913 Påbyggingsstudium i friluftsliv
Målgruppe og opptakskrav
Målgruppen er studenter som har en to- eller treårig utdanning, med grunnleggende pedagogikk fra før. Studiet er godkjent som 4. år i allmennlærer-utdanningen og 3. året i en Bachelorgrad i idrettsfag ved en rekke utdannings-institusjoner i Danmark. Studiet er innpasset i en felles nordisk idrettsutdannelse på bachelornivå og inngår som en del av Nordplus-samarbeidet. Søkerne må søke direkte til HiT på eget skjema og hvor man må ha.
Studiet kan sammen med annen utdanning, gi grunnlag for arbeid innen skoleverket, frivillige organisasjoner, offentlig virksomhet, reiselivsnæring, helse-, rehabiliterings- og sosialarbeid, og i andre typer friluftslivsforetak.
Det er et krav at samtlige studenter skal ha fullført Røde Kors sitt førstehjelpskurs, eller tilsvarende (minst 15 timer), før de reiser ut på første egenferd ved studiet. Studenter som kan dokumentere å ha har fullført denne typen kurs innen tre år tilbake vil få dette godkjent.
Mål for studieprogrammet
Studiet skal gi studentene grunnleggende praktisk ferdigheter i friluftsliv. Studentene skal få kunnskap om friluftsliv som fenomen, dets historie, utvikling og forvaltning. Studiet skal gi kompetanse for arbeid med formidling av friluftsliv.
Videre studiemuligheter
Studiet er et 1-årig påbyggingsstudium på 60 stp. Studiet tar utgangspunkt i at studentene har 2 år idrettsutdanning eller almen lærerutdanning fra før. Studiet er avsluttende, men kan i kombinasjon med 2 års høgskoleutdanning gå inn som en del av en disiplinrettet bachelorgrad. Studiet er i hovedsak satt sammen av praktiske emner fra Friluftsliv, kultur- og naturveiledning 1 og pedagogikkemnet fra Friluftsliv, kultur- og naturveiledning 2. Fullført Påbyggingsstudium i tillegg til 3 års utdanning ved lærerhøgskole gir kompetanse som adjunkt i skoleverket. Ulike kombinasjoner av studier i friluftsliv og andre studium kvalifiserer for opptak til Masterstudium i kroppsøving, idrett og friluftsliv.
Vi anbefaler studenter med grunnleggende pedagogikk fra før å følge 913 Påbyggingsstudium i friluftsliv fremfor Friluftsliv-, kultur- og naturveiledning 1.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Påbyggingsstudium i friluftsliv
|
Studiet gir praktiske ferdigheter, kunnskaper, holdninger og erfaringer knyttet til friluftsliv, kultur og natur. Studiet skal gi studentene:
- Grunnleggende basisferdigheter innenfor enkelt friluftsliv i ulike naturtyper
- Fordypet innsikt i pedagogikk og didaktikk knyttet til friluftslivsformidling
- Grunnleggende erfaring med friluftslivsformidling og veiledning
- Innsikt i friluftslivets historie og utvikling
- Evne til å vurdere sin egen kompetanse og bli i stand til å velge: tur etter evne, område etter evne og gruppe etter evne
- Et grunnlag for refleksjon rundt holdninger og erfaringer i tilknytning til friluftsliv, kultur, samfunn og natur
Valgemner
Studentene står i utgangspunktet fritt til å velge valgemner, også fra andre studium etter avtale med studieansvarlig på eget studium og fagansvarlig for valgemnet. Timeplanmessig er det lagt til rette for at studentene ved studiet kan følge undervisningen i emnene:
1216 Prosjekt med forskningsteori og metode, 15 stp
1220 Friluftslivsforvaltning I, 5 stp
1209 Natur- og kulturlære 10 stp eller 1210 Utstyr og håndverk, 10 stp.
Studentene må også være oppmerksomme på følgende: * Innenfor emnet 1203 Friluftsliv med veilederlære I må studentene velge mellom Kyst I eller fordypning innenfor Vassdrag. ** For å få godkjent Bachelorgrad innenfor en rekke danske utdanningsinstitusjoner må man velge emnet 1216 Prosjekt med forskningsteori og metode, 15 stp.
Emnene 1212 og 1213 må begge godkjennes og har felles sluttvurding som gir gradert karakter i emnet 1200, samlet karakter, praktiske friluftslivsaktiviteter, 0 stp. (Basert på 20 stp).
Arbeids- og læringsformer
Studentene skal følges opp under hele studieløpet med arbeids- og undervisningsformer som inkluderer uteundervisning i form av turer og egenferder, forelesninger, praksis, rapporter, gruppe- og seminararbeid.
Vurderingsformer
Studentenes kunnskaper blir vurdert gjennom studentmappe, muntlig og skriftlig eksamen. For å avlegge eksamen må studentene fullføre obligatorisk undervisning og få godkjent studentmappe og rapporter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 29.06.2005