Fase 1: Analysere og forstå
Den første fasen i webutvikling er en behovsanalyse. Dette er en
metode som innebærer å forstå hvilke problemer oppdragsgiver har,
forstå hvem som er brukerne, og samle inn informasjon slik at vi
kan skape et godt brukergrensesnitt. Vi utfører en behovsanalyse
fordi oppdragsgiveren og brukerne ikke alltid vet hva de trenger
eller ønsker fra en nettside.
(Sandnes, 2022, s.241)
Det første steget vi gjør i behovsanalysen er å gjøre oss kjent
med og forstå brukerne våre, dette gjør vi ved bruk av personas.
Personas er en metode hvor vi lager en fiksjonell person som skal
representere en målgruppe, relevante beskrivelser for personen er
for eksempel alder, kjønn, yrke, utdanning, fremtidige mål,
verdier, og dataferdigheter. Vi skal forstå hvilke behov hver
målgruppe har slik at vi kan prioritere de viktigste funksjonene
og skape et godt brukergrensesnitt for nettsiden. Personas kan
enten være basert på faktiske observasjoner av brukere, dette er
målrettede og rollebaserte personas. Disse typene krever mye data
fra informasjonsinnsamling. Eller så kan personas være fiktive og
basert på utviklernes egne erfaringer.
(Sandnes, 2022, s.282-283)
Det andre steget i behovsanalysen er å samle inn informasjon/data
for å forstå brukerne og deres problemer. Dette kan gjøres på
flere måter men den mest relevante metoden kommer ann på hvilket
spørsmål vi ønsker å besvare.
(Sandnes, 2022, s.240-241)
Intervjuer er ofte et godt utgangspunkt for informasjonsinnsamling
for å få en oversikt over utfordringene, forventninger, ønsker, og
nåværende praksis. Et intervju kan enten være fokusert, hvor
spesifikke ting er i fokus, som eksempel fagterminologi eller
rutiner og praksis. Eller så kan et intervju være åpent, hvor det
er fri informasjonsflyt og målet er for intervjueren å finne
relevant informasjon og å luke bort unødvendige data.
(Sandnes, 2022, s.245-247)
Gjennomgang med høyttenkning er en metode som brukes for å avklare
hvordan brukerne faktisk anvender er system eller hvordan de
jobber, kontra hvordan de tror der jobber slik de forklarte i
intervjuet. Samtidig som de utfører en oppgave så forteller de
høyt hva de gjør, hvis de er stille er det et tegn på at de
vurderer forskjellige alternativer, vi bør derfor spørre hvilke
alternativer de vurderer. Denne metoden gir god innsikt og viser
konkret hva som er bra og hva som er utfordrende ved systemet som
blir testet.
(Sandnes, 2022, s.241-242)
Gjennomgang i etterkant er et alternativ hvis brukeren ikke kan
forklare underveis. Det er viktig å observere nøye slik at vi ikke
overser relevante detaljer eller mistolker informasjon. Ettersom
at vi fort kan glemme små detaljer så er videoopptak nyttig. Da
kan vi enklere oppfatte detaljer vi ellers hadde oversett.
(Sandnes, 2022, s.242)
Simulering er relevant for situasjoner som ikke oppstår ofte.
Dette blir brukt fordi vi lett glemmer detaljer og viktige
momenter om situasjoner og oppgaver vi ikke opplever ofte.
(Sandnes, 2022, s.243)
Fokusgrupper består av en liten gruppe som representerer brukerne
og en diskusjonsleder. Fordelene med dette er kontra intervju med
en person er at i fokusgrupper så husker man ofte ting man eller
ikke ville kommet på, og meninger som mange er enige i får tydelig
oppslutning. Ulempene er at det krever en dyktig leder som ikke
påvirker meningene, men samtidig sørger for å holde diskusjonen
relevant. Det er også krevende å finne gode brukerrepresentanter
fordi det er alltid vise personer som tar mer kontroll, og kan da
lett overkjøre andres meninger.
(Sandnes, 2022, s.244)
Miljøanalyse gjennomføres for å finne ut av hvor systemet skal
brukes. Brukere på et kontor, båt, eller ute på arbeidsplass vil
ha forskjellige behov for brukergrensesnittet.
(Sandnes, 2022, s.251)
Kulturelle prober går ut på at brukerne selv over tid samler
informasjon via dagbok, bilder, video, og lydopptak og leverer det
inn. Denne metoden brukes når innhenting av informasjon er
vanskelig å utføre selv, for eksempel av brukere som konstant er
på reise eller i et lukket miljø.
(Sandnes, 2022, s.256)
Målet til seg en og to i behovsanalysen er å få forståelse for
brukerne og problemene de har. Det tredje steget er derfor å finne
konkrete løsningsalternativer.
(M. Johannessen, personlig kommunikasjon, 20. september, 2022,
Powerpoint Brukeren i sentrum s.46 og s.57)
Frilisting brukes for å finne ut av hva som er viktige funksjoner
for brukerne. Brukerne skriver ned alt de synes er viktig. Så
samler vi inn svarene å setter det i en tabell, da ser vi enkelt
hvilke funksjoner flest brukere synes er viktig.
(Sandnes, 2022, s.252)
Kjepphestmetoden er frilisting med ferdige svaralternativ,
brukerne må finne de fem viktigste funksjonene og organisere disse
fra viktigst til minst viktigst.
(Sandnes, 2022, s.253)
Spørreundersøkelser brukes for å samle inn store mengder
informasjon fort og vi bruker åpne spørsmål, lukkede spørsmål,
eller en blanding av disse. Lukkede spørsmål er mest vanlig fordi
informasjonen vi får fra åpne spørsmål er kvalitativ og vi kan
derfor heller benytte frilisting og kjepphest metoden for å skaffe
dette. Spørreundersøkelser bør heller brukes for å få kvantitative
svar ut ifra lukkede spørsmål. Kvantitative svar er enklere å
organisere og det kan derfor brukes til å finne ut hvilke
alternativer brukerne foretrekker.
(Sandnes, 2022, s.248-249)
Kortsortering går ut på å finne ut hvordan brukerne synes et nettsted skal organiseres. Enten via åpen eller lukket kortsortering.
Ved åpen kortsortering så får brukeren tildelt en mengde
funksjoner som skal organiseres i kategorier, og brukeren selv
bestemmer navnet på kategoriene han lager. Dette gir oss en
pekepinn på hvordan funksjonene bør organiseres og navngis. Etter
dette går vi over til lukket kortsortering.
Ved lukket kortsortering så må brukerne organisere funksjoner inn i forhåndsbestemte kategorier, dette vil gi oss informasjon som er enklere å analysere. Vi kan også be grupper sortere kort sammen, men da er fokuset ikke på hva sluttresultat er, men hvordan de kom fram til svaret. Dette kan gi god innsikt om hvorfor resultatene ble slik de ble. (Sandnes, 2022, s.254-255)
Vi har nå gått igjennom mange forskjellige metoder for informasjonsinnsamling, og det er viktig å understreke at vi ikke trenger å bruke alle hver eneste gang. Det som er viktig er å få tilstrekkelig informasjon slik at vi kan få et godt grunnlag for fase 2 i webutvikling. Nemlig utforskning og design av nettsiden.