15NOSPRM Norsk for språklige minoriteter, Modul 1, bachelor
Innledning
Norsk for språklige minoriteter, Modul 1, vil gi kunnskap om andrespråkslæring og andrespråksundervisning, om hvordan norskopplæringen best mulig kan tilpasses de ulike forutsetningene til denne elevgruppa, og samtidig hvordan man må se norskopplæringen i sammenheng med tospråklig opplæring og morsmålsundervisning.
Målgruppe og opptakskrav
Lærere i skole, voksenopplæring m.m. som arbeider med barn, ungdom eller voksne fra språklige minoriteter.
Læringsutbytte
Kunnskap
Ved fullført emne har studenten:
- Kunnskap om norsk språk i et komparativt perspektiv
- Kunnskap om flerspråklighet og andrespråkslæring
- Kunnskap om sentrale emner innen andrespråksdidaktikk
- Kunnskap om ulike modeller for organisering av opplæring for elever fra språklige minoriteter og tilrettelegging av undervisning
- Kunnskap om læringsressurser og læremidler brukt i undervisningen av minoritetsspråklige elever
- Kunnskap om den første skrive- og leseopplæringen i et flerspråklig perspektiv
- Kunnskap om utvikling av literacy hos barn og voksne
- Kunnskap om trekk ved saktekster som må tas hensyn til i undervisningen
Ferdigheter
Ved fullført emne kan studenten:
- Anvende teoretisk kunnskap under praktisk læringsarbeid i klasserommet
- Reflektere over egen praksis og treffe faglig begrunnede valg
- Tilrettelegge og tilpasse opplæringen ut fra elevens språklige nivå
- Planlegge, gjennomføre og evaluere norskundervisning for denne elevgruppa, enten de følger læreplanen i grunnleggende norsk eller annen særskilt norskopplæring
- Analysere og vurdere andrespråkstekster og veilede elevene videre i skriveutviklingen
- Veilede andrespråkseleven under utviklingen av leseferdigheter med vekt på leseforståelse
Kompetanse
Ved fullført emne har studenten:
- Kompetanse til å bidra under utvikling av andrespråkselevens literacy
- Didaktisk og fagteoretisk kompetanse til å planlegge og gjennomføre undervisning i grunnleggende norsk for språklige minoriteter
- Kompetanse til å vurdere, reflektere og anvende utvalgte kartleggingsverktøy for språkkompetanse i grunnleggende norsk
- Generell kompetanse til å møte varierte utfordringer i forbindelse med opplæring av språklige minoriteter
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Studieplan Norsk som andrespråk
|
Arbeids- og læringsformer
Studiet er nettbasert med 3 obligatoriske samlinger à 2 dager i løpet av året. Kommunikasjonen mellom høgskolen og kursdeltakerne foregår via læringsplattformen Fronter og e-post. I periodene mellom samlingene arbeider deltakerne med pålagte oppgaver. Dette vil både være tradisjonelle skriftlige oppgaver og samarbeidsoppgaver gjennom diskusjonsrom.
I tilknytting til undervisning vil studentene få arbeidskrav som skal utføres individuelt eller i grupper. Arbeidskravene vil være spesifisert i kursets semesterplan. Arbeidskrav skal være levert innen fastsatte frister som framgår av semesterplanen. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke kan levere arbeidskrav innen fristen, kan etter avtale med faglærer få utvidet innleveringsfrist. Arbeidskrav må være utført og godkjent for at man kan gå opp til eksamen.
Vurderingsformer
Obligatoriske arbeidskrav underveis i studiet:
- Deltakelse i nettdiskusjoner
- 4 individuelle fagtekster
Avsluttende vurdering:
- Studenten skal velge ut 3 av de obligatoriske fagtekstene til innlevering i en evalueringsmappe.
- Evalueringsmappa skal også inneholde et refleksjonsskriv der studenten grunngir valget av tekster, vurderer sitt eget arbeid med tekstene, sin faglige utvikling og andre relevante faglige forhold.
- Evalueringsmappa vil bli vurdert med gradert karakter fra fra A til F, med A som beste karakter. Det kreves E eller bedre for at studiet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Undervisningsplanen som deles ut ved studiestart vil presisere nærmere innhold og konkrete arbeidskrav knyttet til studiet med omfang, frister og tema for oppgavene.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <tone.m.tesdalSPAMFILTER@hit.no>,Åse Lund <ase.lundSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Tone Marit Tesdal - 13.03.2012