962 Utefag (førskolelærer)
Innledning
Studiet er rettet mot arbeid med barn i barnehage, med vekt på å integrere fysisk fostring og naturfag. Undervisningen er praktisk lagt opp med lek og læring i naturen, og feltarbeid knyttet til høstfjellet, vinterfjellet, kysten og fjæra. Mye av studiearbeidet er praktisk rettet. Det er 4 samlinger på Notodden hvert semester. Hver samling foregår torsdag og fredag i utvalgte uker. I tillegg kommer "regionale samlinger" ved studiestedene Porsgrunn, Notodden og Drammen. Feltkursene gjennomføres fortrinnsvis onsdag - fredag.
Det blir gitt arbeidsoppgaver i mellomperiodene.
Målgruppe og opptakskrav
Fordypningsemne i utefag er ei videreføring av og en fordypning i fagene "naturfag med miljølære" og "fysisk fostring" i førskolelærerutdanningen. Fordypningsemne er for studenter siste studieår på førskolelærerutdanningen med godkjent 15 studiepoeng naturfag med miljølære og 15 studiepoeng fysisk fostring, og videreutdanning for førskolelærere.
Utefag ved Høgskolen i Telemark er organisert innenfor de rammer som er satt i rammeplanen, men innholdet i utdanningen er preget av lokale forutsetninger og muligheter.
Mål for studieprogrammet
Studentane skal
- tilegne seg teoretisk kunnskap om og praktiske erfaringer med ulike naturtyper og bevegelsesmiljø, og utvikle kunnskap om og forståelse for vekselvirkninger mellom naturen og mennesket
- tilegne seg teoretisk og praktisk kunnskap for å kunne stimulere barn til leik, undring, glede og mestring i naturen med utgangspunkt i barn sine egne forutsetninger
- tilegne seg kunnskap for å kunne skape et prosessorientert læringsmiljø, og utvikle selvstendighet, ansvar og kreativitet
- videreutvikle fagdidaktisk kompetanse, kritisk refleksjonsevne og innsikt i pedagogisk utviklingsarbeid relatert til samvær med barn i naturen
- tilegne seg større innsikt i forholdet mellom barn og deres naturmiljø, i den motoriske utviklingen hos barn og i samspillet mellom barn sin motoriske utvikling og bevegelser i naturen til ulike årstider
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten skal:
- tilegne seg teoretisk kunnskap om og praktiske erfaringer med ulike naturtyper og bevgelsesmiljø, og utvikle kunnskap om og forståelse for vekselvirkninger mellom naturen og mnnesket
- tilegne seg teoretisk og praktisk kunnskap for å kunne stimulere barn til leik, undring, glede og mestring i naturen med utgangspunkt i barns egne forutsetninger
- tilegne seg kunnskap for å kunne skape et prosessorientert læringsmiljø, og utvikle selvstendighet, ansvar og kreativitet
- videreutvikle fagdidaktisk kompetanse, kritisk refleksjonsevne og innsikt i pedagogisk utviklingsarbeid relatert til samsvar med barn i naturen
- tilegne seg større innsikt i forholdet mellom barn og naturmiljø
- tilegne seg større innsikt i den motoriske utviklingen hos barn og i samspill mellom barns motorike utvikling og bevegelser i naturen
- tilegne seg kunnskap om hvordn en naturlekeplass bygges opp og anvendes
Ferdigheter
Studenten skal ha:
- ferdigheter til å gjennomføre praktiske aktiviteter med barn i et naturområde/referanseområde til ulike årstider
- ferdigheter og erfaringer med planlegging, utstyrsvalg, bekledning og overnatting ute med barn
- praktiske ferdigheter i å kjenne til og å tilrettelegge for tema spor og sportegn med barn
- ferdigheter i å planlegge og utføre fysiske aktivitet med barn og vurdere motorisk utbytte
- ferdigheter i å bygge opp en naturlekeplass med bevegelsesforsterkere
- ferdigheter i å vurdere snø og skredfare
Generell kompetanse
Studenten kan:
- planlegge, tilrettelegge, gejjnomføre og evaluere praktiske aktiviteter ute med barn hele året
- kjenne til naturmiljø på fjellet, i skogen og ved kysten
- vurdere uteområders anvendelighet i forhold til lek og læring
- vurdere barns motorikk i forhold til alder
- vurdere sikkerhet i barns lekemiljø
- akademisk skriveprosess(bacheloroppgave)
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatorisk emne
|
Fordypingsemne i utefag er bygd opp med fire delemner:
- Naturen og mennesket
- Barn - bevegelse - natur
- Barnehagens uteområde og nærmiljø
- Bacheloroppgave
Se emneomtale.
Se emneomtale
Fagdidaktikk er knytt til alle delemnene.
Internasjonalisering
Flerkulturelle perspektiver ivaretas i emnet.
Arbeids- og læringsformer
Samlinger og feltarbeid er obligatorisk.
Se emneplan.
Forholdet mellom teori/praksis
I studiet inngår fagpraksis med barnehagebarn som medfører samarbeid med barnehagefeltet.
Vurderingsformer
Se emneomtale.
Skikkethet
Det foregår løpende skikkethetsvurdering gjennom hele studiet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Robert Larsen <Robert.LarsenSPAMFILTER@hit.no>,Roar Kråkenes <Roar.KrakenesSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 10.02.2012