882 Matematikk 2
Innledning
Matematikk er en viktig del av vår kultur, både som vitenskap og som redskap innenfor forskjellige områder i samfunnet og i andre vitenskaper. Matematikk spiller også en sentral rolle innen mange former for skapende virksomhet. Derfor er matematikk et sentralt fag i grunnskolen og i allmennlærerutdanningen. Gjennom studiet i matematikk vil studentene møte faget i mange sammenhenger, og det vil spesielt bli fokusert på sentrale kunnskaper i matematikk, fagets egenart, og barns læring av matematikk.
Målgruppe og opptakskrav
Lærerstudenter
Mål for studieprogrammet
Studiet skal utdype viktige matematiske emnene funksjoner, statistikk og sannsynlighet. Formidlingsaspektet vektlegges, men studiet skal også gjøre studentene bedre kjent med matematikken på dens egne premisser. Det er et mål at studenter med fordypning i matematikk skal kunne fungere som resursspersoner i faget. Målene er beskrevet i detalj i fagplanene for hver av de to modulene(nedenfor).
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatoriske emner
|
Matematikk 2 er delt inn i ulike målområder:
- Modul 1 dekker målområdet funksjonslære.
- Modul 2 dekker målområdene statistikk og sannsynlighet
- Målområdet didaktikk inngår i begge moduler.
De to modulene gir hver 15 studiepoeng, hele kurset altså 30 til sammen.
Arbeids- og læringsformer
Matematikk 2 går over hele studieåret, med avsluttende eksamen i mai/juni. Det vil normalt tilbys 4 timer indervisning i hver av modulene i undervsiningsukene (undervsiningsukene spesifiseres i semesterplanen). En undervsiningssekvens vil kunne bestå av både forelesning og øving, men det legges opp til at vi kan være fleksible med hensyn til bruken av timene. I tillegg tilbys individuell veiledning i forbindelse med øvingsoppgaver.
I Matematikk 2 inngår det et fagdidaktisk arbeid. Det fagdidaktiske arbeidet er todelt, med en innlevering i slutten av hvert semester.
Forholdet mellom teori/praksis
For 3. årsstudenter som tar faget som del av grunnutdanning skal det være praksis.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Dan Roaldsøy <Dan.RoaldsoySPAMFILTER@hit.no>,Anders Davidsen <Anders.davidsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 21.07.2010