547/548 Grunnskolelærerutdanning 1-7. trinn, Notodden og Porsgrunn, bachelor

Innledning

Grunnskolelærerutdanningen 1-7 trinn er en utdanning som passer for deg som vil være med å gi elevene en god start på skoletiden allerede fra første skoledag. Utdanningen er en profesjonsutdanning som kombinerer faglig utvikling og praktisarbeid i grunnskolen.
Pedagogikk og elevkunnskap, matematikk og norsk er obligatoriske undervisningsfag. I tillegg velger du to eller tre andre undervisningsfag. I løpet av de fire studieårene vil du få til sammen 100 dagers praksis med veiledning.

Både teori, praksisopplæring og fagdidaktikk er i hvert emnefag rettet inn mot de utfordringer som kjennetegner de ulike trinnene på dette nivået i grunnskolen. Utdanningen er en profesjonsutdanning som kombinerer faglig utvikling og praksisopplæring i grunnskolen.

Målgruppe og opptakskrav

Generell studiekompetanse/realkompetanse, minimum 35 skolepoeng og karakteren 3 i matematikk og norsk.

Mål for studieprogrammet

Mål for dette studieprogrammet er å utdanne grunnskolelærere som er kvalifiserte og har kompetanse til å undervise på klassetrinnene mellom 1. til 7. trinn i grunnskolen, ved å tilby en integrert, profesjonsrettet og forskningsbasert utdanning rettet mot elever på de aktuelle trinnene. I løpet av studieprogrammet skal kandidaten ha fullført Pedagogikk og elevkunnskap 60 stp., Matematikk 30 stp. og Norsk 30 stp. I tillegg velger kandidaten to eller tre andre undervisningsfag, eller to undervisningsfag og et skolerelevant fag. Kandidaten har også gjennomført til sammen 100 dager veiledet praksis i grunnskolen.

Etter fullført utdanning vil studenten ha undervisningskompetanse for arbeid i grunnskolen 1. til 7. trinn. Mange med lærerkompetanse arbeider i yrker med informasjons- og opplæringsvirksomhet. Etter 3.studieår vil du kunne søke deg direkte til ulike masterstudier avhengig av fagvalg, f.eks: Formgiving, kunst og håndverk, Kroppsøving, idrett og friluftsliv, Natur-, helse- og miljøvern - spesielt tilrettelagt for lærere.

Læringsutbytte

Kandidater som har fullført grunnskolelærerutdanning 1.- 7. trinn skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Læringsutbytte særskilt for studenter på 1.– 7. trinn:

Kandidaten
- har faglige og fagdidaktiske kunnskaper i matematikk, norsk og øvrige fag som inngår i utdanningen, og solid kunnskap om begynneropplæring for de yngste elevene i fagene og lesing, skriving og regning
- har kunnskap om arbeid med elevenes grunnleggende ferdigheter i å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig, regne og bruke digitale verktøy i og på tvers av fag
- kan tilrettelegge for progresjon i opplæringen av de grunnleggende ferdighetene tilpasset elever på 1.–7. trinn
- har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet, med vekt på overgangen fra barnehage til skole og barnetrinn til ungdomstrinn

Felles læringsutbytte for kandidater i begge grunnskolelærerutdanningene:
Kunnskap
- har kunnskap om skolens og lærerprofesjonens egenart, historie, utvikling og plass i samfunnet
- har kunnskap om lovgrunnlag, herunder skolens formål, verdigrunnlag, læreplaner og elevers ulike rettigheter
- har kunnskap om læreplanarbeid og om skolen som organisasjon
- har kunnskap om barns og unges læring, utvikling og danning i ulike sosiale, flerkulturelle og flerspråklige kontekster
- har kunnskap om klasseledelse og klassemiljø og om utvikling av gode relasjoner til og mellom elever
- har kunnskap om viktigheten av og forutsetninger for god kommunikasjon og godt samarbeid mellom skole og hjem
- har kunnskap om et bredt repertoar av arbeidsmåter, læringsressurser og læringsarenaer og om sammenhengen mellom mål, innhold, arbeidsmåter, vurdering og de enkelte elevenes forutsetninger
- har kunnskap om barns og unges oppvekstmiljø, likestilling og identitetsarbeid
- har kunnskap om barn i vanskelige situasjoner og om barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen

