2906 Master i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse, master
Innledning
Mastergradstudiet i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse er et videregående og forskningsbasert studium innenfor fagområdet utdanningsvitenskap/pedagogikk. I studiet vil en med støtte i nasjonal og internasjonal praksis og forskning analysere pedagogisk virksomhet i utdanning og opplæring på ulike nivåer. Slik utdanning kan for eksempel være i barnehage, grunnskole, videregående opplæring, voksenopplæring, samt bedriftsopplæring innen offentlig og privat virksomhet.
Målgruppe og opptakskrav
Lærerutdanning eller bachelorgrad med relevant fordypning på minst 80 studiepoeng, og som bygger på kvalifikasjonskravene som fremkommer i Forskrift om krav til mastergrad § 3. For å kunne søke opptak til dette mastergradsstudiet gjelder følgende opptakskrav:
- Allmennlærerutdanning, førskolelærerutdanning eller tilsvarende
- Bachelorgrad
- Cand. Mag. grad
- Annen grad eller yrkesutdannings av minimum 3 års omfang.
- Utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høgskoler er godkjent som jevngod med ovennevnte grader eller utdanningsløp.
- Karakterkrav C eller 2,7 i pedagogikk/relevant fordypning.
Mål for studieprogrammet
Målet er å gi spisskompetanse i pedagogikk og på kjerneområdene didaktikk og ledelse for virksomhet innenfor utdanning, opplæring og forskning der innsikt i og refleksjon rundt didaktiske læreprosesser står sentralt. Studiet er praksisnært, noe som innebærer at en har den pedagogiske praksis både som utgangspunkt og siktemål. Samtidig har studiet forankring i utdanningsvitenskapelig og pedagogisk teori og grunnlagstenkning, der tema som allmenndidaktikk, fagdidaktikk, yrkesdidaktikk, ledelse, vitenskapsteori og forskningsmetode utgjør vesentlig kjernestoff. I tillegg velger studentene teoretisk fordypning innenfor avgrensede områder. Arbeid med litteratur og masteroppgaven skal gi studentene et grunnlag for bedre å forstå og analysere pedagogisk praksis, og bidra til å gjøre opplæring og ledelse av læreprosesser mer reflektert for studentene, og de læringsmiljøene de kommer til å arbeide med.
Læringsutbytte
Etter fullført studium skal kandidaten kunne:
- gjøre greie for didaktikkens opprinnelse, utvikling og vitenskapelige forankring i en danningsteoretisk og kulturvitenskapelig tradisjon
- nye og klasiske teorier og perspektiver på ledelse med særlig vekt på relevans for kunnskapsbedrifter
- gjøre greie for hva kunnskap er og hvordan den etableres, dens begrensninger og muligheter
- bruke kunnskap fra didaktikk og ledelse som et redskap for ledelse i sammenhenger der ny kunnskap er et felles mål for virksomheten
- operasjonalisere oppstart og framdrift av forskningsarbeid, og vurdere egen og andres forskning på en kritisk måte
- reflektere over danningsbegrepets innhold og aktualitet i vår tid, særlig med referanse til etiske og estetiske vurderinger
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Emneoversikt
|
Mastergradstudiet har følgende skjematiske oppbygging:
År |
1. semester |
2. semester |
Status |
1.år |
Didaktikk og ledelse 15 stp Et konstruktivistisk perspektiv |
Didaktikk og ledelse 15 stp Et kritisk perspektiv |
Obligatorisk |
Vitenskapsteori og metode 30 stp |
|||
2. år |
1. Fagrettet valg: a. Fagdidaktikk og historie 15 stp b. Estetikk og dannelse 15 stp c. Etikk og omdømmebygging 15 stp |
2. Profesjonsrettet valg: a. Barnehagen som arena for læring og oppvekst 15 stp b. Skolen som arena for læring og oppvekst 15stp c. Yrke som arena for læring og utvikling 15 stp |
Valgfrie fordypninger |
Masteroppgave 30 stp |
Obligatorisk |
Undervisningsspråket er norsk med muligheter for gjesteforelesninger på engelsk.
Internasjonalisering
Deler av studiet og masteroppgaven kan etter avtale gjennomføres utenfor Norge.
Arbeids- og læringsformer
Forelesninger, seminar, gruppearbeid, feltarbeid, danningsreise
Vurderingsformer
Semesteroppgaver, feltarbeid, fagartikler, masteroppgave
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bjørn Magne Aakre <Bjorn.AakreSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 12.07.2012