Bilde av en leke-elefant som programmerer PHP.

Metoder

Hva er en metode?

En metode, innen systemutvikling, er en fremgangsmåte et systemutviklings-team følger for å ha en strukturert og kontrollert arbeidsmetode (Systemutviklingsmetoder - Forelesning v/Tove Bøe, personlig kommunikasjon, 26. oktober 2022). Intensjonen er å gi teamet et verktøy de kan bruke i alle prosjekter, som forhåpentligvis vil gjøre det enklere å nå deresfelles mål - et ferdig produkt. Dette skal forhåpentligvis forhindre misforståelser, ettersleng av arbeid, og mangel på fullførte prosjekter i tillegg til å spare penger. Metoder, når i bruk, kan tilpasses prosjektet og teamet som bruker den.

Det er hovedsakelig to metodetyper - strukturerte og agile.

Strukturerte metoder

Strukturerte metoder, eller tradisjonelle metoder, er en type struktur brukt i systemutvikling. Denne kategorien inneholder metoder slik som SDLC - mer kjent som Fossefall metoder slik som SDLC - mer kjent som Fossefall (Kendall & Kendall, 2019, s. 42) metoder slik som SDLC - mer kjent som Fossefall, Sashimi, og Spiral. Som eksempel bruker vi her Fossefallsmetoden.

Fossefallsmetoden

Denne metoden har et veldig billedlig navn. Konseptet er basert på at hvert steg i utviklingsprosessen er et steg i en trapp, og vannet (prosjektet) flyter nedover uten å kunne komme tilbaketil tidligere steg. Tanken er å ferdiggjøre arbeidet i hvert steg helt før man beveger seg over til neste trinnet i fossefallet. Om det er nødvendig å rette/endre på tidligere arbeid, må dette planlegges for i et nytt trinn (Systemutviklingsmetoder - Forelesning v/Tove Bøe, personlig kommunikasjon, 26. oktober 2022). Dette er en metode med lav fleksibilitet, og man har planlagt alle stegene i forkant av utførelse. Man har derfor en tydelig tidslinje på prosjektet, og endringer i disse stegene er ikke alltid like enkle å utføre. Vanligvis består prosjektene av 7 deler for hele livssyklusen til produktet som utvikles: kravspesifikasjon, analyse, design, utvikling, implementering, utgivelse og vedlikehold (Kendall & Kendall, 2019, s. 42). Vi går litt nærmere inn i hvert steg av prosessen.

Steg i Fossefallsmetoden

  1. Kravspesifikasjon / identifisering

    Her defineres kravene til prosjektet, og problemer som kan oppstå under utviklingen identifiseres. Målet i dette steget er å bli fullstendig (så langt det er mulig) informert om hva som forventes av prosjektet, produktet og utfordringer som kan oppstå underveis.


  2. Analyse

    I dette steget samler man info og dokumentasjon. Hvis det finnes en eksisterende løsning, finner man info om denne og snakker med brukerne av den. Målet er å finne ut hva man trenger for det nye systemet.


  3. Design

    Man utvikler en prototype på design, og utvikler denne videre i samarbeid slik at den oppnår kravene.


  4. Utvikling

    I dette steget utformer man produktet og utvikler det. Innenfor dette steget er det egne steg, grunnet stor arbeidsmengde.


  5. Implementering

    I denne fasen utgir man produktet, og man bruker forskjellige implementeringsstrategier for å få dette til verks. (Big bang, parallelle systemer, innfasing etc.).


  6. Vedlikehold

    Denne fasen skjer etter utgivelsen av programmet, og før det blir utdatert. Man vedlikeholder programvaren, gir oppdateringer og legger inn forbedringer. Dette skjer helt frem til steg 7.


  7. Avslutning

    Her er produktet blitt utdatert av forskjellige grunner. Feks, teknologiske utviklinger, standarder har endret seg, få brukere, etc. I dette steget avslutter man bruken og støtten til programmet.


Kilde for info Steg i Fossefallsmetoden hentet ut av PDF: (Systemutviklingsmetoder - Forelesning v/Tove Bøe, personlig kommunikasjon, 26. oktober 2022).
SDLC LifeCycle
Figur 2: SDLC life cycle (Kendall & Kendall, 2019, s.42)
Pil peker til venstre

Forrige side

Neste side

Pil peker til høyre