405 Friluftsliv, kultur- og naturveiledning 1
Målgruppe og opptakskrav
Målgruppen er søkere med generell studiekompetanse som ønsker en fag- og profesjonsutdanning innenfor friluftsliv. Studiet kan sammen med annen utdanning, gi grunnlag for arbeid innen skoleverket, frivillige organisasjoner, offentlig virksomhet, reiselivsnæring, helse-, rehabiliterings- og sosialarbeid, og i andre typer friluftslivsforetak.
Det er et krav at samtlige studenter skal ha fullført Røde Kors sitt førstehjelpskurs, eller tilsvarende (minst 15 timer), før de reiser ut på første egenferd ved studiet. Studenter som kan dokumentere å ha har fullført denne typen kurs innen tre år tilbake vil få dette godkjent.
Mål for studieprogrammet
Studiet skal gi studentene grunnleggende praktisk ferdigheter i friluftsliv. Studentene skal få kunnskap om friluftsliv som fenomen, dets historie, utvikling og forvaltning. Studiet skal gi kompetanse for arbeid med formidling av friluftsliv.
Videre studiemuligheter
Studiet er avsluttende, men kan også gå inn som en del av en disiplinrettet bachelorgrad. Fullført Friluftsliv, kultur- og naturveiledning 1 og 2 gir rett til tittelen høgskolekandidat i friluftsliv, kultur- og naturveiledning. Fullfører man i tillegg ett års høgskolestudium, samt 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning, gir dette kompetanse som adjunkt i skoleverket. Ulike kombinasjoner av studier i friluftsliv og andre studium kvalifiserer for opptak til Masterstudium i kroppsøving, idrett og friluftsliv.
Vi anbefaler studenter med grunnleggende pedagogikk fra før å følge 913 Påbyggingsstudium i friluftsliv fremfor Friluftsliv-, kultur- og naturveiledning 1.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Friluftsliv, kultur- og naturveiledning I
|
Studiets innhold, oppbygging og sammensetning
Studiet gir grunnleggende praktiske ferdigheter, kunnskaper, holdninger og erfaringer knyttet til friluftsliv, kultur og natur. Studiet skal gi studentene:
- Grunnleggende basisferdigheter innenfor enkelt friluftsliv i ulike naturtyper
- Grunnleggende erfaring med friluftslivsformidling og veiledning
- Innsikt i friluftslivets historie og utvikling
- Innsikt i norsk friluftslivsforvaltning
- Evne til å vurdere sin egen kompetanse og bli i stand til å velge tur etter evne, område etter evne og gruppe etter evne
- Et grunnlag for refleksjon rundt holdninger og erfaringer i tilknytning til friluftsliv, samfunn, kultur og natur
Studentene må også være oppmerksomme på følgende: * Innenfor emnet 1201 Friluftslivspedagogikk og veilederlære I må studentene velge mellom Kyst eller Vassdrag som faglig fordypning.
Emnene 1211 og 1213 har felles sluttvurdering som gir gradert karakter i emnet 1200, samlet karakter, praktiske friluftslivsaktiviteter, 0 stp (basert på 25 stp).
Studentene står i utgangspunktet fritt til å velge valgemner, også fra andre studium, etter avtale med studieansvarlig på eget studium og emneansvarlig for valgemnet. Timeplanmessig er det lagt til rette for at studentene ved studiet kan følge undervisningen i emnene:
1209 Natur- og kulturlære, 10 stp eller 1210 Utstyr og håndverk, 10 stp
Arbeids- og læringsformer
Studentene skal følges opp under hele studieløpet med arbeids- og undervisningsformer som inkluderer uteundervisning i form av turer og egenferder, forelesninger, praksis, rapporter, gruppe- og seminararbeid.
Vurderingsformer
Studentenes kunnskaper blir vurdert gjennom studentmappe, muntlig og skriftlig eksamen. For å avlegge eksamen må studentene fullføre obligatorisk undervisning og få godkjent studentmappe og rapporter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 29.06.2005