862 Småbarnspedagogikk for andre enn barnehagelærere, samlings- og nettbasert
Innledning
Studiet skal videreutvikle studentenes faglige dyktighet og kyndighet i forhold til arbeidet med barn under tre år. Studenten må ha minimum 20 % ansettelse i barnehage. Studiet består av innholdselementer fra barnehagelærerutdanningen, og tar utgangspunkt i et helhetlig læringssyn.
Målgruppe og opptakskrav
Studiet er for grunnskolelærere, faglærere i praktiske og i estetiske fag med kompetanse fra 1 klassetrinn i skolen, barnevernspedagoger og spesialpedagoger som ønsker kompetanse likeverdig med barnehagelærere. Studiet gir, sammen med Barnehagepedagogikk, kompetanse til å arbeide som pedagogisk leder i barnehage.
Mål for studieprogrammet
Studiet skal utvikle studentens pedagogiske innsikt og faglige dyktighet i å arbeide med barn i alderen 0-3 år.
Gjennom dette studiet får studentene oppdatert kunnskap om det som foregår av ny forskning rundt denne aldersgruppen.
Studiet gir, sammen med Barnehagepedagogikk, kompetanse til å arbeide som pedagogisk leder i barnehagen.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studentene skal
- ha oppdatert kunnskap om det som foregår av ny forskning rundt denne aldersgruppen
- utvide sin forståelse for små barns væremåte og deres læring gjennom lek og sosialt samspill
- bli bevisst på kvaliteten i samspillet mellom barn og voksne.
- få kunnskap om ulike barnehageformer og mangfold i barnehagen
Ferdigheter:
Studenten skal
- utvikle sin pedagogiske innsikt og faglig dyktighet i å arbeide med barn i alderen 0-3år.
- skaffe seg utvidet kompetanse til å planlegge, gjennomføre og vurdere gode barnehagetilbud for barn under tre år ut fra rammeplanens innhold og oppgaver(R-11)
- styrke evnen til kritisk refleksjon omkring pedagogisk arbeid med små barn, og gjennom det evnen til veiledning og samarbeid med personalet, foreldre og andre voksne
- kunne fagområdene i rammeplanen og se deres betydning for barnas læringsmiljø
Generell kompetanse:
Studenten skal
- skaffe seg økt bevissthet om samfunnets politikk i forhold til småbarnsfamiler og de yngste barna
- bli bevisst sin rolle som oppdrager, kulturformidler og omsorgsperson
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatorisk emne
|
Studiet er samling-og nettbasert med tre samlinger a to dager på Notodden og to nettundervisningsdager i høstsemesteret, og to samlinger av to dager på Notodden og fire nettundervisningsdager i vårsemesteret.
Fordypningen består av to hoveddeler som hver utgjør 15 studiepoeng. Andre fag vil inngå som en del av hoveddel 1 og utgjør tilsammen 6 studiepoeng.
Del 1. De minste barnas væremåte, deres relasjoner til andre og personalets roller i kommunikasjon med små barn
Del 2: Syn på barn og barndom og mangfold i barnehagen
For mer informasjon om innhold, oppbygging og sammensetting, Se emneplan for småbarnspedagogikk.
Internasjonalisering
Det flerkulturelle perspektivet er betydningsfullt i studiet.
Arbeids- og læringsformer
Studentene møter ulike arbeidsformer som er beskrevet i emneplanen.Gjennom hele studiet må student, studentgruppe og lærerteam søke å skape en sammenheng mellom teoretisk kunnskap , praksis og didaktisk refleksjon.
Utdanningen bruker Fronter.Undervisningen foregår på samlingene og via andre nettbaserte undervisningsformer.
Arbeidskrav: All undervisning er obligatoriske i studiet.
Studentmedvirkning: Alle studenter har ansvar for å bidra til at studiesituasjonen blir positiv og lærerik gjennom å delta aktivt.
Forholdet mellom teori/praksis
Det er i tilegnelse av teori og gjennomføring av fagoppgaver i praksis at studenten gjennom handling, refleksjon og justeringer tilegner seg nye kunnskaper og ferdigheter.
Vurderingsformer
Vurderingsformene er varierte og speiler arbeidsformene i studiet.De er av praktisk og teoretisk art.Emneplanen beskriver hvilke vurderingsformer som brukes.
Skikkethet
Skikkethetsvurdering inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som barnehagelærer.Løpende skikkethet foregår gjennom hele studiet.(Jfr.Forskrift til skikkethet)
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Eidbjørg Sandnes Hansson <eidbjorg.s.hanssonSPAMFILTER@hit.no>,Heidi Østland Vala <heidi.o.valaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Heidi Østland Vala - 12.12.2014