130 (Notodden), 132 (Drammen), 133 (Porsgrunn) Førskolelærer (Drammen, Notodden og Porsgrunn), bachelor
Innledning
Studieprogrammet for tre-årig førskolelærerutdanning ved Høgskolen i Telemark bygger på Rammeplan for førskolelærerutdanning, fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 03.04.03.
Målgruppe og opptakskrav
Generell studiekompetanse/realkompetanse.
Mål for studieprogrammet
Å være førskolelærer/pedagogisk leder er en ansvarsfull, mangfoldig og krevende jobb. Etter endt studium skal kandidaten kunne legge til rette for og lede pedagogisk arbeid for barn, være konstruktiv leder og en reflektert samarbeidspartner for kollegaer, foreldre og ulike samarbeidsinstanser.
Kandidaten skal ha god evne til å kommunisere, både muntlig og skriftlig, skal bruke teoretisk kunnskap i praksis og ivareta det flerkulturelle perspektivet (i barnehagen).Studiet består av en rekke fag som sammen skal danne en helhetlig førskolelærereutdanning
Læringsutbytte
Kunnskap
- Kandidaten har kunnskap i barnehagens fagområder og om pedagogisk arbeid og danning gjennom omsorg, lek og læring
- Kandidaten har kunnskap om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø
- Kandidaten har kunnskap om ledelse av barns læringsprosesser, pedagogisk veiledning og dialog med hjemmet og andre samarbeidspartnere
Ferdigheter
- Kandidaten kan lede og motivere barnegrupper og enkeltbarn i lek, undring og læringsprosesser og ta hensyn til barns ulike evner, forutsetninger, interesser og sosiokulturelle bakgrunn
- Kandidaten kan samhandle med foresatte og aktuelle instanser om barns utvikling og læring
- Kandidaten kan lede og veilede medarbeidere, ta imot veiledning, reflektere kritisk over egen praksis og justere denne
Generell kompetanse
- Kandidaten kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
- Kandidaten kan stimulere til forståelse av menneskeverd og demokrati, særlig gjennom barns medvirkning, i tråd med verdigrunnlaget i barnehagens formålsbestemmelse
- Kandidaten har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede utviklingsarbeid og bidra til nytenking og innovasjon i fremtidens barnehage
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Studieløp, obligatoriske emner:
|
Utdanningen kvalifiserer først og fremst for pedagogisk arbeid i barnehage, samt i institusjoner med barn på tilsvarende utviklingstrinn (0 – 6 år).
Førskolelærerutdanningen er en profesjonsutdanning der studentens arbeid gjennom hele studiet retter seg inn mot yrket som førskolelærer/pedagogisk leder. Studiet består av en kombinasjon av fag- og fagdidaktiske studier, pedagogikk og veiledet praksis i barnehage. Tverrfaglige tema og prosjekter skal skape helhet i yrkesutdanningen. Pedagogikkfaget skal gi studentene kunnskap om barn , omsorg, lek og læring. I fagstudiene skal studentene få kunnskaper som de kan bruke i pedagogisk arbeid med barn. Fagdidaktikk skal inn i alle fag. I fagdidaktikken drøftes fagets egenart, innhold, arbeidsmåter og mål. Alle emnene i førskolelærerutdanningen forholder seg til Rammeplan for barnehagen (R11). Studieprogrammet inneholder 10 studiepoeng i grunnleggende etiske, forskningsmetodiske og vitenskapsteoretiske emner.
Det er 20 uker praksis i studiet. Alle fag er involvert i praksis, og skal sørge for at studentene får kompetanse til å møte hverdagen i barnehagen. En student som har fått ikke bestått i en praksisperiode, kan fortsette ut studieåret, men kan ikke begynne på neste årstrinn før praksisperioden er bestått.
Fritak/tilrettelegging
Innpassing av fag fra andre studiesteder vil bli behandlet i forhold til gjeldende regler for studiet. Tilrettelegging for studenter med ulike funksjonshemminger, vil bli fulgt opp i forhold til nasjonalt vedtatte regler.
