489 Bachelorstudium i idrett, trening og administrasjon

Målgruppe og opptakskrav

Målgruppen er søkere med generell studiekompetanse som ønsker fag- og profesjonsutdanning innen idrett, administrasjon og ledelse, og som ønsker en idrettsfaglig fordypning mot trenerrollen.

 

 

 

 

 

Mål for studieprogrammet

Mål for studiet
Studiet er tverrfaglig og yrkesrettet, og kvalifiserer for trener- og lederfunksjoner og administrative oppgaver på idrettsfeltet i offentlige, private og frivillige sektorer i samfunnet.

Videre studiemuligheter

Studiet gir grunnlag for opptak til 2-årig Masterstudium i kroppsøvings-, idretts- og friluftslivsfag.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Bachelor i idrett, trening og administrasjon
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
1001 Idrett og samfunn 10,00 O 5 5        
1002 Idrett og pedagogikk 10,00 O 5 5        
1003 Idrettsaktivitetar 25,00 O 15 10        
1004 Idrettsbiologi og treningslære 15,00 O 5 10        
1100 Idrettsfysiologi og treningslære 15,00 O     7,5 7,5    
1101 Trener, idrett og samfunn 5,00 O     2,5 2,5    
1102 Trener, idrett og pedagogikk 10,00 O     5 5    
1103 Fordjupningsidrett 15,00 O     7,5 7,5    
1105 Trener, idrett og psykologi 5,00 O     2,5 2,5    
1107 Forskningsteori og metode,
fordypningsoppgave
10,00 O     5 5    
1020 Idrettsplanlegging og tilrettelegging 15,00 O         10 5
1022 Økonomi og budsjettering 5,00 O         5 5
1021 Idretts- og friluftsadministrasjon 15,00 O         5 10
1024 Praksis-/seminaroppgave 5,00 O           5
1034 Organisasjonskunnskap og ledelse I 5,00 O           5
5618 Informasjonsbehandling 5,00 O         5  
5203 Marknadsføring 10,00 V         5 5
Sum: 30 30 30 30 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Det førstestudieåret består av omtrent like mye praktisk og teoretisk undervisning. Gjennom undervisningen og læringsarbeidet blir idretten belyst med utgangspunkt i ulike teoretiske perspektiver. Studiet i 3. og 4. semester legger vekt på samfunnsvitenskaplige aspekter som bl. a. fokuserer på idrettens plass i samfunnet, relasjonen mellom utøver og trener, læring og ledelse i idretten og idrettspsykologi. Naturvitenskaplige emner knyttet til treningslære og idrettsbiologi, har også en sentral plass. Det siste studieåret gir en bred innføring i rammebetingelsene for idrett, kroppsøving og friluftsliv i samfunnet, og i sentrale administrative utfordringer og oppgaver knyttet til fagfeltet.

Det er mulig å bytte om på rekkefølgen mellom 2. og 3. studieår.

Arbeids- og læringsformer

Studiet er tverrfaglig og problem- og prosjektorientert. Arbeidet med å integrere teoretiske og praktiske aktiviteter står sentralt. Studentene følges opp under hele studieløpet med arbeids- og undervisningsformer som inkluderer praksis, undervisning med veiledning og rapportskriving (mappe), prosjekt, gruppe- og seminarundervisning, forelesinger osv.

Vurderingsformer

Studentene blir vurdert ved registrering av deltakelse, testing av praktiske ferdigheter, ulike skriftlige oppgaver og skriftlig og muntlig eksamen.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 06.05.2005