Digitale ressurser

På denne siden vil du finne lenke til digitale ressurser innenfor nettundervisning og bruk av video som er utviklet av ansatte ved Universitetet i Sørøst-Norge. Formålet med siden er å samle ressursene vi har liggende og gjøre dem tilgjengelig for alle interesserte. Bidragsytere til siden er: Siste oppdateringer
  • 23.05.20: En video om hvordan du kan se mer enn 6 deltakere med bilde samtidig som en presenterer noe er lagt ut.
  • 16.05.20: En video om deling av en Zoom konferanse inn i en annen konferanse er lagt ut. (Mest aktuelt for kursholdere)
  • 16.05.20: En video om forhåndsdefinerte breakoutroom i Zoom ved hjelp av CSV fil er lagt ut.
  • 05.05.20: Det er lagt ut en video som viser hvordan du kan bruke presentasjonsvisning i PowerPoint i Zoom.
  • 28.04.20: Det er lagt ut en video om hvordan du kan bruke video i undervisningen.
  • 21.04.20: En video om avansert bruk av Zoom og nettdidaktikk er lagt ut.
  • 19.04.20: Det er lagt ut to videoer om videotilbakemelding. En video med et eksempel på tilbakemelding og en med hvordan en tilbakemelding kan lages.
  • 16.04.20: Det er lagt ut to videoer om hvordan studenter og ansatte kan forberede seg til muntlig eksamen på nett.
  • 03.04.20: Det er lagt ut en video om hvordan du kan bruke waitingroom i Zoom.


Innholdsfortegnelse for siden


Nettundervisning

Universitetet i Sørøst-Norge er langt fremme på nettundervisning. Som verktøy bruker vi Zoom. Her er en videoeserie som viser noen av mulighetene som ligger i Zoom.

Praktisk bruk av Zoom I videoen om breakout rom bruker Kjetil studentresponssystemet Socrativ for å øke studentaktiviteten. I videoen under får du en innføring i Socrativ. For kursholdere

Det kan være en utfordring å gjennomføre opplæring av andre i Zoom gjennom et Zoom møte, da kursdeltakerne ikke ser hva kursholder gjør. Dette kan løses ved å ta opp to konferanser på samme maskin og så dele skjermen på den ene og ta opp den andre konferansen. Da får en demonstrert hvordan Zoom fungerer gjennom Zoom. Videoen under viser hvordan dette kan gjøres. Nettdidaktikk

I videoen under tar vi for oss mer avansert bruk av Zoom og viktige didaktiske prinisipper knyttet til nettundervisning Opptak av undervisning

Det er mange som ønsker å ta opptak av øktene i Zoom. I videoene under viser vi hvordan du kan gjøre opptak og samtidig også bestemme hva du vil ha med i videoen. Ofte kan det være hensiktsmessig å kun ta med presentasjonen og bilde av lærer uten at bilde av studenene eller chaten er med. Videoene viser hvordan dette kan gjøres. Det er en video som viser hvordan dette kan gjøres med opptaksfunksjonen i Zoom og en som viser hvordan vi kan bruke programmet OBS til dette. Videoer om muntlig eksamen på nett

Vi har laget to videoer der vi går nærmere inn på hvordan en muntlig eksamen på nett gjennomføres og ikke minst hvordan faglærer og studenter kan forberede seg til muntlig eksamen på nett. Vi har laget en video som har faglærere som målgruppe og en som er rettet mot studentene. Videoene er laget med tanke på studenter og ansatte ved USN, men mye av det som taes opp i videoene vil også ha relevans for studenter og ansatte ved andre institusjoner. Andre ressurser

Vi har laget en video om hvordan du kan jobbe med omvendt undervisning i Zoom. I videoen bruker vi Google docs, men vi gjør oppmerksom på at Office 365 også vil fungere fint I lenker under finner dere to blogginnlegg om nettundervisning og hvilke muligheter det gir oss. I ene blogginnlegget finnes det også en video som eksemplifiserer noen av mulighetene som omnijoin gir oss.
Tilbake til innholdsfortegnelse

Video og videoredigering

Det finnes etterhvert mange verktøy som kan brukes til å lage videoer med. Vi legger her ut lenker til noen av disse programmene samt videoer og annet materiell

Lage video med Screencast-o-matic

Screencast-o-matic er et rimelig og bra produkt til å lage videoer. Her er en manual som stegvis viser hvordan vi kan lage en video i Screencast-o-matic. Her en serie med videoer om hvordan en kan lage video om Screencast-O-Matic. Open Broadcaster Software (OBS)

Open Broadcaster Software (OBS) er et gratis program som kan brukes til å ta skjermopptak. Du kan gjøre mange innstillinger i OBS som gir deg mulighet til å ta gode opptak. En annen fordel med OBS er at du får ut et opptak med gang det er ferdig. Det er ikke nødvendig med noe rendenering. OBS fungerer både på Windows, Mac og Linux. Det gjøres oppmerksom på at OBS ikke er et redigeringsprogram.Programet kan lastes ned her. Vi har tre videoer som viser hvordan du kan bruke OBS. Videoene finner du her Videoregigeringsprogrammet Blender

Blender er et gratis program som kan brukes til å redigere video. Blender fungerer både på Windows, Mac og Linux. Programet kan lastes ned her. Vi har laget to videoer som viser hvordan du kan redgiere video med Blender. Videoene finner du her Det gjøres oppmerksom på at Kjetil sitt materiell er laget for versjon 2.79 og ikke siste versjonen som er 2.80.

Videofeedback

Å bruke video for å gi tilbakemelding på studentenes arbeider er svært effektivt. Vi har laget en videotilbakemelding til en fiktiv student som vi har kalt for Ole. Dette er for å illustrere hvor effektivt det kan være med videofeedback. Vi har også laget en video som viser hvordan en kan gå frem for å lage en videotilbakemelding.
Bruk av video i undervisningen

I lenkene under har vi samlet noen ressurser der vi ser på hvordan video kan brukes i undervisningen
Tilbake til innholdsfortegnelse

SMART Notebook

Notebook er programvaren som brukes på SMART Board. Notebook kan imidlertid installeres på maskiner selv om den ikke er koblet til et SMART Board. Det er ofte hensiktsmessig å bruke SMART Notebook i nettundervisning og i forbindelse med laging av video. Vi tar derfor med noen ressurer om det.

En gratis versjon av SMART Notebook kan lastes ned her. Klikk på SMART Notebook basic version Her er et veiledningshefte som gir en grunnleggende innføring i Notebook. Vi har laget seks videoer som gir en grunnleggende innføring i bruk av Notebook. Videoene tar for seg mange av de samme temaene som i veiledningsheftet.
Tilbake til innholdsfortegnelse