VUKDM2 Matematikk 2: 8-13 Kompetanse for kvalitet

Innledning

Matematikk er en viktig del av vår kultur, både som vitenskap og som redskap innenfor forskjellige områder i samfunnet og i andre vitenskaper. Matematikk spiller også en sentral rolle innen mange former for skapende virksomhet. Derfor er matematikk et sentralt fag i grunnskolen og i allmennlærerutdanningen. Gjennom studiet i matematikk vil studentene møte faget i mange sammenhenger, og det vil spesielt bli fokusert på sentrale kunnskaper i matematikk, fagets egenart, og barns læring av matematikk.

Målgruppe og opptakskrav

Lærere som ønsker videreutdanning i matematikk.

Mål for studieprogrammet

Studiet skal utdype viktige matematiske emnene funksjoner, statistikk og sannsynlighet. Formidlingsaspektet vektlegges, men studiet skal også gjøre studentene bedre kjent med matematikken på dens egne premisser. Det er et mål at studenter med fordypning i matematikk skal kunne fungere som resursspersoner i faget. Målene er beskrevet i detalj i fagplanene for hver av de to modulene(nedenfor).

Læringsutbytte

Læringsutbytte er beskrevet i de enkelte moduler.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Les mer i emneplan: Modul 1 og 2.
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
15MA2F1 Matematikk 2: 8-13, modul 1 15,00 O 7,5 7,5
15MA2F2 Matematikk 2: 8-13, modul 2 15,00 O 7,5 7,5
Sum: 15 15
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Matematikk 2 er delt inn i ulike målområder:

  • Modul 1 dekker målområdet funksjonslære.
  • Modul 2 dekker målområdene statistikk og sannsynlighet
  • Målområdet didaktikk inngår i begge moduler.

De to modulene gir hver 15 studiepoeng, hele kurset altså 30 til sammen.

Arbeids- og læringsformer

Se beskrivelse i de enkelte moduler.

Vurderingsformer

Se beskrivelse i de enkelte moduler.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Dan Roaldsøy <Dan.RoaldsoySPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 15.05.2015