449 Informasjonssystemer, bachelor
Målgruppe og opptakskrav
Målgruppe er studenter som har interesse for anvendelser av IT og hvordan virksomheter kan utnytte teknologi på en effektiv måte. Studiet gir bred kompetanse i skjæringspunktene mellom informasjonsteknologi (IT), økonomi og organisasjon. Det er et stort behov for personer som både har forretningsforståelse og god kunnskap om IT for at virksomheter skal treffe strategisk riktige valg. Studiet kvalifiserer for et bredt spekter av jobber både innen selve IT-sektoren, men også generelt i privat næringsliv og offentlig forvaltning. Typiske arbeidsoppgaver kan være konsulenttjenester, IT-ledelse, design og drift av web-løsninger og nettverk, markedsføring og salg. Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Mål for studieprogrammet
Målet med studiet er å gi studentene en tverrfaglig og yrkesrettet utdanning innen informatikk, økonomi og organisasjon. Studiet kvalifiserer også for videre studier på masternivå.
Videre studiemuligheter
Som Bachelor i informasjonssystemer er man kvalifisert for videre studier på masternivå. Høgskolen har utvekslingsavtaler med en rekke universiteter internasjonalt.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
|
Studiet er en grunnutdanning med normert studietid på 3 år, og fører fram til graden Bachelor i informasjonssystemer. Studiet er delt opp i emner som går over ett semester.
Alternativ studieplan
I 5. semester kan de obligatoriske emnene i studieplanen erstattes av Praksis med inntil 30 studiepoeng eller Studier i utlandet etter individuell søknad.
Valgemner
Det er mulig å velge emner innen informatikk, økonomi, matematikk og språk.
Arbeids- og læringsformer
Forelesninger, praktiske øvinger i datalaboratorium med veiledning, prosjektoppgaver. I siste semester gjennomføres et større hovedprosjekt. Prosjektet blir gjennomført i grupper og vil som hovedregel ha ekstern oppdragsgiver.
Forholdet mellom teori/praksis
Studiet er anvendt og tverrfaglig, men behandler også grunnleggende teori innen fagområdene. Det blir lagt vekt på å bruke aktuelle verktøy og praktiske eksempler i undervisningen.
Vurderingsformer
Det blir brukt bokstavkarakterer A-F (med F som ikke bestått) og varierte evalueringsformer, se emneomtalene.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>,Bjørn Kristoffersen <Bjorn.KristoffersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010