409 Matematikk 1, 5-10 Porsgrunn
Innledning
Matematikk er en viktig del av vår kultur, både som vitenskap og som redskap innenfor forskjellige områder i samfunnet og i andre vitenskaper. Matematikk spiller også en sentral rolle innen mange former for skapende virksomhet. Derfor er matematikk et sentralt fag i grunnskolelærerutdanningen. Gjennom studiet i matematikk vil studentene møte faget i mange sammenhenger, og det vil spesielt bli fokusert på sentrale kunnskaper i matematikk, fagets egenart, og barns læring av matematikk.
Målgruppe og opptakskrav
Grunnskolelærerstudenter og lærere som ønsker videreutdanning.
Læringsutbytte
Læringsutbytte er beskrevet i detalj i fagplanene for hver av de to modulene(nedenfor).
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatoriske emner
|
Matematikk 1 er delt inn i ulike målområder:
- Modul 1 dekker målområdeme tall, tallregning, algebra og geometri
- Modul 2 dekker målområdene måling, funksjoner, statistikk og sannsynlighet
- Målområdet didaktikk inngår i begge moduler.
De to modulene gir hver 15 studiepoeng, hele kurset altså 30 til sammen.
Arbeids- og læringsformer
Matematikk 1 går over hele studieåret, med avsluttende eksamen i desember på modul 1 og mai/juni på modul 2. En undervsiningssekvens vil kunne bestå av både forelesning og øving, men det legges opp til at vi kan være fleksible med hensyn til bruken av timene. I tillegg tilbys individuell veiledning i forbindelse med øvingsoppgaver.
I Matematikk 1 inngår det et fagdidaktisk arbeid.
Forholdet mellom teori/praksis
For studenter i Matematikk 1 er det obligatrisk praksis i henhold til nasjonale retningslinjer og praksisplan for EFL.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Dan Roaldsøy <dan.roaldsoySPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 26.01.2015