131ABF Førskolelærer, arbeidsplassbasert (NYTT) , bachelor
Målgruppe og opptakskrav
Generell studiekompetanse/realkompetanse
Mål for studieprogrammet
Denne emneplanen for fireårig førskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Telemark bygger på Rammeplan for førskolelærerutdanning, fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 03.04.03. Fagplanen er et forpliktende dokument som lærere og studenter sammen skal utvikle et godt faglærerstudium på grunnlag av.
Å være førskolelærer/pedagogisk leder er en ansvarsfull, mangfoldig og krevende jobb. Dette innebærer å kunne legge til rette for og lede pedagogisk arbeid for barn, være konstruktiv leder og en reflektert samarbeidspartner for kollegaer, foreldre og ulike samarbeidsinstanser.
Utdanningen består av en rekke fag, som sammen skal danne en helhetlig førskolelærerutdanning. Denne skal bidra til å utvikle studentens faglige-, didaktiske-, sosiale-, endrings-, utviklings- og yrkesetiske kompetanse. Det ligger mange utfordringer både fysisk og psykisk i det enkelte fag og faggruppe. Den enkelte student må delta aktivt i alle deler av utdanningen. Vi legger vekt på å utvikle studentens selvstendighet, kreativitet, evne til refleksjon og ledelse. Vi forventer derfor at du som førskolelærerstudent bruker studietiden aktivt i basis- og kollokviegrupper, stiller spørsmål og reflekterer over pensumstoff, undervisning og aktiviteter. Lærerne skal også være veiledere gjennom studiet, men det er den enkelte students ansvar å benytte dette. Studiet gir kompetanse for arbeid med barn i barnehage.
Høgskolen i Telemark har som formål å utdanne førskolelærere som:
- kan møte barn, foreldre og kollegaer i dagens og morgendagens samfunn
- har god evne til å kommunisere, både muntlig og skriftlig
- kan bruke teoretisk kunnskap i praksis
- har evne til fleksibel og kreativ tenkning
- har evne til å lede barn og voksne
- behersker IKT som kommunikasjonsverktøy og til innhenting av kunnskap
- har yrkesstolthet
- ivareta det flerkulturelle perspektivet (i barnehagen)
I førskolelærerutdanningen legger vi vekt på:
- å fremme studentens personlige vekst og utvikling
- praksis som kunnskapskilde i studiet
- nært samarbeid med barnehage
- teoretisk kunnskap
- kunnskap om det kulturelle mangfold
- tverrfaglig arbeid
Profesjonsutdanning
Førskolelærerutdanningen er en profesjonsutdanning der studentens arbeid gjennom hele studiet retter seg inn mot yrket som førskolelærer/pedagogisk leder/styrer. Studiet består av en kombinasjon av fag- og fagdidaktiske studier, pedagogikk, veiledet arbeid i praksisbarnehage. Tverrfaglige tema/emner skal skape helhet i yrkesutdanningen. Det som sikrer profesjonsutdanningen for førskolelæreren er følgende:
Pedagogikkfaget skal primært gi studentene kunnskap om barns utvikling, trivsel og læring.
Faget vil dessuten bidra til at den enkelte student får erfaringer med å planlegge og legge til rette for god sosial utvikling og personlig vekst for det enkelte barn og barnegruppen. Dette skjer ut ifra kunnskap om den generelle didaktikken, undervisningslæren, som både i innhold og arbeidsmåter først og fremst er rettet mot arbeid i barnehagen.
I fagstudiene skal studentene få god fagkunnskap og lære seg å sette denne kunnskapen i sammenheng med det enkelte barn og barnegruppas behov i forhold til alder og utvikling. Studiene skal også utvikle den enkeltes students evne til å se faglige kunnskaper som en del av det enkelte barns helhetlige utvikling.
Fagdidaktikk skal inngå i alle fag. Fagdidaktikkens oppgave er å vise hvordan faglige kunnskaper kan knyttes til utviklingsnivå og være en del av en helhetlig tenkning i forhold til det enkelte barn og barnegruppas forutsetninger. I fagdidaktikken drøftes fagets egenart, innhold, arbeidsmåter og mål, slik at studentene settes i stand til å vurdere det faglige innholdet som er anvendbart og utviklende for barn fra 0-7 år.
Alle emnene i førskolelærerutdanningen forholder seg Barnehageløftet. Grunnleggende ferdigheter, endringer i yrkesrolle og grunnverdier i lærerprofesjonen ses i sammenheng med Rammeplan for barnehagen (R06).
Praksisopplæringen omfatter 20 uker, der målet er en praksisnær profesjonsutdanning.
