VUKDVU Vurdering i elevenes læringsarbeid i videregående opplæring Kompetanse for kvalitet, bachelor
Innledning
Dette er videreutdanning som bygger på godkjent lærerutdanning. Studiet er på 30 studiepoeng, som er delt opp i to moduler, hver på 15 studiepoeng. Studiet går over ett år.
Målgruppe og opptakskrav
Lærere i videregående opplæring
Mål for studieprogrammet
Studentene skal gjennom utdanningen utvikle sin vurderingskompetanse, for å bidra til å fremme elevenes læring i fag i den videregående opplæringen.
Læringsutbytte
Studentene skal etter fullført studieprogram kunne:
Kunnskaper
• gjøre rede for vurdering med utgangspunkt i skolens praksis
• vise til lov, forskrift og læreplan for å begrunne valg i sitt vurderingsarbeid
• begrunne valg i undervisning ut fra teori og forskning
Ferdigheter
• kommunisere tilbakemeldinger som virker læringsfremmende for elevene
• skape forutsigbarhet og motivasjon i læringsarbeidet ved å operasjonalisere læreplanen i faget
• analysere elevenes resultater fra kartlegging, prøver og observasjon for å lede elevene i læringsfremmende aktivitet
Generell kompetanse
• vise utvikling av egen forståelse og handlingskompetanse i vurderingsarbeidet som fremmer elevenes læringsarbeid
• realisere gjennom vurdering et læringsmiljø som fremmer tilpasset opplæring og elevmedvirkning
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Les mer i emneplanene:
|
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Åshild Viken Wåle <ashild.v.waleSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Åshild Viken Wåle - 20.01.2015