602 Digital mediedesign - nettbasert med samlinger, årsstudium

Innledning

Bilde er en sentral uttrykksform i vår tid. Visuell kompetanse er viktig i et samfunn der bilder i stor grad er med på å påvirke oss. Avhengig av kulturell kontekst har holdninger til bilder endret seg gjennom tidene. Det meste av de visuelle inntrykkene vi blir utsatt for daglig er i digital form eller har vært gjennom en digitaliseringsprosess. Innholdet i den nye læreplanen Kunnskapsløftet betegner digital kompetanse som en grunnleggende ferdighet. Studiene under gir økt kompetanse på områdene Digital kompetanse og visuell kompetanse.

Med utgangspunkt i utfordringene innenfor visuell kommunikasjon, som er et av fire hovedområder i læreplanen Kunnskapsløftet for faget kunst og håndverk, tilbyr Høgskolen i Telemark/Notodden ”Digital mediedesign” et årsstudium delt i fire moduler. I tillegg til å ta fire moduler som samlet gir 60 studiepoeng, kan en melde seg på enkeltmoduler a 15 studiepoeng.

Målgruppe og opptakskrav

Studiet er basert på hovedområdet Visuell kommunikasjon innen læreplanen i kunst og håndverk (LK 06). Digital kompetanse betegnes her som en grunnleggende ferdighet. Selv om lærere er en sentral målgruppe for studiet, er også andre velkommen til å søke.

Opptakskrav er generell studiekompetanse.

Det er rom for å søke opptak på grunnlag av realkompetanse.

Det forutsettes at studentene:

- har PC med tilgang til Internett
- har PC med mikrofon og høytalere
- kan bruke Internett og e-post
- kan skrive i Word eller lignende skriveprogrammer
- har tilgang til et digitalt kamera
- har tilgang til et webkamera

Mål for studieprogrammet

Gjennom studiet skal studentene:

  • utvikle ferdighet i bruk av informasjonsteknologi innenfor fagområdet
  • utvikle estetiske og visuelt kommunikative evner
  • tilegne seg innsikt i aktuell maskin- og programvare med tanke på oppgaver innenfor kunstfaglig aktivitet
  • utvikle en kritisk og vurderende holdning til IKT
  • tilegne seg grunnleggende forståelse for, ferdigheter i og kunnskap om bruken av teknologi innenfor visuelt skapende virksomhet

Videre studiemuligheter

Studiet kan være:

  • kompetansegivende videreutdanning for søkere med fullført lærer- eller førskolelærerutdanning
  • del av en flerfaglig bachelor
  • del av grunnlag for opptak til faglærerutdanning i formgiving, kunst og håndverk
  • del av grunnlag for opptak til masterstudiet i formgiving, kunst og håndverk
  • faglig grunnlag for kunstfagrelaterte studier

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatoriske emner
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
15DIGBIL Digital bildebehandling 15,00 O 15  
15DIGGRAF Digital grafisk design 15,00 O 15  
15WEBINF Web- og informasjonsdesign 15,00 O   15
15DIVIAN Digital video og animasjon 15,00 O   15
Sum: 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Dette årsstudiet består av følgende moduler:

  1. Digital bildebehandling (15stp)
  2. Digital grafisk design (15stp)
  3. Web- og informasjonsdesign (15stp)
  4. Digital video og animasjon (15stp)

Modulene har et omfang på 15 studiepoeng hver, og er organisert som et nettbasert studium med samlinger. Hver modul har et omfang på ca 380 arbeidstimer, og av dem ca 80 timer til samlinger, forelesninger og veiledningstimer.

Arbeids- og læringsformer

Studiene organiseres som nettbasert undervisning med samlinger. Det vil bli videomediert undervisning og veiledning. Lærere og studenter vil kunne legge ut bilder, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser. Studentene får opplæring i bruk av plattformen.

Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via Internett. Studentene må ha tilgang til datamaskin med tekstbehandling, e-post og Internett og spesifikke programmer for hver av modulene.

Forholdet mellom teori/praksis

Innholdet i studiene er delt i 5 delemner. Det vil bli gitt undervisning, foredrag eller forelesningsnotater for hver av delemnene. Det blir satt arbeidskrav for deltakelse og innleveringsoppgaver for hvert av delemnene. Tre oppgaver er individuelle og to oppgaver er gruppebaserte. Besvarelser sendes faglærer for godkjenning/kommentering til oppsatte frister. Studentene oppfordres til å danne grupper i studietiden. Høgskolen vil være behjelpelig med å sette sammen hensiktsmessige studentgrupper.

Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og refleksjon.

Vurderingsformer

Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon.

Alle delemner som inngår i studiet, må være bestått for å få vitnemål.

Eksamen består av en individuell prosjektoppgave med gradert karakter som føres på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått.

Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Morteza Amari <Morteza.AmariSPAMFILTER@hit.no>,Åsbjørg Moland <Asbjorg.MolandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 12.07.2010