962 Utefag (førskolelærer)

Innledning

Studiet er rettet mot arbeid med barn i barnehage, med vekt på å integrere fysisk fostring og naturfag. Undervisningen er praktisk lagt opp med lek og læring i naturen, og feltarbeid knyttet til høstfjellet, vinterfjellet, kysten og fjæra. Mye av studiearbeidet er praktisk rettet. Det er 4 samlinger på Notodden hvert semester. Hver samling foregår torsdag og fredag i utvalgte uker. I tillegg kommer "regionale samlinger" ved studiestedene Porsgrunn, Notodden og Drammen. Feltkursene gjennomføres fortrinnsvis onsdag - fredag.

Det blir gitt arbeidsoppgaver i mellomperiodene.

Målgruppe og opptakskrav

Fordypningsemne i utefag er ei videreføring av og en fordypning i fagene "naturfag med miljølære" og "fysisk fostring" i førskolelærerutdanningen. Fordypningsemne er for studenter siste studieår på førskolelærerutdanningen med godkjent 15 studiepoeng naturfag med miljølære og 15 studiepoeng fysisk fostring, og videreutdanning for førskolelærere.

Utefag ved Høgskolen i Telemark er organisert innenfor de rammer som er satt i rammeplanen, men innholdet i utdanningen er preget av lokale forutsetninger og muligheter.

Mål for studieprogrammet

Studentane skal

  • tilegne seg teoretisk kunnskap om og praktiske erfaringer med ulike naturtyper og bevegelsesmiljø, og utvikle kunnskap om og forståelse for vekselvirkninger mellom naturen og mennesket
  • tilegne seg teoretisk og praktisk kunnskap for å kunne stimulere barn til leik, undring, glede og mestring i naturen med utgangspunkt i barn sine egne forutsetninger
  • tilegne seg kunnskap for å kunne skape et prosessorientert læringsmiljø, og utvikle selvstendighet, ansvar og kreativitet
  • videreutvikle fagdidaktisk kompetanse, kritisk refleksjonsevne og innsikt i pedagogisk utviklingsarbeid relatert til samvær med barn i naturen
  • tilegne seg større innsikt i forholdet mellom barn og deres naturmiljø, i den motoriske utviklingen hos barn og i samspillet mellom barn sin motoriske utvikling og bevegelser i naturen til ulike årstider

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studenten skal:

  • tilegne seg teoretisk kunnskap om og praktiske erfaringer med ulike naturtyper og bevgelsesmiljø, og utvikle kunnskap om og forståelse for vekselvirkninger mellom naturen og mnnesket
  • tilegne seg teoretisk og praktisk kunnskap for å kunne stimulere barn til leik, undring, glede og mestring i naturen med utgangspunkt i barns egne forutsetninger
  • tilegne seg kunnskap for å kunne skape et prosessorientert læringsmiljø, og utvikle selvstendighet, ansvar og kreativitet
  • videreutvikle fagdidaktisk kompetanse, kritisk refleksjonsevne og innsikt i pedagogisk utviklingsarbeid relatert til samsvar med barn i naturen
  • tilegne seg større innsikt i forholdet mellom barn og naturmiljø
  • tilegne seg større innsikt i den motoriske utviklingen hos barn og i samspill mellom barns motorike utvikling og bevegelser i naturen
  • tilegne seg kunnskap om hvordn en naturlekeplass bygges opp og anvendes

Ferdigheter

Studenten skal ha:

  • ferdigheter til å gjennomføre praktiske aktiviteter med barn i et naturområde/referanseområde til ulike årstider
  • ferdigheter og erfaringer med planlegging, utstyrsvalg, bekledning og overnatting ute med barn
  • praktiske ferdigheter i å kjenne til og å tilrettelegge for tema spor og sportegn med barn
  • ferdigheter i å planlegge og utføre fysiske aktivitet med barn og vurdere motorisk utbytte
  • ferdigheter i å bygge opp en naturlekeplass med bevegelsesforsterkere
  • ferdigheter i å vurdere snø og skredfare

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • planlegge, tilrettelegge, gejjnomføre og evaluere praktiske aktiviteter ute med barn hele året
  • kjenne til naturmiljø på fjellet, i skogen og ved kysten
  • vurdere uteområders anvendelighet i forhold til lek og læring
  • vurdere barns motorikk i forhold til alder
  • vurdere sikkerhet i barns lekemiljø
  • akademisk skriveprosess(bacheloroppgave)

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
30UTEFAG Utefag 30,00 O 15 15        
Sum: 15 15 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Fordypingsemne i utefag er bygd opp med fire delemner:

  • Naturen og mennesket
  • Barn - bevegelse - natur
  • Barnehagens uteområde og nærmiljø
  • Bacheloroppgave

Se emneomtale.

Se emneomtale

Fagdidaktikk er knytt til alle delemnene.

Internasjonalisering

Flerkulturelle perspektiver ivaretas i emnet.

Arbeids- og læringsformer

Samlinger og feltarbeid er obligatorisk.

Se emneplan.

Forholdet mellom teori/praksis

I studiet inngår fagpraksis med barnehagebarn som medfører samarbeid med barnehagefeltet.

Vurderingsformer

Se emneomtale.

Skikkethet

Det foregår løpende skikkethetsvurdering gjennom hele studiet.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Robert Larsen <Robert.LarsenSPAMFILTER@hit.no>,Roar Kråkenes <Roar.KrakenesSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 10.02.2012