447 Natur og friluftsliv, bachelor
Innledning
Studiet gir praktiske ferdigheter, kunnskaper, holdninger og erfaringer knyttet til natur, miljø, kultur og friluftsliv. Hovedvekten er lagt på solide basisferdigheter innenfor det enkle friluftslivet i ulike naturtyper, på solid erfaring med pedagogiske problemstillinger knyttet til formidling, og på fordypet innsikt i temaer knyttet til friluftsliv, samfunn, kultur, natur og miljø.
Målgruppe og opptakskrav
Målgruppen er søkere som ønsker en fag- og profesjonsutdanning innen natur-, miljø- og friluftslivsfag. Studiet gir en tverrfaglig utdanning og skal i første rekke gi kompetanse for arbeid med formidling av temaer knyttet til natur, miljø og friluftsliv. Studiet kan, sammen med annen utdanning, gi grunnlag for arbeid innen skoleverket, frivillige organisasjoner, offentlig virksomhet, reiselivsnæring, helse-, rehabiliterings- og sosialarbeid, og andre virksomhetsområder.
Det er et krav at samtlige studenter skal ha fullført Røde Kors sitt førstehjelpskurs eller tilsvarende (minst 15 timer), før de reiser ut på første egenferd ved studiet. Dette er før studentene starter på emnet 1211. Studenter som kan dokumentere å ha har fullført denne typen kurs innen tre år tilbake vil få dette godkjent.
Opptakskrav er generell studiekompetanse.
Mål for studieprogrammet
Studiet gir en tverrfaglig utdanning innen natur, helse, miljø og friluftsliv. Studentene skal utvikle forståelse av forholdet mellom levende organismer og miljøforhold og spesielt menneskets plass i naturen. Studiet skal gi studentene solide praktisk ferdigheter innenfor friluftsliv og det skal legge grunnlag for et aktivt engasjement i forhold til natur og friluftsliv, med spesielt fokus på friluftsliv som fenomen, dets historie, utvikling og forvaltning. Studentene skal få en solid kompetanse for arbeid med formidling av friluftsliv, naturfaglige tema og kulturtradisjoner. Studiet skal gi studentene grunnlag for å arbeide videre på masternivå, med friluftslivstema, ved masterstudium i kroppsøving, idrett og friluftsliv på Institutt for idrett og friluftsliv eller med naturfaglige tema ved Institutt for natur, helse og miljø.
Videre studiemuligheter
Studiet er et 3-årig grunnstudium på 180 stp. Studiet er en avsluttet enhet og gir studenten graden bachelor. Studiet kvalifiserer for opptak til masterstudium i friluftsliv og i natur-, helse- og miljøfag. Fullfører man i tillegg 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning gir dette kompetanse som adjunkt i skoleverket.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Oversikt over emner
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Studiet gir praktiske ferdigheter, kunnskaper, holdninger og erfaringer knyttet til natur, miljø, kultur og friluftsliv. Det første studieåret har hovedfokus på naturfaglige tema, mens annet og tredje året primært vektlegger friluftslivsfaglige tema, med mulighet for å kombinere med emner fra natur og miljøvernfag. Hovedvekten er lagt på, solide basisferdigheter innenfor det enkle friluftslivet i ulike naturtyper, på solid erfaring med pedagogiske problemstillinger knyttet til formidling, og på fordypet innsikt i temaer knyttet til friluftsliv, kultur, natur og miljø.
Innenfor emnet 1263 Friluftslivspedagogikk med praktisk fordypning I må studentene velge mellom kyst eller vassdrag som praktisk fordypning.
Innenfor emnet 1264 Friluftsliv og veilederlære II, fjell/bre, med valgfri fordypning kan studenten velge mellom naturtypene kyst, vassdrag og fjell/bre.
Arbeids- og læringsformer
Studentene skal følges opp under hele studieløpet med arbeids- og undervisningsformer som inkluderer uteundervisning i form av turer og egenferder, ekskursjoner, felt- og laboratorieundervisning, forelesninger, praksis, rapporter, gruppe- og seminararbeid.
Vurderingsformer
Studentenes kunnskaper blir vurdert gjennom mappeevaluering, muntlig og skriftlig eksamen. For å få vitnemål må studentene fullføre obligatorisk undervisning og få godkjent studentmappe og rapporter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no>,Anette N. Fredly <Anette.N.FredlySPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Silje Kontni Systad - 25.01.2010