Studenter, øvingslærere, praksisbarnehager og høgskolens lærere har et felles ansvar for å legge til rette for hensiktsmessig samhandling mellom praksisopplæring og annen undervisning. Det foreligger en egen plan, ”Plan for praksisopplæring”, for denne delen av undervisningen i studiet.
Bacheloroppgave siste studieår. Dette er en tverrfaglig oppgave. Se retningslinjer.
Videre studiemuligheter
HiT har følgende Masterstudier:
Formgiving, kunst og håndverk, Kroppsøving, idrett og friluftsliv, Kulturstudier, Miljø og helsevern og Tradisjonskunst.
Avdeling for Estetiske fag, folkekultur og lærerutdanning har høy kompetanse innenfor:
- estetisk virksomhet, med mulighet for påbygging til Mastergrad i formgiving, kunst og håndverk v/avd for Estetiske fag, folkekultur og lærerutdanning ved Høgskolen i Telemark
- fysisk fostring og naturfag, som kan ha betydning for en Mastergrad i kroppsøving, idrett og friluftsliv v/avd for Allmenne fag ved Høgskolen i Telemark
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Semester 7 og 8 Tar 15 studiepoeng i hvert semester fra valgemnene |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studieløp, obligatoriske emner:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Valgemner
|
Førskolelærerutdanning er til vanlig en 3-årig utdanning som fører fram til Bachelorgrad på totalt 180 studiepoeng. Arbeidsplassbasert førskolelærerutdanning er 4-årig og har en progresjon på 75% pr år. Det innebærer at 45 studiepoeng skal gjennomføres hvert studieår. Utdanningen kvalifiserer først og fremst for pedagogisk arbeid i barnehage, samt i institusjoner med barn på tilsvarende utviklingstrinn (0 – 6 år).
Fagene i studiet skal bygge opp om en helhetlig profesjonsutdanning, og bidra til å utdanne kompetente førskolelærere. Praksis er til sammen 20 uker i løpet av studiet. Alle fag skal involvere seg i forhold til praksis, og sørge for at studentene har kompetanse til å møte hverdagen i barnehagen.
For å ivareta den enkelte student skal det være en kontaktlærer i hver klasse.
Tverrfaglig tema/emne
Temaet skal være ”den røde tråd” gjennom studieåret. Alle fag på årstrinnet skal bidra til å belyse temaet. Praksisbarnehagene skal være viktige samarbeidsarenaer i arbeidet med temaet. Hvert studieår inneholder obligatoriske oppgaver hvor alle fag er involvert.
Tema 1. studieår: Barnet, førskolelæreren og barnehagen i samfunnet.
Studentene blir kjent med en førskolelærerers ulike ansvars- og arbeidsoppgaver, barnehagen som institusjon i samfunnet og barnets hverdagsliv i barnehagen. Dette er knyttet til undervsining og praksis.
Tema 2. studieår: Lek, læring og sosialt samspill.
Lek har stor betydning for barnets utvikling, trivsel og læring. Barn lærer i ulike situasjoner, barn -barn og barn – voksen. Barnehagen som læringsarena.
Tema 3. og 4. studieår: Den pedagogiske lederen og ”den gode barnehage”.
I siste del av studiet vektlegges ledelse og barnehagen som en god utviklings- og læringsarena for barn Studentene har gjennom første del av studiet skaffet seg kunnskap og erfaring både gjennom teori og praksis. I siste del må studentene bevisstgjøre seg på den pedagogiske lederrollen og hvordan de selv kan være med å skape en ”god barnehage” for barnet, foreldrene og personalet. . Studentene skal gjennomføre et tverrfaglig praksisprosjekt ”Sammenheng/overgang barnehage- skole”. Til fagene pedagogikk og valgt fordypningsfag er det bacheloroppgave.
Samarbeidspartnere
Avdelingen har en samarbeidsavtale med Telemarksgalleriet. Denne gir alle studenter og tilsatte fri adgang, med registrering, til alle utstillinger. Galleriets utstillinger kan brukes på tvers av fag i ulike sammenhenger i utdanningen.
IKT
Avdelingen bruker ClassFronter som arbeidsredskap, og alle studenter får innføringskurs i dette verktøyet. I Arbeidsplassbasert førskolelærerutdanning brukes ClassFronter som et sentralt verktøy i undervisningen og vil også bli brukt i forbindelse med oppgaveskriving, innleveringer ,faktaprøver og som informasjonskanal. Vi vil også bruke Skype og Nefsis i undervisning og veiledning.
Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM)
I denne opplæringen vil forebyggende og forberedende arbeid i barnehagen bli prioritert.
Fagene norsk og matematikk vil ha et særlig ansvar for å formidle og legge til rette for studentenes kunnskapstilegnelse, mens pedagogikk supplerer med kunnskap av mer generell art.
