410 Trenerstudium, fordypning
Målgruppe og opptakskrav
Studenter med Idrett årsstudium eller årsenhet kroppsøving som ønsker en idrettsfaglig fordypning mot trenerrollen.
Mål for studieprogrammet
Studiet skal kvalifisere studentene for ulike typer trenerroller, og skal gi dem et høyt faglig kompetansenivå som trenere. Idrett og fysisk aktivitet kjennetegnes i dag av til dels dramatiske og mangfoldige forandringer. En rekke nye aktiviteter har oppstått, og gamle former har blitt borte. Trenerrollen forandres og tilpasses nye krav. Studiet tar sikte på å utdanne trenere som er forberedt på og skolert for disse forandringene.
Studiet skal stimulere studenten til at analyser og reflekterer over en valgt idrett i både et praktisk-, pedagogisk-, fysiologisk-, og sosiologisk perspektiv.
Videre studiemuligheter
Studiet bygger på Idrett årsstudium eller tilsvarende, og kan inngå i bacheloren i idrettsvitenskap.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Trenerstudium fordypning, studieår 2010/2011
|
Det vil bli gitt undervisning og opplæring i sentrale naturvitenskaplige, samfunnsvitenskaplige og humanistiske emner som er relevante for å forankre og se på trenerarbeidet under de nye betingelser og krav som gjør seg gjeldende på idrettsfeltet. Alle emner er obligatoriske.
Det tas forbehold om endringer i studieplanen.
Arbeids- og læringsformer
En del av fagstoffet bli presentert i form av forelesninger. Gjennom konkretisering av fagstoffet ved å knytte det til studentenes egne erfaringer, skal studentene engasjeres og motiveres for deltakelse og diskusjon. Det vil bli lagt opp til at grupper av studenter får i oppgave å legge fram muntlig eller presentere skriftlige synspunkter på faglige problemstillinger. Det kan enten være med utgangspunkt i tema som er forelest eller som finnes i pensum, eller det kan være med utgangspunkt i et tema som studentene har funnet spesielt interessant innenfor emnet.
Vurderingsformer
Studiet inneholder følgende forskjellige vurderingsformer: Ulike former for skriftlig vurdering, engasjert deltakelse, praktisk metodisk eksamen og godkjent praksisperioder.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 27.01.2010