964 Leire - Kunst og design 2, fordypning
Innledning
I dette fordypningsstudiet har arbeid med bruksform og skulptur i leire og keramikk hovedfokus. Gjennom en vekselvirkning mellom teori og praksis skal studentene utvikle handlingskompetanse og evne til å begrunne sin faglige praksis. Med dette som utgangspunkt skal studiet gi grunnlag for utvikling og bevisst holdning til fagområdets muligheter og verdier i forhold til individ, skole og samfunn. Utdanningen sikter mot undervisning i grunnskole, studieprogram for formgiving og design og håndverk i videregående skole, folkehøgskole og kulturskole. Studiet kan også være en av byggesteinene i en bachelorgrad innefor kunst og håndverk/design.
Planen bygger på fellesmålene for kunst og håndverk i rammeplan for Faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 3. april 2003.
Målgruppe og opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse og minimum 60 stp formgiving, kunst og håndverk eller tilsvarende på høgskolenivå.
Mål for studieprogrammet
I studiet i Leire- formgiving skal studenten videreutvikle sine kunnskaper, erfaringer og sine skapende evner for å styrke grunnlaget for forståelse og opplevelse av estetiske verdier knyttet til materiale, kommunikasjon, funksjon og didaktikk. Studiet skal videreutvikle bevisste holdninger til fagets muligheter og verdier, der menneske, læring, kultur og miljø står sentralt.
Kompetansemål for studenten:
- øke sine kunnskaper, erkjennelse og uttrykksevne gjennom estetisk skapende arbeid med leire som materiale
- beherske og kunne anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og estetisk skapende arbeid
- arbeide systematisk for å tilegne seg de motoriske ferdigheter og tekniske kunnskaper som er nødvendig for å kunne omsette ide til konkret resultat
- opparbeide evne til selvstendig problemformulering og problemløsing
- kunne anvende teorier i form, farge og komposisjon til å vurdere eget og andres skapende arbeid
- oppleve og tilegne seg kunnskap om kunst og formkultur innen spesialiseringsfaget og utvikle handlingskompetanse i forhold til vår kulturs tradisjon og fornyelse
- tilegne seg kunnskap og erfaring med relevant forsøks- og utviklingsarbeid innen fagfeltet
- øke sine kunnskaper om barn og unges estetisk skapende arbeid med leire som materiale og utvikle kunnskap om å undervise elever med ulike interesser og forutsetninger
Videre studiemuligheter
Studiet kan være:
- videreutdanning for søkere med fullført lærer- eller førskolelærerutdanning
- faglig grunnlag for opptak til masterstudiet i formgiving, kunst og håndverk
- del av en flerfaglig bachelor
- faglig grunnlag for videre kunstfagrelaterte studier
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatorisk emne
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Studiet er delt inn i følgende emner i tillegg til praksisperiode. Emnene bygger på hverandre teknisk såvel som faglig. De regnes som passeringspunkter som skal evalueres og før studenten får adgang til å avlegge
- Dreiing i leire
- Skulptur
- Leire i et etnologisk perspektiv
- Fagdidaktisk praksis
- Vitenskapsteori
- Bacheloroppgave
Se nærmere emnebeskrivelse: Leire/keramikk bruksform
Se også studiets hjemmeside
Arbeids- og læringsformer
Studentene arbeider hovedsakelig selvstendig og under veiledning av lærer i verkstedene. Gjennom veiledning i verksted blir teori og refleksjon knyttet til studentens eget skapende arbeid. Forelesninger, seminar og ulike typer utadrettet presentasjon er del av arbeidsformene. Dette omfatter utstillinger såvel som digitale presentasjoner.
Forholdet mellom teori/praksis
5 uker av studieåret er avsatt til pedagogisk praksis knyttet til undervisning innenfor formgiving i videregående opplæring, folkehøgskole eIler andre pedagogiske miljø.
Alle studenter som ikke er i et treårig VKD-studium skal ha skolepraksis.
Vurderingsformer
Studentene er selv ansvarlige for å holde seg orientert om oppgaver, frister, arbeidskrav m.m. Alle oppgaver må utføres og leveres inn til avtalt tid slik det angis i semesterplan/årsplan/periodeplan, for å få gjennomføre avsluttende prosjekt / bacheloroppgave. Alle emner må være gjennomført og bestått for at studenten skal få vitnemål for gjennomført studieprogram.
Emnene kan ha ulike former for eksamen, alt fra mappeinnleveringer til skriflige prøver. (Se emnebeskrivelsene).
Emnekarakterene, samt tittel på avsluttende prosjekt/bacheloroppgaven føres på vitnemålet. Det gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter. Emnet Fag- eller yrkesdidaktisk praksis blir vurdert til bestått / ikke bestått. Praksis må være bestått for å få vitnemål. Ved ikke fullført studieprogram gis det karakterutskrift med oversikt over beståtte emner.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Vegard Fusche Hansen <Vegard.F.HansenSPAMFILTER@hit.no>,Åsbjørg Moland <Asbjorg.MolandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010