962 Utefag (førskolelærer), fordypning

Innledning

Studiet er rettet mot arbeid med barn i førskole, med vekt på å integrere fysisk fostring og naturfag. Undervisningen er praktisk lagt opp med lek og læring i naturen, og feltarbeid knyttet til høstfjellet, vinterfjellet, kysten og fjæra. Mye av studiearbeidet er praktisk rettet. Det er 4 samlinger på Notodden hvert semester. Hver samling foregår torsdag og fredag i utvalgte uker. I tillegg kommer "regionale samlinger" ved studiestedene Porsgrunn, Notodden og Drammen. Feltkursene gjennomføres fortrinnsvis onsdag - fredag.

Målgruppe og opptakskrav

Fordypningsenheten i utefag, 30 studiepoeng, er ei videreføring av og en fordypning i fagene "naturfag med miljølære" og "fysisk fostring" i førskolelærerutdanningen. Fordypningsenheten er rettet mot studenter i 3-årig førskolelærerutdanning, og kvalifiserer for pedagogisk arbeid med barn. Enheten kan også inngå som videreutdanning.

Utefag ved Høgskolen i Telemark er organisert innenfor de rammer som er satt i rammeplanen, men innholdet i utdanningen er preget av lokale forutsetninger og muligheter.

Mål for studieprogrammet

Studentane skal

  • tilegne seg teoretisk kunnskap om og praktiske erfaringer med ulike naturtyper og bevegelsesmiljø, og utvikle kunnskap om og forståelse for vekselvirkninger mellom naturen og mennesket
  • tilegne seg teoretisk og praktisk kunnskap for å kunne stimulere barn til leik, undring, glede og mestring i naturen med utgangspunkt i barn sine egne forutsetninger
  • tilegne seg kunnskap for å kunne skape et prosessorientert læringsmiljø, og utvikle selvstendighet, ansvar og kreativitet
  • videreutvikle fagdidaktisk kompetanse, kritisk refleksjonsevne og innsikt i pedagogisk utviklingsarbeid relatert til samvær med barn i naturen
  • tilegne seg større innsikt i forholdet mellom barn og deres naturmiljø, i den motoriske utviklingen hos barn og i samspillet mellom barn sin motoriske utvikling og bevegelser i naturen til ulike årstider

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
30UTEFAG Utefag 30,00 O 15 15        
Sum: 15 15 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Fordypingsenheten i utefag er bygd opp med følgende tre delemner:

  1. NATUREN OG MENNESKET
  2. BARN-BEVEGELSE-NATUR
  3. BARNEHAGEN OG SKOLENS UTEOMRÅDE OG NÆRMILJØ

Fagdidaktikk er knytt til alle delemnene.

Arbeids- og læringsformer

Teori, praktisk arbeid og prosjektarbeid skal sammen danne grunnlaget for en helhetlig og reflektert forståing av arbeidet med fordypningsenheten i utefag. Det legges vekt på å integrere undervisningen med tema som inneholder ulike fagområder innen fagene naturfag og fysisk fostring.

Praktisk-pedagogisk arbeid vil i hovedsak foregå ute i naturen, slik at studentene får erfaring med å legge til rette aktiviteter for og med barn i naturen. Den praktiske undervisningen er obligatorisk.

Praktisk arbeid med barnehagebarn i en barnehages referanseområde er gjennomgående tema gjennom hele året, Arbeidet dokumenteres ved bruk av didaktisk relasjonsmodell, med forberedelser, gjennomføringer og evalueringer. Bachelor oppgaven (for studenter i grunnutdanning) er knyttet til arbeid med/i referanseområdet.

Feltarbeid er en viktig arbeidsform i utefag. Studentene må regne med utgifter til feltarbeid. Undervisningen foregår i følgende former:

  • 3 dager feltarbeid med overnattinger i haustfjellet.
  • 2 dager feltarbeid i vinterfjellet.
  • 3 dager feltarbeid med overnattinger ved kysten.
  • Feltdager i skogen og ved vann og vassdrag.
  • Forelesninger.
  • Veilederstyrt og studentstyrt gruppearbeid.
  • Individuelt arbeid, praktisk og metodisk.
  • Egentrening/dyktighetstrening.
  • Bachelor oppgave.
  • Praktisk-metodisk arbeid med barn.

Forholdet mellom teori/praksis

I studiet inngår 5 dager fagpraksis med barnehagebarn. Praksis inngår i annet arbeid med oppgaver, der skriftlige rapporteringer inngår.

Vurderingsformer

Studentene vurderes gjennom studiet ved arbeidskrav som skal godkjennes, og gjennom avsluttende prøver og eksamen.

Arbeidskrav:

  • Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning (samlingene er obligatoriske)
  • Feltarbeid med tilhørende journaler må være gjennomført til godkjent
  • Godkjente mapper og journaler fra oppgaver, feltarbeid og fagpraksis
  • Godkjent dyktighetsprøve innenfor utvalgte emner
  • Bachelor oppgave
  • 5 godkjente fagpraksisdager med barn

For at studentene skal få anledning til å avlegge eksamen må disse kravene være oppfylte.

Eksamen består av:

a) Individuell praktisk-muntlig prøve. Graderte karakterer (15stp)

b) Individuell bachelor oppgave. Graderte karakterer (5stp (+5stp innenfor pedagogikk)

c) 2 individuelle praktisk-skriftlige mappeoppgaver. Graderte karakterer (til sammen 5stp)

d) Feltarbeid i haustfjellet med feltrapport og artsprøve, vurdert til bestått (5stp)

e) Artsprøver. Vurdert til bestått.

Hvert av punktene a, b, c, d og e må vurderes til bestått resultat for godkjent studium.

Det gis en gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F der A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises dessuten til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Robert Larsen <Robert.LarsenSPAMFILTER@hit.no>,Roar Kråkenes <Roar.KrakenesSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010