440 Idrettsvitenskap, bachelor
Innledning
Idrettsvitenskap er en praktisk og teoretisk bachelorutdanning som gir studenten mange muligheter til jobb innenfor idrettsfeltet og/eller med ulike grupper i et helserelatert perspektiv.
Målgruppe og opptakskrav
Målgruppen er søkere med generell studiekompetanse som ønsker fag- og profesjonsutdanning innen idrettsfaglige emner, og som ønsker en fordypning inn mot ulike roller innen trener-, formidlings- og administrasjonsvirksomhet i idrett og fysisk aktivitet.
Mål for studieprogrammet
På studiet i idrettsvitenskap kan du i andre - og tredje studieår velge å fordype deg i enten trenerrollen, administrasjon og ledelse eller fysisk aktivitet og helse .
Fordypning trenerrollen
Fordypningen er en tverrfaglig og yrkesrettet utdanning som vektlegger kunnskap og ferdigheter i praktiske idretter, men med en nær kobling til ulike teoretiske fagområder. Det gis undervisning og opplæring i naturvitenskaplige, samfunnsvitenskaplige og humanistiske emner som alle har betydning for trenerrollen og for forståelsen av idrettens praktiske karakter. Fordypningen skal gi studenten muligheten til å jobbe med formidling, veiledning og coaching inn mot ferdighetsutvikling i idretten. Kombinert med en praktisk-pedagogisk utdanning kvalifiserer fordypningen for jobb i skoleverket, og da spesielt relevant inn mot idrettslinjer på videregående skole. I tillegg kvalifiserer fordypningen til videre studier innen idrettsvitenskap på mastergradsnivå.
Fordypning administrasjon og ledelse
Fordypningen i idrett, administrasjon og ledelse er tverrfaglig og yrkesrettet og skal kvalifisere for administrative oppgaver og lederfunksjoner på idrettsfeltet i den offentlige, private og frivillige sektoren av samfunnet. Det er et mål at studentene skal bli kjent med ulike sider av studiet gjennom praktisk arbeid og befaringer, og på den måten synliggjøre teorien i praktisk virkelighet. Gjennom læringsprosesser skal studentene utvikle kunnskap om organisasjon og ledelse, ferdigheter i organisering, planlegging og gjennomføring av prosjekter av ulik art, og god innsikt i idrettspolitikk. Kombinert med en praktisk-pedagogisk utdanning kvalifiserer fordypningen for jobb i skoleverket. I tillegg kvalifiserer fordypningen til videre studier innen idrettsvitenskap på mastergradsnivå.
Fordypning fysisk aktivitet og helse
Fysisk aktivitet og helse er en treningsfaglig utdanning med fokus på grupper av inaktive barn, unge, voksne og eldre og kliniske populasjoner hvor fysisk aktivitet har vist seg å være gunstig i forebygging og behandling. Det gis undervisning og opplæring i naturvitenskaplige, samfunnsvitenskaplige og humanistiske emner som alle har betydning for rollen som instruktør og veileder innen fysisk aktivitet og helse. Fordypningen skal kvalifisere for jobb i blant annet treningssenterbransjen, rehabiliteringsinstitusjoner, frisklivs/fysaksentraler og som folkehelsekoordinator. Fordypningen sammen med praktisk-pedagogisk utdanning vil kvalifisere for jobb i skoleverket. I tillegg kvalifiserer fordypningen til videre studier innen idrettsvitenskap på mastergradsnivå.
Læringsutbytte
Fordypning trenerrollen
Kunnskapsmål:
Studenten skal besitte faglige kunnskaper som gjør han/henne i stand til å planlegge og gjennomføre kvalitativ god idrettsundervisnig, og kunne argumentere og reflektere over sentrale problemstillinger i arbeidet med idrettsutøvere.
Ferdighetsmål:
Studenten skal ha evne til å tilrettelegge for - og påvirke ferdighetsutvikling med ulike grupper i idrettsaktiviteter, og i denne jobben kunne legge opp til en helhetlig utvikling for den enkelte utøver
Generell kompetanse:
Studenten skal ha god innsikt i faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til trenerrollen, og han/hun skal kunne formidle og reflektere omkring fagstoff både muntlig og skriftlig, praktisk og teoretisk.
Fordypning administrasjon og ledelse
Kunnskapsmål:
Studenten skal besitte faglige kunnskaper om idrettspolitiske utfordringer i samfunnet, som gjør han/henne i stand til å tilrettelegge for idrett og fysisk aktivitet for alle.
Ferdighetsmål:
Studenten skal ha evne til å planlegge og iverksette idrettslige tiltak og - arrangement, hvor det forutsetter evne hos den enkelte til samarbeid og samhandling med ulike aktører
Generell kompetanse:
Studenten skal ha god innsikti i faglige og profesjonsrettede problemstillinger knyttet til leder- og administrasjonsrollen i offentlig forvaltning, i frivillige lag og organisasjoner og innen helserelatert virksomhet.
Fordypning fysisk aktivitet og helse
Kunnskapsmål:
Studenten skal besitte faglige kunnskaper som gjør han/henne i stand til å planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og evaluere aktivitetsfremmende tiltak for ulike grupper. Studenten skal også kunne argumentere og reflektere over sentrale problemstillinger i arbeidet med inaktive individer og grupper.
