441 Bachelorstudium i visuelle kunstfag og design
Målgruppe og opptakskrav
Mål for studieprogrammet
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatoriske emner
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Valgemner 2. og 3. studieår
|
Det treårige studieløpet, Bachelorgrad i visuelle kunstfag og design kan som helhet gjennomføres ved Institutt for forming og formgiving, men kan også i tredje studieår suppleres med fag fra andre institutt ved Høgskolen i Telemark, eller ved andre høgskoler eller universitet.
Studiet sikter mot en grunnleggende kompetanse i visuell kommunikasjon innenfor ulike uttrykksmedier, sammen med kunnskap og innsikt i estetisk teori, elementær forskningsteori og metode og kunnskap om kulturelle uttrykksformer i samtiden med referanse til kunsthistorien. Studentenes egen skapende utøvelse står sentralt i studiet, og sammenheng mellom teori og eget praktisk-estetisk arbeid er grunnleggende. Evnen til både å oppfatte, utøve og formidle visuelle budskap er avgjørende i vår samtid.
Studiet forbereder for arbeidsoppgaver i store og små bedrifter og i offentlig virksomhet, der visuell kompetanse er en forutsetning for å løse oppgaver på en god måte. Studiet kan også ses som grunnlag for videre utdanning mot egen utøvende kunstnerisk eller håndverksmessig virksomhet. Med mulighet for ulike typer fordypning i siste studieår, gir studiet hensiktsmessig kompetanse rettet mot formidling og informasjon der visuell kommunikasjon er en viktig del av arbeidet. Med 60 studiepoeng praktisk pedagogisk utdanning i tillegg til den treårige bachelorgraden, vil studenten skaffe seg en solid faglig skolering, som kvalifiserer for arbeid i grunnskole og videregående skole. Med en slik pedagogisk påbygging kvalifiserer studiet for opptak til Mastergrad i Formgiving, kust og håndverk (fra 2003).
Arbeids- og læringsformer
Vurderingsformer
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no> - 11.07.2005