Internasjonalisering
Studiemodellen er organisert slik at studentene har mulighet for å ta 30 studiepoeng (ett semester), ved en utdanningsinstitusjon utenfor Norge. I tillegg er Høgskolen i Telemark med i NORPLUS, som gir studentene anledning til å studere inntil 3 måneder ved en tilsvarende utdanning i Danmark, Finland, Færøyene, Island eller Sverige. Denne utvekslingen kan innpasses på ulike tidspunkt i utdanningen.
Det er mulig å søke om praksis i utlandet.
Tiltak for minoritetsspråklige studenter.
Rammeplanen for lærerutdanningen slår fast at skoler og barnehager har behov for den kompetansen studenter med annet morsmål enn norsk kan bidra med. Samtidig kan minoritetsspråklige studenter ha behov for forsterket opplæring når det gjelder muntlig og skriftlig kommunikasjon og fagforståelse. Ut fra individuelle behov hos denne studentgruppa kan høgskolen tilby ekstra støtte innenfor disse fagområdene for å bidra til at utdanningen kan fullføres. Det kan gis fritak for prøve i en av målformene i norsk i samsvar med §7 i forskriften til rammeplanen.
Studenter som kommer fra utlandet på utveksling til HiT/EFL får tilbud om et innføringskurs i norsk på 50 timer.
Obligatorikk/fritak/tilrettelegging
Studentene må følge den til enhver tid gjeldene fagplan for førskolelærerutdanning ved HiT. Alle samlinger stiller krav om obligatorisk fremmøte (se Retningslinjer for obligatorisk fremmøte ved EFL) og all praksis er obligatorisk. En student som har strøket i en praksisperiode kan fortsette ut studieåret, men kan ikke fortsette studiet på neste årstrinn før praksisperioden er bestått. Innpassing av fag fra andre studiesteder vil bli behandlet i forhold til gjeldende regler for studiet. Tilrettelegging for studenter med ulike funksjonshemminger vil bli fulgt opp i forhold til nasjonalt vedtatte regler.
Utadrettet virksomhet
”Åpen dør”, arrangeres av Institutt for forming og formgiving hvert år. Dette er et utadrettet arrangement, der alle studier innenfor instituttet er involvert. Førskolelærerutdanningen deltar i dette arrangementet. Tema for ”Åpen dør” fastsettes tidlig i studieåret. Ved avdelingen arrangeres også ”Forskningsdagene".
Arbeids- og læringsformer
Arbeidsplassbasert førskolelærerutdanning er basert på 4 ulike typer studiearbeid:
- Arbeid på samlingene
- Nettarbeid/ veiledning på nett
- Arbeid i nettverksgrupper
- Selvstudium
I studiearbeidet vil studenten møte en rekke arbeidsformer som er beskrevet i fagenes ulike planer. Gjennom hele studiet må student, studentgruppe og lærerteam søke å skape en sammenheng mellom teoretisk kunnskap, praksis og didaktisk refleksjon.
Arbeidsformene vil veksle mellom:
- Selvstudium, hvor studenten tar ansvar for egen læring.
- Skriving av faglige tekster.
- Gruppearbeid, både på samlinger og i nettarbeid vektlegges for å styrke studentens evne til å samarbeide i framtidige team i yrkeslivet.
- Prosjektarbeid, studenten skal opparbeide kompetanse i prosjektarbeid, fordi dette er et viktig redskap i endrings- og utviklingsarbeid.
- Veiledning stimulerer refleksjonsevnen og gir personlig vekst og utvikling. Veiledning er et viktig redskap i utøvelse av rollen som pedagogisk leder.
- Forelesning formidler kunnskap.
- Framlegg av eget arbeid
- Praksis
Arbeidskrav
- I tillegg til all praksis blir det stilt krav om obligatorisk deltakelse i ulike typer undervisning, veiledning, tverrfaglig prosjekt, kurs og praksis. Dette blir beskrevet i det enkelte fags planer og/eller i semesterplanene.
- i forbindelse med vurdering og eksamen vil fagplanene ha beskrivelse av krav til gjennomført, bestått og godkjent arbeid.
Ved krav om obligatorisk deltakelse i deler av studiet vil retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL gjelde. Studenten er selv ansvarlig for å dokumentere sin tilstedeværelse i obligatoriske deler av studiet, og å holde seg orientert om han/hun nærmer seg minimumsgrensen for tilstedeværelse. Overskridelse av minsteprosent for tilstedeværelse kan få konsekvenser for om studenten får fortsette studiet og retten til å gå opp til eksamen. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.
Skikkethet
Skikkethetsvurdering skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Løpende skikkethetsvurdering skal foregå gjennom hele studiet. (Jfr. Forskrift om skikkethet.)
