905 Internasjonal markedsføring, fordypning

Målgruppe og opptakskrav

Studiet tar sikte på gi en opplæring som vil passe for arbeid på leder- og mellomlederplan innen bedrifter som driver med internasjonal markedsføring og internasjonalisering. Studiet vil passe godt for de som ønsker å ta videre studium i utlandet. De som gjennomfører studiet med minst 60 studiepoeng til sammen, vil få vitnemål frå 1-årig påbyggingsstudium i internasjonal markedsføring.

Opptakskravet er minst to års høyere utdanning (120 studiepoeng). Av disse skal minimum 60 studiepoeng være innenfor økonomisk/administrativt fagområde. Det kan være anledning til å gi dispensasjon for søkere med kortere høyskoleutdanning (minst 30 studiepoeng innanfor økonomi/administrasjon), og som har lenger efaring fra markedsføring og internasjonalt arbeid.

Mål for studieprogrammet

Studiet skal gi studentene solide kunnskaper i kommunikasjon og viktige sider ved internasjonal markedsføring. En vil i studiet aktivt rette søkelyset mot eksportbedrifter.

Videre studiemuligheter

Studiet vil også kvalifisere til opptak til høyere grads studium i ved høgskoler og universitet i Norge eller i utlandet.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Ny fagblokk
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
6046 Tverrkulturell kommunikasjon 15,00 O 15  
5208 Internasjonal markedsføring 15,00 O 15  
5414 Praksis, internasjonal markedsføring 30,00 V   30
5972 Studieopphald i utlandet, internasjonal
marknadsføring
30,00 V   30
6055 Markedsanalyse og prosjektarbeid,
internasjonal markedsføring
15,00 V   15
xxxx15 Valgemne 15,00 V   15
6029 Internasjonal økonomi 7,50 V 7,5  
6021 Arbeidsrett 7,50 V   7,5
6022 Spesialpensum 7,50 V    
6056 Internasjonalt prosjektarbeid 7,50 V    
6026 Business, Innovation and Cultural
Diversity
7,50 V    
6027 Sustainability Management 7,50 V   7,5
6024 Personaladministrasjon og -ledelse 7,50 V 7,5  
Sum: 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studiet er 1-årig og gir 60 studiepoeng.

Studiet bygger på 2-årig høgskole-/universitetsutdanning. De som gjennomfører studiet med minst 60 studiepoeng til sammen, vil få vitnemål fra 1-årig påbyggingsstudium i internasjonal markedsføring. Studiet vil kunne gå inn som del av en bachelorgrad etter nærmere fastsatte regler. Studiet vil også kvalifisere til opptak til høyere grads studium ved høgskoler eller universitet i Norge eller i utlandet.

Ekskursjoner med arbeid før og etter er en viktig del av studiet. Det vil normalt bli gjennomført lokale ekskursjoner og en lengre utanlandsekskursjon i høstsemesteret. Studentene må regne med å betale en egendel for å være med på disse ekskursjonene.

Det blir tatt forbehold om endringer i studieplanen.r i studieplanen.

Valemne
I studieplanen er det satt opp forslag til valgemner, men studentene kan velge valgemner relativt fritt innenfor høgskolens studieprogram, se også studieplaner for andre studium ved høgskolen. Timeplan og eksamensplan kan begrense dette valget noe. I noen sammenhenger vil det være viktig å passe på at en velger rette valgemner med tanke på opptak til andre studium.

Arbeids- og læringsformer

Det blir benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer i emnene som inngår i studieplanen, for eksempel forelesninger, emne/seminar, gruppeoppgaver, individuelle oppgaver og ekskursjoner. Tradisjonelle forelesningsformer kan bli supplerte med aktiv bruk av e-post, internett og databaserte modellverktøy.

Forholdet mellom teori/praksis

Studiet har en teoretisk basis, men det vil bli lagt vekt på å benytte praktiske eksempler i undervisninga. I siste semester i det tredje studieåret vil det være mulig å velge mellom en praktisk variant og en meir teoretisk variant. Studium/praksis i dette semesteret kan foregå utenlands.

Vurderingsformer

Kandidatenes kunnskaper innenfor alle emner i studiet skal evalueres. Høgskolen benytter varierte evalueringsformer. Aktuelle evalueringsformer går fram av emneomtalene.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010