Ferdigheter:
- kan selvstendig og i samarbeid med andre planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning i og på tvers av fag, med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
- kan tilrettelegge for og lede gode og kreative læringsmiljøer
- kan tilrettelegge for estetisk utfoldelse, opplevelse og erkjennelse
- kan tilpasse opplæringen til elevers ulike evner og anlegg, interesser og sosiokulturelle bakgrunn, motivere til lærelyst gjennom å tydeliggjøre læringsmål og bruke varierte arbeidsmåter for at elevene skal nå målene
- kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling i forhold til opplæringens mål, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring
- forstår de samfunnsmessige perspektivene knyttet til teknologi- og medieutviklingen (trygg bruk, personvern, ytringsfrihet) og kan bidra til at barn og unge utvikler et reflektert forhold til digitale arenaer
- kan kritisk reflektere over egen og skolens praksis i arbeidet med videreutvikling av lærerrollen og profesjonsetiske spørsmål
- mestrer norsk muntlig, norsk skriftlig både bokmål og nynorsk, og kan bruke språket på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
- kan vurdere og bruke relevante forskningsresultater og selv gjennomføre systematisk utviklingsarbeid
- kan i samarbeid med foresatte og faglige instanser identifisere behov hos elevene og iverksette nødvendige tiltak
- kan legge til rette for utvikling av kompetanse i entreprenørskap og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
- har god forståelse for globale spørsmål og bærekraftig utvikling

Generell kompetanse:
- kan bidra til profesjonelt lærerfelleskap med tanke på videreutvikling av god praksis og yrkesetisk plattform
- kan stimulere til demokratiforståelse, demokratisk deltakelse og evne til kritisk refleksjon tilpasset aktuelle klassetrinn
- kan bidra til å styrke internasjonale og flerkulturelle dimensjoner ved skolens arbeid og bidra til forståelse for samenes status som urfolk
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i tilknytning til læreryrket
- innehar en endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidas skole

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning



Studiets innhold og oppbygging er fastsatt i Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene for 1.–7. trinn og 5.–10. trinn og Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 1. – 7. trinn. Studiet består av obligatoriske og valgfrie emner.

Tabellen viser en oversikt over de obligatoriske emnene og hvor disse er plassert i studieløpet. Ved å klikke på det aktuelle emne vil du kunne lese fag- og studieplanene. Det tas forbehold om endringer av emneplanene.


Obligatoriske emner
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V) S7(H) S8(V)
PEL 101 Pedagogikk og elevkunnskap - Lærerens
tilrettelegging for elevenes læring og
utvikling
15,00 O 7,5 7,5            
PEL 102 Pedagogikk og elevkunnskap - Elevenes
faglige, sosiale og personlige læring
og utvikling
15,00 O     7,5 7,5        
PEL 103 Pedagogikk og elevkunnskap - Læreren og
fellesskapet
15,00 O         15      
PEL 104 Pedagogikk og elevkunnskap -
Bacheloroppgave
15,00 O           15    
MAT 101 Matematikk 101, Tall, geometri og
måling
15,00 O 7,5 7,5            
MAT 102 Matematikk 102, Algebra, funksjoner,
statistikk og sannsynlighet
15,00 O     7,5 7,5        
NOR 101B Norsk 1 - Språkutvikling hos barn.
Skrive- og leseopplæring
15,00 O 15              
NOR 102B Norsk 1 - Munnlege, skriftlege og
samansette tekstar
15,00 O   15            
Sum: 0 0 0 0 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne


Tabellen viser oversikt over de valgemnene som det kan være aktuelt å velge i løpet av studieløpet.


Valgemner
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H)
ENG 101 Engelsk 1, emne 1: Engelsk språk og
kommunikasjon
15,00 V  
ENG 102 Engelsk 1, emne 2: Engelsk kulturstudier
og fonetikk
15,00 V  
IKT 301 IKT i læring - innføring i
informasjons- og kommunikasjonsteknologi
15,00 V  
K&H 101 Kunst og håndverk 1 - Bilde, grafisk
design, visuell kommunikasjon og
entreprenørskap
15,00 V  
K&H 102 Kunst og håndverk 1 - Håndverk,
design,skulptur og arkitektur
15,00 V  
MUS 101 Musikk 1 - høst 15,00 V  
MUS 102 Musikk 1 - vår 15,00 V  
NAT 101 Naturfag 1 - Naturstudier, økologi,
zoologi og kjemi
15,00 V  
NAT 102 Naturfag 1 - Botanikk, kropp og helse,
fysikk, verdensrom, geofag og miljø
15,00 V  
RLE 101 Religion, livssyn og etikk 1 - vestlige
religioner, etikk og filosofi
15,00 V  
RLE 102 Religion, livssyn og etikk 1 - østlige
religioner, kristendom, etikk og
menneskesyn
15,00 V  
SAM 101 Samfunnsfag 1 - Norske samfunnsforhold,
trinn 1-7
15,00 V  
SAM 102 Samfunnsfag 1 - Ut i verden, trinn 1-7 15,00 V  
NOR 103 Norsk 2 - Glu 1-7: Didaktisk og
historisk fokus på lese- og
skriveopplæring og språklege emne
15,00 V  
NOR 104 Norsk 2 - Glu 1-7: Didaktisk og
historisk fokus på samansette tekstar
og barne- og ungdomslitteratur i eit
nordisk perspektiv
15,00 V  
Sum: 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne


Grunnskolelærerutdanningen er et fireårig studium.

