2906 Master i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse, master

Innledning

Mastergradstudiet i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse er et videregående og forskningsbasert studium innenfor fagområdet utdanningsvitenskap/pedagogikk. I studiet vil en med støtte i nasjonal og internasjonal praksis og forskning analysere pedagogisk virksomhet i utdanning og opplæring på ulike nivåer. Slik utdanning kan for eksempel være i barnehage, grunnskole, videregående opplæring, voksenopplæring, samt bedriftsopplæring innen offentlig og privat virksomhet.

Målgruppe og opptakskrav

Lærerutdanning eller bachelorgrad med relevant fordypning på minst 80 studiepoeng, og som bygger på kvalifikasjonskravene som fremkommer i Forskrift om krav til mastergrad § 3. For å kunne søke opptak til dette mastergradsstudiet gjelder følgende opptakskrav:

  • Allmennlærerutdanning, førskolelærerutdanning eller tilsvarende
  • Bachelorgrad
  • Cand. Mag. grad
  • Annen grad eller yrkesutdannings av minimum 3 års omfang.
  • Utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høgskoler er godkjent som jevngod med ovennevnte grader eller utdanningsløp.
  • Karakterkrav C eller 2,7 i pedagogikk/relevant fordypning.

Mål for studieprogrammet

Målet er å gi spisskompetanse i pedagogikk og på kjerneområdene didaktikk og ledelse for virksomhet innenfor utdanning, opplæring og forskning der innsikt i og refleksjon rundt didaktiske læreprosesser står sentralt. Studiet er praksisnært, noe som innebærer at en har den pedagogiske praksis både som utgangspunkt og siktemål. Samtidig har studiet forankring i utdanningsvitenskapelig og pedagogisk teori og grunnlagstenkning, der tema som allmenndidaktikk, fagdidaktikk, yrkesdidaktikk, ledelse, vitenskapsteori og forskningsmetode utgjør vesentlig kjernestoff. I tillegg velger studentene teoretisk fordypning innenfor avgrensede områder. Arbeid med litteratur og masteroppgaven skal gi studentene et grunnlag for bedre å forstå og analysere pedagogisk praksis, og bidra til å gjøre opplæring og ledelse av læreprosesser mer reflektert for studentene, og de læringsmiljøene de kommer til å arbeide med.

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal kandidaten kunne:

  • gjøre greie for didaktikkens opprinnelse, utvikling og vitenskapelige forankring i en danningsteoretisk og kulturvitenskapelig tradisjon
  • nye og klasiske teorier og perspektiver på ledelse med særlig vekt på relevans for kunnskapsbedrifter
  • gjøre greie for hva kunnskap er og hvordan den etableres, dens begrensninger og muligheter
  • bruke kunnskap fra didaktikk og ledelse som et redskap for ledelse i sammenhenger der ny kunnskap er et felles mål for virksomheten
  • operasjonalisere oppstart og framdrift av forskningsarbeid, og vurdere egen og andres forskning på en kritisk måte
  • reflektere over danningsbegrepets innhold og aktualitet i vår tid, særlig med referanse til etiske og estetiske vurderinger

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Emneoversikt
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
15DID Didaktikk (Emne i master) 15,00 O 10 5        
15LED Ledelse (Emne i master) 15,00 O 5 10        
30VTM Vitenskapsteori og metode 30,00 O 15 15        
15FAG Fagdidaktikk og historie (Emne i master) 15,00 V     15      
15EST Estetikk og dannelse (Emne i master) 15,00 V     15      
15ETI Etikk og omdømmebygging 15,00 V     15      
15PROB Profesjonskunnskap barnehage 15,00 V     15      
15PROS Profesjonskunnskap skole 15,00 V     15      
15PROY Profesjonskunnskap yrkesopplæring 15,00 V     15      
30MASTO Masteroppgave i pedagogikk 30,00 O       30    
Sum: 0 0 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Mastergradstudiet har følgende skjematiske oppbygging:

År

1. semester

2. semester

Status

1.år

Didaktikk og ledelse 15 stp

Et konstruktivistisk perspektiv

Didaktikk og ledelse 15 stp

Et kritisk perspektiv

Obligatorisk

Vitenskapsteori og metode 30 stp
med obligatorisk praksisnært prosjekt

2. år

1. Fagrettet valg:

a. Fagdidaktikk og historie 15 stp

b. Estetikk og dannelse 15 stp

c. Etikk og omdømmebygging 15 stp

2. Profesjonsrettet valg:

a. Barnehagen som arena for læring

og oppvekst 15 stp

b. Skolen som arena for læring og

oppvekst 15stp

c. Yrke som arena for læring og

utvikling 15 stp

Valgfrie fordypninger

Masteroppgave 30 stp
med obligatorisk veiledning og skrivekurs

Obligatorisk

Undervisningsspråket er norsk med muligheter for gjesteforelesninger på engelsk.

Internasjonalisering

Deler av studiet og masteroppgaven kan etter avtale gjennomføres utenfor Norge.

Arbeids- og læringsformer

Forelesninger, seminar, gruppearbeid, feltarbeid, danningsreise

Vurderingsformer

Semesteroppgaver, feltarbeid, fagartikler, masteroppgave


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bjørn Magne Aakre <Bjorn.AakreSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 12.07.2012