945 Kroppsøving og idrettsfag, årsstudium

Innledning

Studiet omfatter teoretiske og praktiske idrettsfag. De praktiske fagene er aktiviteter som ballspill, ski, skøyter, snøbrett, friidrett, klatring og orientering, samt friluftsliv, dans og lek. I de teoretiske fagene tar vi for oss motorisk læring og knytter fysisk aktivitet til helse, kultur og samfunn med fagområdene fysiologi, anatomi, treningslære, idrettshistorie, idrettssosiologi og idrettspsykologi.

  • Fagdidaktikk 5 stp
  • Basisfag 30 stp
  • Aktivitetslære 25 stp
  • Praksis: 1 uke

Undervisningen er organisert sammen med og tilsvarer første studieår av bachelorstudium idrett og kroppsøving.

Målgruppe og opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Mål for studieprogrammet

Almennlærere med fordypning i kroppsøving og idrettsfag er kvalifisert for undervisning i grunnskole.

Videre studiemuligheter

Årstudium i idrett og kroppsøving gir grunnlag for å søke seg inn på 2. studieår av bachelorgradsstudium - faglærer i kroppsøving og idrettsfag.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Aktivitetslære (for bachelor totalt 75 stp - hvorav årsenhetsstudenter skal ta til sammen 25 stp)
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
10DANS Dans 10,00 O 1,5 1,5        
15FRILUF Friluftsliv 15,00 O 1,5 1,5        
45IDRETT Idrett 45,00 O 8,0 8,0        
5LEIK Leik 5,00 O 1,5 1,5        
Sum: 12,5 12,5 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Basisfag/fagdidaktikk (for bachelor totalt 60 stp - hvorav årsenhetsstudenter skal ta til sammen 35 stp)
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
30BASIS Basisfag 30,00 O 15,0 15,0        
30FAGDI2 Fagdidaktikk 30,00 O 2,5 2,5        
Sum: 17,5 17,5 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Se under hvert emne. Her gjelder for årstudium idrett og kroppsøving all tekst under 1.studieår for bachelorstudiet i kroppsøving og idrettsfag.

  • Studenter i tredje klasse ALU skal skrive en bacheloroppgave i kroppsøving tilsvarende 10 stp (se retningslinjer for bacheloroppgave ved HiT). Dette vil ha noe innvirkning på fagets innhold og oppbygging. Se under hvert emne.

Arbeids- og læringsformer

Studiet vil bli organisert både gjennom teori og praksis, som knyttes tett sammen. Studentene vil oppleve ulike organiserings- og arbeidsformer, som de vil finne anvendelige i sitt framtidige arbeide i grunnskolen, men også relatert til studiet. Lærerstyrte og studentstyrte forelesninger og praktiske timer, individuelt arbeid og gruppearbeid vil være vanlige arbeidsformer.

Gjennom problembasert læring skal studentene tilrettelegge læringssituasjoner som skal gjøre dem godt rustet til å undervise i faget. Basisgrupper vil danne utgangspunktet for denne type arbeid.

Forholdet mellom teori/praksis

Praksis organiseres som ni ganger punktpraksis (2t undervisning + 1t veiledning) på mellomtrinnet i grunnskolen i løpet av 1. semester. Grupper på 4-5 studenter vil utgjøre en praksisgruppe. Hver studentgruppe får en øvingslærer som skal være hovedveileder.

Vurderingsformer

Se under hvert emne.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Håkon Engstu <hakon.engstuSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Silje Kontni Systad - 25.01.2010