408 Idrett, administrasjon og ledelse 2
Målgruppe og opptakskrav
Målgruppen er søkere som ønsker fag- og profesjonsutdanning innenfor idrett, administrasjon og ledelse. Studiet har som målgruppe egne studenter som har fullført grunnutdanning og Idrett, administrasjon og ledelse 1, eller studenter med tilsvarende bakgrunn fra andre Høgskoler.
Studiet kvalifiserer for arbeid med å administrere og lede saker, prosjekter og prosesser knyttet til idrett og friluftsliv innenfor institusjoner, bedrifter og frivillige organisasjoner sentralt, regionalt og lokalt i samfunnet.
Studiet kan blant annet gi grunnlag for arbeid innen følgende områder:
- Offentlig virksomhet
- Norges Idrettsforbund og liknende organisasjoner
- Frivillige organisasjoner
- Helse, rehabilitering og tilsvarende
- Reiseliv, turistnæring
- Egne bedrifter/næringsvirksomhet/ prosjektrelatert arbeid
Mål for studieprogrammet
Studentene skal utvikle kunnskap gjennom refleksjon og erkjennelse knyttet til idretts- og friluftslivsspørsmål. Gjennom læringsprosesser skal studentene utvikle kunnskap om organisasjon og ledelse, ferdigheter i organisering, planlegging og gjennomføring av prosjekter av ulik art, og god innsikt i idrettspolitikk.
Videre studiemuligheter
Idrett, administrasjon og ledelse 2 kan utgjøre det 3. året i et bachelorstudium i idrett, administrasjon og ledelse.
Idrett, administrasjon og ledelse 1 og 2 gir tittelen Høgskolekandidat i idrett, administrasjon og ledelse.
Bachelor i idrett, administrasjon og ledelse kvalifiserer for opptak på masterstudium i bevegelse, anlegg og politikk.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Idrett, administrasjon og ledelse II
|
I det videregående studiet fokuserer vi spesielt på idrettspolitikk, lederrollen og arbeidsmåter som gir studentene erfaring i selvstendig arbeid både individuelt og i team. Studiet skal blant annet gi studentene:
- God innsikt i idrettspolitikk, visjoner, strategier, mål, tiltak og virkemidler knyttet til idretts- og friluftslivsorganisasjoner, myndigheter/institusjoner og private næringslivet/bedrifter og foretak.
- Grunnlag for refleksjon og erkjennelse knyttet til idrett og friluftslivsspørsmål gjennom veiledning, teamarbeid og selvstendig arbeid.
- Ferdigheter i organisering, planlegging og gjennomføring prosjekter av ulik art, praksis, fordypning og fellesprosjekt.
- Kunnskap om organisasjon og ledelse, teorier og metoder for å trenge inn i og forstå ulike utfordringer knyttet til administrasjon og ledelse av idrett og friluftsliv.
Arbeids- og læringsformer
Studentenes tilegnelse av kunnskap og ferdigheter skjer på flere måter: Problemorientert læring, forelesninger, etterlesninger, praksis, prosjektarbeide, selvstudier og befaringer
Gjennom hele studieåret arbeider studentene med et fellesprosjekt hvor de selv velger emne. En egen studiereise av ca. en ukes varighet inngår i prosjektet. Her søker studentene å sammenlikne resultatene fra arbeidet med prosjektet med et annet land. Fellesprosjektet utrapporteres både skriftlig og gjennom et åpent seminar (Telemarkskonferansen).
Studiet legg vekt på arbeidsformer som stimulerer både til samarbeid, selvstendig arbeid og til å bruke situasjoner som oppstår eller skapes gjennom studiet som pedagogiske redskaper. Læresituasjonene er i stor grad rettet mot arbeid med prosjekter i team og selvstendige arbeidsformer. Studentene har derfor sitt eget studentkontor med alle de moderne hjelpemidlene de skal bruke i en framtidig arbeidssituasjon. Studiet gir således også arbeidsplasstrening.
Vurderingsformer
Vurderingen av studentene baseres på deltakelse i obligatorisk undervisning, gjennomførte befaringer, godkjente mappeoppgaver og praksisrapporter, skriftlig og muntlig eksamen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no> - 13.04.2005