440 Bachelorstudium i idrett, administrasjon og ledelse

Målgruppe og opptakskrav

Målgruppen er søkere med generell studiekompetanse som ønsker fag- og profesjonsutdanning innen idrett, administrasjon og ledelse.

 

 

 

Mål for studieprogrammet

Studiet er tverrfaglig og yrkesrettet og kvalifiserer for administrative oppgaver og lederfunksjoner på idrettsfeltet i offentlige, private og frivillige sektorer i samfunnet.

Videre studiemuligheter

Studiet gir grunnlag for opptak til 2-årig Masterstudium i kroppsøvings-, idretts- og friluftslivsfag.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Ny fagblokk
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
1001 Idrett og samfunn 10,00 O 5 5        
1002 Idrett og pedagogikk 10,00 O 5 5        
1003 Idrettsaktivitetar 25,00 O 15 10        
1004 Idrettsbiologi og treningslære 15,00 O 5 10        
1020 Idrettsplanlegging og tilrettelegging 15,00 O     10 5    
1021 Idretts- og friluftsadministrasjon 15,00 O     5 10    
1022 Økonomi og budsjettering 5,00 O     5      
1035 Forskningsteori og metode 5,00 O     5      
5618 Informasjonsbehandling 5,00 O     5      
1024 Praksis-/seminaroppgave 5,00 O       5    
1034 Organisasjonskunnskap og ledelse I 5,00 O       5    
1105 Trener, idrett og psykologi 5,00 V       5    
1031 Fellesprosjekt 15,00 O         5 10
1025 Idrettsplanlegging II 15,00 O         10 5
1033 Individuell fordjupingsoppgåve 10,00 O         5 5
1036 Praksis med rapport 10,00 O         5 5
1037 Organisasjonskunnskap og ledelse II 10,00 O         5 5
Sum: 30 30 30 30 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Det førstestudieåret består av omtrent like mye praktisk og teoretisk undervisning. Gjennom undervisningen og læringsarbeidet blir idretten belyst med utgangspunkt i ulike teoretiske perspektiver. Studiet i 3. og 4. semester gir en bred innføring i rammebetingelsene for idrett, kroppsøving og friluftsliv i samfunnet, og i sentrale administrative utfordringer og oppgaver knyttet til fagfeltet. I det siste studieåret fokuserer vi spesielt på idrettspolitikk, lederrollen og arbeidsmåter som gir studentene erfaring i selvstendig arbeid både individuelt og i team.

Arbeids- og læringsformer

Studiet er tverrfaglig og problem- og prosjektorientert. Arbeidet med å integrere teoretiske og praktiske aktiviteter står sentralt. Studentene følges opp under hele studieløpet med arbeids- og undervisningsformer som inkluderer praksis, undervisning med veiledning og rapportskriving (mappe), prosjekt, gruppe- og seminarundervisning, forelesinger osv.

Vurderingsformer

Studentene blir vurdert på ulike måter både underveis og ved avslutningen av studiet.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 06.05.2005