447 Natur, miljø og friluftsliv, bachelor
Innledning
Studiet gir praktiske ferdigheter, kunnskaper, holdninger og erfaringer knyttet til natur, miljø, kultur og friluftsliv. Hovedvekten er lagt på solide basisferdigheter innenfor det enkle friluftslivet i ulike naturtyper, på solid erfaring med pedagogiske problemstillinger knyttet til formidling, og på fordypet innsikt i temaer knyttet til friluftsliv, samfunn, kultur, natur og miljø.
Målgruppe og opptakskrav
Målgruppen er søkere som ønsker en fag- og profesjonsutdanning innen natur-, miljø- og friluftslivsfag. Studiet gir en tverrfaglig utdanning og skal i første rekke gi kompetanse for arbeid med formidling av temaer knyttet til natur, miljø og friluftsliv. Studiet kan, sammen med annen utdanning, gi grunnlag for arbeid innen skoleverket, frivillige organisasjoner, offentlig virksomhet, reiselivsnæring, helse-, rehabiliterings- og sosialarbeid, og andre virksomhetsområder.
Det er et krav at samtlige studenter skal kunne svømme. Svømmetest vil bli gjennomført ved semesterstart i 3. semester. Det er et krav at samtlige studenter skal ha fullført førstehjelpskurs (minst 15 timer) før de reiser ut på egenferd i emnet 1452 Skog, fjell og vann. Det vil bli arrangert et kurs for studenter som trenger det en av de første helgene etter studiestart.
Mål for studieprogrammet
Studiet gir en tverrfaglig utdanning innen natur, helse, miljø og friluftsliv. Studentene skal utvikle forståelse av forholdet mellom levende organismer og miljøforhold og spesielt menneskets plass i naturen. Studiet skal gi studentene solide praktisk ferdigheter innenfor friluftsliv og det skal legge grunnlag for et aktivt engasjement i forhold til natur og friluftsliv, med spesielt fokus på friluftsliv som fenomen, dets historie, utvikling og forvaltning. Studentene skal få en solid kompetanse for arbeid med formidling av friluftsliv, naturfaglige tema og kulturtradisjoner. Studiet skal gi studentene grunnlag for å arbeide videre på masternivå, med friluftslivstema, ved masterstudium i kroppsøving, idrett og friluftsliv på Institutt for idrett og friluftsliv eller med naturfaglige tema ved Institutt for natur, helse og miljø.
Læringsutbytte
Etter fullført årsstudium skal studentene ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
- Kunnskap om vanlige plante- og dyrearter i norsk natur og viktige biologiske prosesser.
- Kjennskap til geologiske prosesser og hvordan disse prosessene har forma landskapet
- Kjennskap til ulike faktorer som kan påvirke klimaet
- Kjennskap til miljøproblem forårsaka av antropogene utslipp til atmosfæren
- Etikk og vitskapsteori
- Kunnskap om friluftslivsformidling og veiledning, om friluftslivets historie og utvikling, og om norsk friluftslivsforvaltning.
Ferdigheter:
- Praktiske ferdigheter innen jakt og fiske
- Praktisk ferdighet innan botanikk og generell artslære
- Praktisk ferdigheter innenfor vinterfriluftsliv
- Praktiske ferdiget innen andre valgte fordypningsretninger av friluftsliv i ulike naturtyper, til ulike årstider.
Generell kompetanse:
- Kunne formidle sentralt fagstoff, ulike verdisyn og erfaringer skriftlig og muntlig, både til allmenheten og i fagmiljø.
- Utvidet evne til å vurdere sin egen friluftslivskompetanse og bli i stand til å velge tur etter evne for ulike målgrupper. Utvidet evne til refleksjon rundt holdninger og erfaringer i tilknytning til friluftsliv, samfunn, kultur, natur og menneske
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Første studieår:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre studieår:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tredje studieår:
|
Studiet gir praktiske ferdigheter, kunnskaper, holdninger og erfaringer knyttet til natur, miljø, kultur og friluftsliv. Det første studieåret har hovedfokus på naturfaglige tema, mens annet og tredje året primært vektlegger friluftslivsfaglige tema. Hovedvekten er lagt på, solide basisferdigheter innenfor det enkle friluftslivet i ulike naturtyper, på solid erfaring med pedagogiske problemstillinger knyttet til formidling, og på fordypet innsikt i temaer knyttet til friluftsliv, kultur, natur og miljø.
Deler av studiet kan etter søknad innpasses i en grunnskolelærerutdanning. Det tas forbehold om noe ulike krav i ulike lærerutdanningsinstitusjoner.
Internasjonalisering
Dette studieprogrammet er satt sammen av to studieprogram. Vi anbefaler derfor ikke å avkorte noen av fagområdene i denne bacheloren med et studieopphold i utlandet. Men det er mulig å ta et semester i utlandet også med dette studieprogrammet. Vi anbefaler å gjøre det i 5. semester og vil forsøke å få til en best mulig tilrettelegging for de som ønsker det. På det friluftslivsfaglige området har vi bilaterale utvekslingsavtaler med University of Alberta, Augustana Campus, i Canada, Prescott College i USA og Trinity University College i Wales.
Arbeids- og læringsformer
Studentene skal følges opp under hele studieløpet med arbeids- og undervisningsformer som inkluderer uteundervisning i form av turer og egenferder, ekskursjoner, felt- og laboratorieundervisning, forelesninger, praksis, rapporter, gruppe- og seminararbeid.
Forholdet mellom teori/praksis
Kombinasjonen teori og praksis er sentralt gjennom hele studiet. Dette gjør at studentene får både den kunnskapen og de nødvendige erfaringene som skal til for å være forberedt til arbeidslivet eller videre studier. Mengdeforholdet mellom teori og praksis varierer (se emneomtaler).
Vurderingsformer
Studentenes kunnskaper blir vurdert gjennom mappeevaluering, muntlig og skriftlig eksamen. For å få vitnemål må studentene fullføre obligatorisk undervisning og få godkjent studentmappe og rapporter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no>,Anette N. Fredly <Anette.N.FredlySPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Anette Norheim Fredly - 07.01.2013