Obligatoriske fag er Pedagogikk og elevkunnskap (PEL) 60 stp. Faget går over de tre første studieårene og de ulike emnene bygger på hverandre og hvert emne må være bestått før en kan gå videre til neste emne. I tillegg er Matematikk 30 stp. og Norsk 30 stp obligatoriske fag og må være bestått før en kan starte på valgfagene i fjerdestudieår.

Første studieår består av tre obligatoriske fag Pedagogikk og elevkunnskap, Norsk og Matematikk.

I andre studieår er Pedagogikk og elevkunnskap og Matematikk obligatoriske. I tillegg velger studenten et undervisningsfag i grunnskolen på 30 stp. Hvilke fag som blir tilbudt vil variere for de ulike studieårene. Fagvalg blir offentliggjort i slutten av høstsemesteret året før.

I tredjestudieår er Pedagogikk og elevkunnskap og bacheleroppgaven obligatorisk. Studenten velger i tilegg et undervisningsfag på 30 stp eller bygger ut av de andre undervisningsfagene til 60 stp.

I fjerdestudieår velger studentene enten to undervisningsfag på 30 stp eller et på 60 stp. Det er også mulig å velge et skolerelevant fag (IKT for lærere eller spesialpedagogikk) på 30 stp.

Internasjonalisering

Kandidaten kan ta 30 stp ved en utdanningsinstitusjon utenfor Norge i 6.semester.

EFL har samarbeidsavtaler med institusjoner i Norden, USA og Europa gjennom utvekslingsprogrammene Socrates/Erasmus og Nordplus, som dekker alle fagområder. Se høgskoles hjemmesider, www.hit.no Kandidaten kan få stipend fra 1 måned til ett år, for å kunne reise ut må kandidaten ha gjennomført minst ett år med studier på høgskolenivå med normal studieprogresjon.

Arbeids- og læringsformer

Gjennom studieprogrammet skal studenten tilegne seg både kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som kreves for utøve kunsten å legge til rette for og lede elevenes læring. En lærers undervisningskunnskap er et sammensatt kunnskapsfelt som omfatter faglig kunnskap, pedagogisk kunnskap og fagdidatisk kunnskap.

For å sikre at studenten både får kunnskap og ferdigheter som er nødvendig for å sikre en god profesjonell utvikling, er både en teoretisk- og praksisopplæring en integrert del av arbeids- og læringsformene i studieprogrammet. All undervisning skal gi faglig og didaktisk kunnskaper. Læringsformene skifter mellom forelesing, seminar, gruppearbeid og individuell rettledning på studiested og i Fronter og arbeid i praksisskolene.

Arbeidskrav
Det blir stilt krav om obligatorisk deltakelse i ulike typer undervisning, veiledning, tverrfaglig prosjekt, kurs og praksis. Dette blir beskrevet i emneomtaler og/eller i semesterplanene.
I forbindelse med vurdering og eksamen vil emneplanene ha beskrivelse av krav til gjennomført, bestått og godkjent arbeid.
Ved krav om obligatorisk deltakelse i deler av studiet vil retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL gjelde. Studenten er selv ansvarlig for å dokumentere sin tilstedeværelse i obligatoriske deler av studiet, og å holde seg orientert om han/hun nærmer seg minimumsgrensen for tilstedeværelse. Overskridelse av minsteprosent for tilstedeværelse kan få konsekvenser for om studenten kan gå opp til eksamen. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.

Veiledning
Studentene oppfølging av en kontaktlærer som møter studentgruppa jevnlig. I tillegg har studentene har krav på veiledning i forhold til praksis, det enkelte fag, bacheloroppgaven og studiet som helhet.

Studentmedvirkning
Studentene skal gjennom klassemøter, fagutvalg og i studentorganer bidra til å fornye, endre og forbedre studiet og sin egen studiesituasjon. Alle studenter har ansvar for å bidra til at studiesituasjonen blir positiv og lærerik gjennom å delta aktivt i undervisnings- og læringssituasjoner.

Forholdet mellom teori/praksis

Praksisopplæringen omfatter 100 dager fordelt over fire år:

Studieår

Tema for praksisopplæringen

1. studieår

Lærerrollen, lærerarbeidet og det didaktiske møte tmellom elev, lærer og lærestoff på barnetrinnet

2. studieår

Eleven og elevmangfoldet

3.&4. studieår

Skolen som organisasjon, det profesjonelle fellesskapet og samarbeid med foresatte og andre sentrale instanser utenfor skolen.