Ferdighetsmål:
Studenten skal ha evne til å planlegge, tilrettelegge og gjennomføre helsefremmende aktivitetsøkter med spesifikke mål knyttet opp mot de aktuelle gruppene/individene. Videre skal studenten være i stand til å gjennomføre helseprofilvurdering inkludert kostholdsregistrering, motivasjonssamtale og testing av fysisk form.
Generell kompetanse:
Studenten skal ha god innsikt i faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til instruktør- og veilederrollen i helserelatert fysisk aktivitet, og han/hun skal kunne formidle og reflektere omkring fagstoff både muntlig og skriftlig, praktisk og teoretisk.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Fordypning administrasjon og ledelse
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fordypning trenerrollen *) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fordypning fysisk aktivitet og helse
|
Fordypning trenerrollen
Det første studieåret er likt fordelt mellom praktisk og teoretisk undervisning. Gjennom undervisningen og læringsarbeidet blir idretten belyst med utgangspunkt i ulike teoretiske perspektiver. Studiet i 3. og 4. semester legger vekt på samfunnsvitenskaplige og naturvitenskaplige perspektiver som blant annet fokuserer på idrettens plass i samfunnet, relasjonen mellom utøver og trener, læring og ledelse i idrett, treningslære og idrettsfysiologi. Det siste studieåret gir en fordypning og spesialisering innen emner som er relevante for studentens valgte fordypningsidrett. Denne idretten har studenten som fordypning i både andre og tredje studieår og som også innbefatter obligatorisk praksis.
Fordypning administrasjon og ledelse
Det første studieåret er likt fordelt mellom praktisk og teoretisk undervisning. I andre og tredje studieår legges det vekt på å gi en bred innføring i rammebetingelsene for idrett, kroppsøving og friluftsliv i vårt samfunn. Videre går vi inn på sentrale administrative utfordringer og oppgaver knyttet til fagfeltet. Studentene får erfaring i planlegging og gjennomføring av idrettsarrangement og idrettskonferanser og innføring i idrettspolitiske temaer knyttet blant annet til økonomi, media, sponsing, næringsvirksomhet, markedsføring m.m.
Fordypning fysisk aktivitet og helse
Det første studieåret er likt fordelt mellom praktisk og teoretisk undervisning. Gjennom undervisningen og læringsarbeidet blir idrett, fysisk aktivitet og trening belyst med utgangspunkt i ulike teoretiske perspektiver. Studiet i 3. og 4. semester legger vekt på samfunnsvitenskaplige og naturvitenskaplige perspektiver som blant annet fokuserer på den samfunnsmessige nytteverdien av fysisk aktivitet, trening og idrett, relasjon og kommunikasjon mellom instruktør/veileder og deltaker, motivasjon og barrierer for deltakelse i fysisk aktivitet, atferdsendring, fysiologiske tilpasninger til trening, og klinisk fysiologi. Det siste studieåret gir en fordypning og spesialisering innen emner som er relevante for fysisk aktivitet og helse. 2. og 3. studieår inkluderer obligatorisk praksis ved relevante praksissteder.
Begrenset antall plasser
Det er et begrenset antall plasser på de ulike fordypningene og fordypningsidrettene. Studenter som er tatt opp på bachelorstudiet og har bestått alle emnet fra førsteåret vil bli prioritert i sine fordypnigsvalg. Studenter som søker overgang fra årsstudium til Bachelrostudium vil bli prioritert på lik linje med søkere fra andre institusjoner. Der det er nødvendig med rangering vil det bli rangert etter karakterer fra årsstudium i idrett.
Internasjonalisering
Innenfor studieprogrammet er det mulig å ta minst 30 studiepoeng (ett semester) ved utdanningsinstitusjoner utenfor Norge. Det er tilrettelagt for utveksling i 5. semester. Det finnes samarbeidsavtaler og finansieringsordninger for utveksling til Norden via NORDPLUS og vi har bilaterale utvekslingsavtaler med avtale med blant annet Trinity University College i Wales og Loughborough University i England. Mer informasjon finner du på nettsidene våre.
Arbeids- og læringsformer
Studiet er tverrfaglig og problem- og prosjektorientert. Arbeidet med å integrere teoretiske og praktiske aktiviteter står sentralt. Studentene følges opp under hele studieløpet med arbeids- og undervisningsformer som inkluderer praksis, undervisning med veiledning og rapportskriving (mappe), prosjekt, gruppe- og seminarundervisning, forelesinger osv.
Forholdet mellom teori/praksis
Bachelorutdanningen i idrettsvitenskap tar utgangspunkt i at idrett er et praktisk felt, men hvor teoretiske fag og perspektiver benyttes for å analysere og forklare idrettens praktiske karakter. I alle årene inngår både teoretisk og praktisk undervisning. På andre og tredje studieår er studentene også ute i trenerpraksis, administrasjonspraksis eller instruktørpraksis, alt etter hvilken fordypning studenten har valgt.
Vurderingsformer
Studentene blir vurdert ved registrering av deltakelse, praktisk/metodisk eksamen, ulike skriftlige oppgaver, skriftlige sluttprøver og muntlige fremleggelser av fagstoff. Vurderingsformer på de enkelte emner er valgt for å best mulig kunne måle det læringsutbytte hvert emne skal gi.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 17.05.2012