956 Organisasjon og ledelse (førskolelærer), fordypning

Målgruppe og opptakskrav

fullført 120 stp i førskolelærerutdanningen.

Mål for studieprogrammet

Målet for studiet er flerdelt, og gjennom fordypningsenheten i Organisasjon og ledelse skal studentene:

  • få bedre innsikt i hvordan vi kan analysere arbeidet i barnehagen i et samfunns- og organisasjonsperspektiv
  • utvikle større innsikt i hva det vil si å være leder i barnehagen
  • utvikle evnen til å utføre og løse oppgaver knyttet til planlegging, gjennomføring og vurdering av utviklings- og fornyingsarbeid i barnehagen.
  • tilegne seg innsikt i det politiske og administrative systemet
  • kunne skape forståelse for at samordning og samarbeid er nødvendig sett i forhold til det helhetlige oppvekstmiljøet til barn

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
30ORGL Organisasjon og ledelse 30,00 O 15,0 15,0
Sum: 15,0 15,0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Hovedemne Organisasjon og ledelse skal dekke ca halvparten av studiet, og gi grunnlaget for behandlingen av de andre emnene. Hovedemnene omfatter flere delemner, og er oppdelt i følgende undervisningsenheter, eller moduler:

  • Organisasjonsteori, 9 studiepoeng
  • Personalledelse, 6 studiepoeng
  • Administrasjon og etatskunnskap, 6 studiepoeng
  • Barnehagen som organisasjon – med prosjekt, 9 studiepoeng

Arbeids- og læringsformer

Arbeidsformene vil være variert i forhold til innholdet. Det vil veksle mellom teori, refleksjon, drøftinger og praktiske øvelser som reflekterer vektlegging av dyktighet i kommunikasjon, samarbeid og ledelse.

Praksis vil inngå som en del av fordypningsenheten, og skal fortrinnsvis knyttes til styrerrollen i en barnehage.

Under hele studiet vil studenten få veiledning og vurdering. Dette vil være grunnlaget for at studenten skal kunne forstå den avsluttende vurderingen.

Arbeidskrav: Før muntlig sluttprøve i modul 4, må studentene ha oppnådd bestått resultat i modulene 1, 2 og 3

Vurderingsformer

Se emne for utfyllende informasjon.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter peik.gjosund <Peik.GjosundSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 14.03.2007