447 Bachelorstudium i natur- og friluftslivsfag
Målgruppe og opptakskrav
Målgruppen er søkere med generell studiekompetanse som ønsker en fag- og profesjonsutdanning innen natur-, miljø- og friluftslivsfag. Studenter som ønsker å følge alternativ 2 (se emnetabellen) må ha realfagskompetanse fra videregående skole. Studiet gir tverrfaglig utdanning og skal i første rekke gi kompetanse for arbeid med formidling av temaer knyttet til natur, miljø og friluftsliv. Studiet kan sammen med annen utdanning, gi grunnlag for arbeid innen skoleverket, frivillige organisasjoner, offentlig virksomhet, reiselivsnæring, helse-, rehabiliterings- og sosialarbeid, og i andre typer friluftslivsforetak.
Det er et krav at samtlige studenter skal ha fullført Røde Kors sitt førstehjelpskurs, eller tilsvarende (minst 15 timer), før de reiser ut på første egenferd ved studiet. Dette er før studentene starter på emnet 1211. Studenter som kan dokumentere å ha har fullført denne typen kurs innen tre år tilbake vil få dette godkjent.
Mål for studieprogrammet
Studiet gir tverrfaglig utdanning innen natur, helse, miljø og friluftsliv. Studentene skal utvikle forståelse av forholdet mellom levende organismer og miljøforhold og spesielt menneskets plass i naturen. Studiet skal gi studentene solide praktisk ferdigheter innenfor friluftsliv og det skal legge grunnlag for et aktivt engasjement i forhold til natur og friluftsliv, med spesielt fokus på friluftsliv som fenomen, dets historie, utvikling og forvaltning. Studentene skal få en solid kompetanse for arbeid med formidling av friluftsliv, naturfaglige tema og kulturtradisjoner. Studiet skal gi studentene grunnlag for å arbeide videre på masternivå, med friluftslivstema på Institutt for idrett og friluftsliv eller naturfaglige tema ved Institutt for natur-, helse- og miljøvern.
Videre studiemuligheter
Studiet er et 3-årig grunnstudium på 180 stp. Studiet er avsluttende og gir studenten graden bachelor. Studiet kvalifiserer for opptak til masterstudium i friluftsliv og natur-, helse- og miljøvern. Fullfører man i tillegg 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning gir dette kompetanse som adjunkt i skoleverket.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Alternativ 1
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alternativ 2
|
Studiet gir praktiske ferdigheter, kunnskaper, holdninger og erfaringer knyttet til natur, miljø kultur og friluftsliv. Hovedvekten er lagt på, solide basisferdigheter innenfor det enkle friluftslivet i ulike naturtyper, på solid erfaring med pedagogiske problemstillinger knyttet til formidling, og på fordypet innsikt i temaer knyttet til friluftsliv, samfunn, kultur, natur og miljø.
Studiet har to fordypningsretninger. Se emnetabellen under. Alternativ 1 skisserer fordypning i friluftsliv mens alternativ 2 skisserer fordypning i natur og miljøvern. Studentene velger fordypning i løpet av første studieår.
Valgemner 3. og 4. semester (alternativ 1):
Studentene står i utgangspunktet fritt til å velge valgemner, også fra andre studium etter avtale med studieansvarlig på eget studium og emneansvarlig for valgemnet. Timeplanmessig er det lagt til rette for at studentene ved studiet kan følge undervisningen i emnene:
1209 Natur- og kulturlære 10 stp eller 1210 Utstyr og håndverk, 10 stp
Studentene må også være oppmerksomme på følgende: * Innenfor emnet 1201 Friluftsliv med veilederlære I må studentene velge mellom Kyst eller Vassdrag som faglig fordypning.
Emnene 1211 og 1213 må begge godkjennes og har felles sluttvurdering som gir gradert karakter i emnet 1200, samlet karakter, praktiske friluftslivsaktiviteter, 0 stp. (Basert på 20 stp)
Valgfag 5. og 6. semester (alternativ 1):
Studentene står i utgangspunktet fritt til å velge valgemne også fra andre studium etter avtale med studieansvarlig på eget studium og emneansvarlig for valgemnet. Timeplanmessig er det lagt til rette for at studentene ved studiet kan følge undervisningen i emnene:
1207 Friluftsliv, kultur og samfunn II, 10 stp (vår) og 1216 Prosjekt med forskningsteori og metode, 15 stp (høst/vår)
Arbeids- og læringsformer
Studentene skal følges opp under hele studieløpet med arbeids- og undervisningsformer som inkluderer uteundervisning i form av turer og egenferder, ekskursjoner, felt- og laboratorieundervisning, forelesninger, praksis, rapporter, gruppe- og seminararbeid.
Vurderingsformer
Studentenes kunnskaper blir vurdert gjennom studentmappe, muntlig og skriftlig eksamen. For å avlegge eksamen må studentene fullføre obligatorisk undervisning og få godkjent studentmappe og rapporter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 29.06.2005