945 Kroppsøving og idrettsfag, årsstudium
Innledning
Studiet omfatter teoretiske og praktiske idrettsfag. De praktiske fagene er aktiviteter som ballspill, ski, skøyter, snøbrett, friidrett, klatring og orientering, samt friluftsliv, dans og lek. I de teoretiske fagene tar vi for oss motorisk læring og knytter fysisk aktivitet til helse, kultur og samfunn med fagområdene fysiologi, anatomi, treningslære, idrettshistorie, idrettssosiologi og idrettspsykologi.
- Fagdidaktikk 5 stp
- Basisfag 30 stp
- Aktivitetslære 25 stp
- Praksis: 1 uke
Undervisningen er organisert sammen med og tilsvarer første studieår av bachelorstudium idrett og kroppsøving.
Målgruppe og opptakskrav
Generell studiekompetanse.
Mål for studieprogrammet
Almennlærere med fordypning i kroppsøving og idrettsfag er kvalifisert for undervisning i grunnskole.
Videre studiemuligheter
Årstudium i idrett og kroppsøving gir grunnlag for å søke seg inn på 2. studieår av bachelorgradsstudium - faglærer i kroppsøving og idrettsfag.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Aktivitetslære (for bachelor totalt 75 stp - hvorav årsenhetsstudenter skal ta til sammen 25 stp)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Basisfag/fagdidaktikk (for bachelor totalt 60 stp - hvorav årsenhetsstudenter skal ta til sammen 35 stp)
|
Se under hvert emne. Her gjelder for årstudium idrett og kroppsøving all tekst under 1.studieår for bachelorstudiet i kroppsøving og idrettsfag.
Arbeids- og læringsformer
Studiet vil bli organisert både gjennom teori og praksis, som knyttes tett sammen. Studentene vil oppleve ulike organiserings- og arbeidsformer, som de vil finne anvendelige i sitt framtidige arbeide i grunnskolen, men også relatert til studiet. Lærerstyrte og studentstyrte forelesninger og praktiske timer, individuelt arbeid og gruppearbeid vil være vanlige arbeidsformer.
Gjennom problembasert læring skal studentene tilrettelegge læringssituasjoner som skal gjøre dem godt rustet til å undervise i faget. Basisgrupper vil danne utgangspunktet for denne type arbeid.
Forholdet mellom teori/praksis
Praksis organiseres som ni ganger punktpraksis (2t undervisning + 1t veiledning) på mellomtrinnet i grunnskolen i løpet av 1. semester. Grupper på 4-5 studenter vil utgjøre en praksisgruppe. Hver studentgruppe får en øvingslærer som skal være hovedveileder.
Vurderingsformer
Se under hvert emne.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Håkon Engstu <hakon.engstuSPAMFILTER@hit.no> - 14.03.2007