971 Småbarnspedagogikk (førskolelærer), fordypning

Innledning

Fordypningsenheten skal videreutvikle studentenes faglige dyktighet og kyndighet i forhold til arbeidet med barn under 3 år.

Målgruppe og opptakskrav

Studiet i småbarnspedagogikk er et fordypningsfag for førskolelærerstudenter som er i sitt tredje og avsluttende studieår, og som har fullført 120 stp. Studiet er også åpent for eksterne studenter som allerede har førskolelærerutdanning. Andre med pedagogikk i sin grunnutdanning eller som tilleggsutdanning, og med relevant praksis fra arbeid med barn, kan søke opptak til studiet. Hva som regnes som relevant praksis vil bli avgjort i hvert enkelt tilfelle.

Mål for studieprogrammet

Studiet i småbarnspedagogikk er for dem som vil arbeide profesjonelt med de yngste barna i samfunnet (0-3 år). Gjennom studiet får studentene oppdatert kunnskap om det som foregår av ny forskning rundt denne aldersgruppen. Gjennom studiet er målet å utvikle studentenes pedagogiske innsikt og faglige dyktighet i arbeidet med de minste barna.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
30SMÅB Småbarnspedagogikk 30,00 O 15,0 15,0
Sum: 15,0 15,0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Fordypningen består av to hoveddeler som hver utgjør 15 studiepoeng.

1. Sosialt samspill, lek og læring

2. Syn på barn og barndom og den voksnes rolle.

Andre fag vil inngå som den del av hoveddel 1 og utgjøre tilsammen 6 studiepoeng.

For mer informasjon om innhold, oppbygging og sammensetning i studiet, se emneplan for småbarnspedagogikk.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Helge Røys <helge.roysSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 29.07.2009