Praksisopplæringa er integrert i grunnskolelærerutdanningene og forutsetter samarbeid mellom praksislærere, studenter og faglærere. Tema for praksisopplæringen tilsvarer hovedtemaer for hvert studieår i Pedagogikk og elevkunnskap (PEL). Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i Norsk, Matematikk og PEL. Praksisopplæringa skal gradvis gi innføring i ulike sider ved læreryrket og gir grunnlag for å reflektere over forholdet mellom teori og praksis.
Praksisopplæringen skjer under veieledning av praksislærer ved praksisskoler og består av skoleovertakelse, klasselærerpraksis og fagdidaktisk praksis.

Praksisopplæringa skal legges opp slik at studenten skal:
• erfare mangfoldet i yrkesoppgavene
• tilegne seg kunnskaper, holdninger og ferdigheter for å skape gode læringssituasjoner for ulike elevgrupper
• få innsikt i sammenhengen mellom studiefag og skolefag og utvikle ferdighet i å undervise på 1. - 7. trinn i grunnskolen
• analysere praksiserfaringer i lys av teori, læreplaner og egenerfaring

Arbeidstid og fravær i praksis
Studentens arbeid er regulert av lover, reglement og instrukser for praksisskolen, av rammeplan og studieplan for grunnskolelærerutdanninga og av regler og bestemmelser i praksisplanen for utdanninga. Alle deler av praksisopplæringa er obligatorisk. Studenten møter presis på praksisskolen. Dersom det oppstår forsinkelser skal det meldes fra så raskt som mulig til praksislærer eller rektor. Studenten plikter å melde fra om sykefravær.
Den sentrale øvingslæreravtalen gir ei studentgruppe på inntil 4 studenter rett til i gjennomsnitt 20 timer undervisning + 10-13 timer veiledning per praksisuke.
Studentene deltar fullt ut i praksislærers øvrige arbeidsoppgaver. Arbeidstid i praksis vil omfatte om lag 40 timer per praksisuke. I tillegg kommer studentens egenplanlegging. Kravet om 100 dager veiledet praksis er absolutt og praksislærer og student avtaler tilleggstid i praksis for å ta igjen eventuelle fraværsdager. Fravær tas om mulig igjen rett etter ordinær praksisperiode. I studiefaga ligger arbeidskrav som utføres på praksisskolen. Krav til praksismestring øker med studieprogresjon.

Attester
Politiattest skal framlegges seinest ved studiestart. Taushetserklæringsskjema og egenerklæringsskjema for tuberkulose leveres ekspedisjonen på Høgskolen så raskt som mulig etter studiestart.

Vurdering
Praksislærer gir studenten muntlig veiledning i gruppesamtale, og i individuell samtale minst to ganger i året, hvorav en midtveis. Praksislærer fastsetter praksiskarakter i samråd med faglærer og gir studenten skriftlig sluttvurdering i vurderingsskjema. Praksislærer har ansvar for at studenten får lese og signere sluttvurderinga.

Vurderingsformer

Vurdering i GLU 1-7 skjer både i praksisskolene og gjennom teoretisk og praktisk faglig arbeid. Faglig arbeid har varierte dokumentasjonsformer som: digitale arbeidsmapper, individuelt eller gruppe, muntlig fremføring, dramatisering, demonstrasjon, utstilling, eller praksisvurdering. Ulike tilbakemeldingsformer skal gi trening i å begrunne, formidle og dokumentere kunnskap. Arbeids- og vurderingsformene i studiet skal bidra til at kandidaten bruker praksisskolene til å skaffe seg kunnskap og prøver ut teorier, lærer seg til å arbeide selvstendig og i gruppe og opplever studieprogresjon.

I sluttvurderingen gis det gradert karakterer, følgende graderte bokstavkarakterskala benyttes:

Symbol

Betegnelse

Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier

A

fremragende

Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.

B

meget god

Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet.

C

god

Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.

D

nokså god

En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.

E

tilstrekkelig

Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.

F

ikke bestått

Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.

Skikkethet

Departementet har med hjemmel i lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler § 4 – 10 sjette ledd, fastsatt forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning.

Skikkethetsvurdering inngår i en helhetsvurdering av kandidatens faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Løpende skikkethetsvurdering foregår i hele studiet (Jf. Forskrift om skikkethet juli 2006.) Ved begrunnet tvil om en student er skikket, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering, jfr. skikkethetsforskrift for høyere utdanning i vedleggsdelen.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kjersti Ulriksen <kjersti.ulriksenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 31.10.2012