VUDM3 Matematikk 3, nettbasert
Innledning
Matematikk er en viktig del av vår kultur, både som vitenskap og som redskap innenfor forskjellige områder i samfunnet, ikke minst i andre vitenskaper. Matematikk spiller også en sentral rolle innen mange former for skapende virksomhet. Derfor er matematikk et sentralt fag i grunnskolen og i allmennlærerutdanningen. Gjennom studier i matematikk i lærerutdanningen vil studentene møte faget i flere sammenhenger. I tillegg til rene kunnskaper i matematikk settes et spesielt fokus på fagets egenart og læring av matematikk.
Målområdene er beskrevet i større detalj i rammeplanen for lærerutdanningen av 1999, og denne vil bli fulgt med noen justeringer.
Neste planlagte oppstart høsten 2009
Målgruppe og opptakskrav
Lærere i grunnskole og videregående opplæring.
Mål for studieprogrammet
Se fagplanene for de to modulene (nedenfor).
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatoriske emner
|
Studieprogrammet består av to moduler, hver på 15 studiepoeng. Modul 1 dekker tallære og didaktikkk, Modul 2 dekker vektorregning, geometri, lineær algebra og didaktikk. Modulene kan tas enkeltvis. Begge moduler går over et helt studieår, med avsluttende skriftlig prøve i mai/juni. Flere detaljer finnes i fagplanene for de to modulene.
Arbeids- og læringsformer
Kurset er et internettbasert fjernundervisningskurs. Formidlingen skjer i det vesentlige gjennom undervisningsbrev og gjennom diskusjonsforum på internett.
Vurderingsformer
Hver modul gis separat karakter basert på et fagdidaktisk arbeid som teller 20 %, og en skriftlig eksamen som teller 80 %.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Dan Roaldsøy <dan.roaldsoySPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Tone Marit Tesdal - 25.11.2008