VUKDVU Vurdering i elevenes læringsarbeid i videregående opplæring Kompetanse for kvalitet, bachelor

Innledning

Dette er videreutdanning som bygger på godkjent lærerutdanning. Studiet er på 30 studiepoeng, som er delt opp i to moduler, hver på 15 studiepoeng. Studiet går over ett år.

Målgruppe og opptakskrav

Lærere i videregående opplæring

Mål for studieprogrammet

Studentene skal gjennom utdanningen utvikle sin vurderingskompetanse, for å bidra til å fremme elevenes læring i fag i den videregående opplæringen.

Læringsutbytte

Studentene skal etter fullført studieprogram kunne:

Kunnskaper
• gjøre rede for vurdering med utgangspunkt i skolens praksis
• vise til lov, forskrift og læreplan for å begrunne valg i sitt vurderingsarbeid
• begrunne valg i undervisning ut fra teori og forskning

Ferdigheter
• kommunisere tilbakemeldinger som virker læringsfremmende for elevene
• skape forutsigbarhet og motivasjon i læringsarbeidet ved å operasjonalisere læreplanen i faget
• analysere elevenes resultater fra kartlegging, prøver og observasjon for å lede elevene i læringsfremmende aktivitet

Generell kompetanse
• vise utvikling av egen forståelse og handlingskompetanse i vurderingsarbeidet som fremmer elevenes læringsarbeid
• realisere gjennom vurdering et læringsmiljø som fremmer tilpasset opplæring og elevmedvirkning

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Les mer i emneplanene:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
15VURD1 Vurdering for læring 15,00 O 15  
15VURD2 Vurdering som læring 15,00 O   15
Sum: 15 15
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Åshild Viken Wåle  <ashild.v.waleSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Åshild Viken Wåle - 20.01.2015