Internasjonalisering
Høgskolen i Telemark er med i NORPLUS, som gir studentene anledning til å studere inntil 3 måneder ved en tilsvarende utdanning i Danmark, Finland, Færøyene, Island eller Sverige.
Det er mulighet til å søke om å ta praksis i utlandet siste studieår.
Arbeids- og læringsformer
Studenten møter en rekke arbeidsformer som er beskrevet i fagenes emneplaner. Gjennom hele studiet må student, studentgruppe og lærerteam søke å skape en sammenheng mellom teoretisk kunnskap, praksis og didaktisk refleksjon.
Utdanningen bruker Fronter som arbeidsredskap, og studentene får innføring i dette verktøyet. Skype og Nefsis kan også bli brukt i undervisning og veiledning.
Arbeidskrav
- det blir stilt krav om obligatorisk deltakelse i ulike typer undervisning, veiledning, tverrfaglig prosjekt, kurs og praksis. Dette blir beskrevet i emneomtaler og/eller i semesterplanene.
- i forbindelse med vurdering og eksamen vil emneplanene ha beskrivelse av krav til gjennomført, bestått og godkjent arbeid.
Ved krav om obligatorisk deltakelse i deler av studiet vil retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL gjelde. Studenten er selv ansvarlig for å dokumentere sin tilstedeværelse i obligatoriske deler av studiet, og å holde seg orientert om han/hun nærmer seg minimumsgrensen for tilstedeværelse. Overskridelse av minsteprosent for tilstedeværelse kan få konsekvenser for om studenten kan gå opp til eksamen. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.
Veiledning
Studentene har krav på veiledning i forhold til praksis, det enkelte fag og studiet som helhet.
Studentmedvirkning
Studentene skal gjennom klassemøter, fagutvalg og i studentorganer bidra til å fornye, endre og forbedre studiet og sin egen studiesituasjon. Alle studenter har ansvar for å bidra til at studiesituasjonen blir positiv og lærerik gjennom å delta aktivt i undervisnings- og læringssituasjoner.
Forholdet mellom teori/praksis
Praksisperiodene i barnehage er fordelt over de tre studieårene. Kravene til mestring vil øke i takt med studieprogresjonen.
Studieår |
Praksis |
1. år |
6 uker barnehage 1 uke temapraksis |
2. år |
6 uker barnehage 1 uke temapraksis |
3. år |
6 uker barnehage |
Gjennom hele studiet kan faglærerne legge til rette for samarbeid med praksisbarnehager.
Alle fag skal bidra i forberedelser, gjennomføring og etterarbeidi forbindelse med praksisperiodene. Pedagogikk skal ha et særlig ansvar for å koordinere og følge opp praksis.
Faglærere og praksislærere skal sammen sørge for å gi studentene en helhetlig kompetanse slik at de etter endt utdanning kan mestre en førskolelærers ansvar- og arbeidsoppgaver.
Det er utarbeidet egen ”Plan for praksis”.
Vurderingsformer
Vurderingsformene er varierte og speiler arbeidsformene i studiet. Det vil si at de er av både praktisk og teoretisk art og har fagspesifikke særtrekk. Ulike dokumentasjonsformer skal sikre studentaktive læringsformer og gir trening i å begrunne, dokumentere og presentere fagstoff skriftlig og muntlig.
Fagenes emneplaner beskriver hvilke arbeids- og vurderingsformer som brukes.
Bacheloroppgave skrives i valgt fordypningsfag og pedagogikk det siste studieåret.
Vurdering av praksisopplæringen er beskrevet i Plan for praksis.
De ulike vurderingsformene benytter enten karakterskalaen, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste karakter for bestått eller Bestått/Ikke bestått.
Studenter med særskilte behov i forbindelse med eksamen kan søke om lengre tid og bruk av hjelpemidler. Søknaden må være dokumentert.
Det vises for øvrig til eksamensreglement for Høgskolen i Telemark.
Skikkethet
Skikkethetsvurdering skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som førskolelærer. Løpende skikkethetsvurdering skal foregå gjennom hele studiet. (Jfr. Forskrift om skikkethet.)
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Eidbjørg Sandnes Hansson <eidbjorg.hanssonSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 13.04.2012