Veiledning
Studentene har krav på veiledning i forhold til praksis, det enkelte fag og studiet som helhet. Studenten har plikt til å ta imot veiledning i de situasjoner og det omfang som fagplanen fastsetter. I tillegg vil semesterplanene være førende dokumenter.
Studentmedvirkning
Studentene skal gjennom årstrinnsmøter, fagutvalg og i studentorganer kunne bidra til å fornye, endre og forbedre sin egen studiesituasjon. Ledelsen og den enkelte lærer skal oppfordre og stimulere studentene til å delta i utviklingen av studiet som en helhetlig profesjonsutdanning. Gjennom fagutvalgene har studentene spesielt mulighet for å sette fokus på det enkelte fags bidrag til å utdanne førskolelærere.
Alle studenter har ansvar for å bidra til at studiesituasjonen blir positiv og lærerik, gjennom å delta aktivt i undervisnings- og læringssituasjoner.
Forholdet mellom teori/praksis
Praksisopplæring i barnehage.
Praksisopplæringen er en svært viktig del av utdanningen til førskolelærer. I praksis skal studenten vise om han/hun mestrer:
- samspill med barn og voksne
- ledelse av barn og voksne
- veiledning som arbeidsform for faglig og personlig utvikling
- hverdagen i barnehagen
- å omsette og bruke teori i praksis
- refleksjon over sammenhengen mellom teori og praksis
Praksisperiodene er fordelt over alle de fire studieårene. Kravene til mestring vil øke i takt med studieprogresjonen.
Studieår |
Praksis |
1. år |
6 uker (30 dager)i egen barnehage + 1 uke etter avtale |
2. år 4.semester |
3 uker barnehagepraksis |
3. år |
Overgang/sammenheng Barnehage- Skole 3 uker prosjektpraksis med 1 uke i skole/bhg. 6 uker barnehagepraksis |
4. år |
3 uker barnehagepraksis |
Alle fag skal bidra i forberedelser, gjennomføring og etterarbeid i forbindelse med praksisperiodene. Dette bidraget er et vesentlig element i førskolelærerstudentenes profesjonsutdanning. Pedagogikk skal ha et særlig ansvar for å koordinere og følge opp praksis
Gjennom hele studiet skal faglærerne legge til rette for samarbeid med praksisbarnehager. Praksisbarnehager er barnehager hvor studenter og lærere kan arbeide med faglige problemstillinger også utenom de ordinære praksisperiodene for å observere, foreta intervjuer, prøve ut forestillinger og lignende.
Vurderingsformer
Vurderingsformene er varierte og speiler arbeidsformene i studiet. Det vil si at de er av både praktisk og teoretisk art og har fagspesifikke særtrekk. Ulike dokumentasjonsformer skal sikre studentaktive læringsformer med et faglig forsvarlig nivå ved å gi trening i å begrunne, dokumentere og presentere.
Muntlig framføring individuelt og i gruppe skal gi selvinnsikt, selvstendighet og evne til samarbeid. I tillegg skal dette trene studentene til deres framtidige lederrolle.
Mappevurdering vektlegger dokumentasjon som et arbeidsredskap over en periode. Dette vil være en god parallell til arbeidet i barnehagen, for å dokumentere enkeltbarnets og barnegruppas kompetanse og opplevelse.
Skriftlig besvarelse individuelt og i gruppe skal trene studentene i å uttrykke seg skriftlig. I yrkesutøvelsen ligger det krav og forventninger om utarbeiding av dokumenter. Trening i å uttrykke seg skriftlig skal derfor vektlegges gjennom utdanningen.
Forestilling benyttes ofte i barnehagen. Den representerer en arbeidsform som kan brukes på ulike måter i barnehagen.
Utstilling skal gi studentene kunnskap om dokumentasjon, som er en sentral del av kvalitetsutviklingen i barnehagen.
Bacheloroppgave (6. og 7. semester), valgt fordypningsfag og pedagogikk. Se retningslinjer.
Arbeids- og vurderingsformene skal avspeiles i studiet som helhet, fordi de er viktige elementer i profesjonsutdanningen. Det enkelte fags plan beskriver hvilke arbeids- og vurderingsformer som brukes. Det skal angis kriterier for vurdering.
Vurdering av praksisopplæringen er beskrevet i praksishåndboka.
Studenter med særskilte behov i forbindelse med eksamen kan søke om lengre tid og bruk av hjelpemidler. Søknaden må være dokumentert.
Karakterskalaen er gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste karakter for bestått. Det kan gis karakteren Bestått/Ikke bestått, der Ikke bestått tilsvarer bokstavkarakteren E.
Det vises for øvrig til eksamensreglement for Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Karin Hognestad <karin.hognestadSPAMFILTER@hit.no>,Eidbjørg Hansson <eidbjorg.hanssonSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 08.12.2009