916 Friluftsliv, kultur og naturveiledning 3
Innledning
Studiet Friluftsliv, kultur- og naturveiledning III er et 1-årig studium på 60 stp. Studiet bygger på Friluftsliv, kultur- og naturveiledning II, eller tilsvarende fra andre universiteter og høyskoler. Studiet er en avsluttet enhet, men kan også gå inn som en del av en bachelorgrad. Fullført Friluftsliv, kultur- og naturveiledning I, II og III gir en Bachelorgrad i friluftsliv, kultur- og naturveiledning, og kvalifiserer for opptak til Masterstudium i kroppsøving, idrett og friluftsliv
Målgruppe og opptakskrav
Målgruppen er søkere som ønsker en solid og omfattende fag- og profesjonsutdanning innenfor friluftslivsveiledning. Opptakskravet er fullført og bestått Friluftsliv, kultur- og naturveiledning I og II, eller tilsvarende fra andre universiteter og høyskoler. Merk at studiet er fysisk krevende og forutsetter at studentene har gode skiferdigheter og god fysikk
Mål for studieprogrammet
Studiet skal gi studentene solide og omfattende ferdigheter i friluftsliv og friluftslivsveiledning. Studiet skal gi en bred og solid kompetanse for arbeid med formidling av friluftsliv, samt ulykkeshåndtering. Studiet skal gi studentene grunnlag for å studere videre på masternivå med friluftslivstema tilknyttet pedagogiske, samt kultur- og samfunnsvitenskaplige perspektiver. Studiet kan sammen med annen utdanning, gi grunnlag for arbeid innen skoleverket – også høyere utdanning, frivillige organisasjoner, offentlig virksomhet, reiselivsnæring, helse-, rehabiliterings- og sosialarbeid, og i andre virksomhetsområder
Læringsutbytte
En kandidat med fullført Friluftsliv, kultur- og naturveiledning III skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Bred og solid kunnskap om friluftslivsveiledning. Grunnleggende kunnskap om forskningsteori og metode. Grunnleggende kunnskap om prosjektarbeid knyttet til friluftsliv, kultur og samfunn.
Ferdigheter:
Solide ferdigheter innenfor enkelt friluftsliv i flere ulike naturtyper, til ulike årstider. Solide ferdigheter i det å håndtere ulykker og kriser ute i naturen.
Generell kompetanse:
Utvidet evne til å vurdere sin egen kompetanse og bli i stand til å velge tur etter evne for ulike målgrupper. Utvidet evne til refleksjon rundt holdninger og erfaringer i tilknytning til friluftsliv, samfunn, kultur, natur og menneske.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Friluftsliv, kultur- og naturveiledning 3
|
Studiet skal gi studentene:
- Solid veilederkompetanse innenfor friluftslivet
- Grunnleggende kompetanse i det å håndtere ulykker og kriser ute i naturen
- Fordypet innsikt i forskningsteori og metode knyttet til friluftsliv, kultur og samfunn
- Utvidet evne til å vurdere sin egen kompetanse
- Grunnleggende kompetanse i prosjektarbeid knyttet til friluftsliv, kultur og samfunn.
Studentene må velge ett av de tre Vinter II emnene, som ikke overlapper med tidligere valgte emner. Emnene vil bli gjennomført med et minimum av 8 studenter. Det vil være begrenset antall plasser på de tre emnene. Opptak til hvert emne gjøres på grunnlag av en vurdering av individuelle skiferdigheter, samt på grunnlag av karakterer fra andre året
Studentene må velge ett 10 stp valgemne, henholdsvis høst og vår, som ikke overlapper med tidligere valgte valgemner. Emnene vil bli gjennomført med et minimum av 8 studenter. Det vil være begrenset antall plasser på samtlige emner. Opptak til hvert emne gjøres på grunnlag av karakterer fra første året. Studentene må derfor oppgi tre aktuelle emner, i prioritert rekkefølge. Valg av praktisk fordypning på nivå II forutsetter at du har gjennomført fordypning på nivå I tidligere.
Internasjonalisering
Det er spesielt tiltrettelagt for internasjonal utveksling i femte semester i bachelorgraden, som tilsvarer høstsemesteret i dette tredje påbyggingsåret. Våre samarbeidspartnere internasjonalt er først og fremst University of Alberta, Augustana Campus, i Canada, Prescott College i USA og Trinity University College i Wales.
Arbeids- og læringsformer
Arbeids- og undervisningsformene inkluderer ferder med veileder, egenferder i studentgrupper, ekskursjoner, forelesninger, praksis, rapporter, gruppe- og seminararbeid.
Forholdet mellom teori/praksis
Undervisningen foregår ute og inne. Praktiske tema blir i hovedsak belyst gjennom obligatoriske ferder i ulike naturtyper, med obligatoriske støtteforelesninger i forkant og etterkant. ”Teoretiske” tema belyses i hovedsak gjennom ferder, ekskursjoner, forelesninger og seminarer. Målet er å få til en vekselvirkning mellom erfaringer gjort ute i praksis og kunnskap basert på forskning.
Vurderingsformer
Studentenes kunnskaper blir vurdert gjennom ferdighetsprøver, studentmappe, skriftlig eksamen og prosjektarbeid. For å få vitnemål må studentene fullføre obligatorisk undervisning og få godkjent studentmappe og rapporter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter André Horgen <andre.horgenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 11.01.2012