912 Friluftsliv, kultur- og naturveiledning 2

Innledning

Studiet Friluftsliv, kultur- og naturveiledning II er et 1-årig påbyggingsstudium på 60 stp. Studiet bygger på Friluftsliv, kultur- og naturveiledning I, eller tilsvarende fra andre universiteter og høyskoler.

Studiet er en avsluttet enhet, men kan også gå inn som en del av en bachelorgrad. Fullført Friluftsliv, kultur- og naturveiledning I, II og III gir en Bachelorgrad i friluftsliv, kultur- og naturveiledning. Denne bachelorgraden kvalifiserer for opptak til Masterstudium i kroppsøving, idrett og friluftsliv

Målgruppe og opptakskrav

Målgruppen er søkere som ønsker en solid fag- og profesjonsutdanning innenfor friluftslivsveiledning. Opptakskravet er fullført og bestått Friluftsliv, kultur- og naturveiledning I, eller tilsvarende fra andre universiteter og høyskoler. Merk at studiet er fysisk krevende og forutsetter at studentene har gode skiferdigheter og god fysikk

Mål for studieprogrammet

Studiet skal gi studentene solide ferdigheter i friluftsliv og friluftslivsveiledning. Studentene skal få fordypet kunnskap om friluftsliv som fenomen, dets historie, utvikling og forvaltning. Studiet skal gi solid kompetanse for arbeid med formidling av friluftsliv. Studiet kan sammen med annen utdanning, gi grunnlag for arbeid innen skoleverket – også høyere utdanning, frivillige organisasjoner, offentlig virksomhet, reiselivsnæring, helse-, rehabiliterings- og sosialarbeid, og i andre virksomhetsområder

Læringsutbytte

En kandidat med fullført Friluftsliv, kultur- og naturveiledning II skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Solid kunnskap om friluftslivsformidling og veiledning, om friluftslivets historie og utvikling, og om norsk friluftslivsforvaltning.

Ferdigheter:
Solide ferdigheter innenfor enkelt friluftsliv i ulike naturtyper, til ulike årstider.

Generell kompetanse:
Utvidet evne til å vurdere sin egen kompetanse og bli i stand til å velge tur etter evne for ulike målgrupper. Utvidet evne til refleksjon rundt holdninger og erfaringer i tilknytning til friluftsliv, samfunn, kultur, natur og menneske

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Friluftsliv, kultur- og naturveiledning II
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
1462 Bre, grunnkurs 5,00 O 5  
1460 Pedagogikk, veiledning og ledelse 15,00 O 10 5
1461 Kultur, samfunn og forvaltning 10,00 O 5 5
1466 Bre, praktisk fordypning I 10,00 V 10  
1459 Håndverk og skaperglede i naturen 10,00 V 10  
1456 Kajakk, praktisk fordypning I 10,00 V 10  
1454 Kano, praktisk fordypning I 10,00 V 10  
1455 Klatring, praktisk fordypning I 10,00 V 10  
1458 Miljø og livskvalitet 10,00 V 10  
1457 Seiling, praktisk fordypning I 10,00 V 10  
1464 Vinter II, "bratt" 10,00 V   10
1465 Vinter II, "ekspedisjonsstil" 10,00 V   10
1463 Vinter II, fjell og vidde 10,00 V   10
1470 Fjellsport, praktisk fordypning II 10,00 V   10
1468 Kajakk, hav, praktisk fordypning II 10,00 V   10
1467 Kano, hvitt vann, praktisk fordypning II 10,00 V   10
1469 Seiling, praktisk fordypning II 10,00 V   10
1459 Håndverk og skaperglede i naturen 10,00 V   10
1456 Kajakk, praktisk fordypning I 10,00 V   10
1454 Kano, praktisk fordypning I 10,00 V   10
1455 Klatring, praktisk fordypning I 10,00 V   10
1458 Miljø og livskvalitet 10,00 V   10
1457 Seiling, praktisk fordypning I 10,00 V   10
Sum: 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studiet skal gi studentene:

  • Solide basisferdigheter innenfor en valgt gren av friluftslivet og innen vinterfriluftsliv
  • Solid erfaring med veiledning som formidlingsmetode innen friluftslivet
  • Fordypet innsikt i problemstillinger knyttet til friluftsliv, kultur og samfunn
  • Utvidet evne til å vurdere sin egen kompetanse og bli i stand til å velge: tur etter evne
  • Et solid grunnlag for refleksjon rundt holdninger og erfaringer i tilknytning til friluftsliv, samfunn, kultur, natur og menneske

Studentene må velge ett av de tre Vinter II emnene. Emnene vil bli gjennomført med et minimum av 8 studenter. Det vil være begrenset antall plasser på de tre emnene. Opptak til hvert emne gjøres på grunnlag av en vurdering av individuelle skiferdigheter, samt på grunnlag av karakterer fra første året. Tredje års studenter vil ha prioritet, da disse emnene også er tilgjenglig som valgemner for dem.

Studentene må velge ett 10 stp valgemne, henholdsvis høst og vår, som ikke overlapper med tidligere valgte valgemner. Vi tar forbehold om at ikke alle valgemner kan tilbys hver vår, et minstekrav er at minst 8 studenter velger emnet Det vil være begrenset antall plasser på samtlige emner. Opptak til hvert emne gjøres på grunnlag av karakterer fra første året. Studentene må derfor oppgi tre aktuelle emner, i prioritert rekkefølge. Tredje års studenter vil ha prioritet i de tilfellene emnene er tilgjenglig som valgemner for dem

Internasjonalisering

Det er spesielt tiltrettelagt for internasjonal utveksling i femte semester i bachelorgraden. Vi anbefaler ikke utveksling på påbyggingsstudiet Friluftsliv, kultur- og naturveiledning II. Våre samarbeidspartnere internasjonalt er først og fremst University of Alberta, Augustana Campus, i Canada, Prescott College i USA og Trinity University College i Wales.

Arbeids- og læringsformer

Arbeids- og undervisningsformene inkluderer ferder med veileder, egenferder i studentgrupper, ekskursjoner, forelesninger, praksis, rapporter, gruppe- og seminararbeid.

Forholdet mellom teori/praksis

Undervisningen foregår ute og inne. Praktiske tema blir i hovedsak belyst gjennom obligatoriske ferder i ulike naturtyper, med obligatoriske støtteforelesninger i forkant og etterkant. ”Teoretiske” tema belyses i hovedsak både gjennom ferder, ekskursjoner, forelesninger og seminarer. Målet er å få til en vekselvirkning mellom erfaringer gjort ute i praksis og kunnskap basert på forskning.

Vurderingsformer

Studentenes kunnskaper blir vurdert gjennom ferdighetsprøver, studentmappe og skriftlig eksamen. For å få vitnemål må studentene fullføre obligatorisk undervisning og få godkjent studentmappe og rapporter. Vurderingsmetoder er valgt med utgangspunkt i læringsutbytte i det enkelte emne.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Andrè Horgen <andre.horgenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Andre Horgen - 10.01.2012