Metoder
Hva er en metode?
En metode, innen systemutvikling, er en fremgangsmåte et systemutviklings-team følger for å ha en strukturert og kontrollert arbeidsmetode (Systemutviklingsmetoder - Forelesning v/Tove Bøe, personlig kommunikasjon, 26. oktober 2022). Intensjonen er å gi teamet et verktøy de kan bruke i alle prosjekter, som forhåpentligvis vil gjøre det enklere å nå deresfelles mål - et ferdig produkt. Dette skal forhåpentligvis forhindre misforståelser, ettersleng av arbeid, og mangel på fullførte prosjekter i tillegg til å spare penger. Metoder, når i bruk, kan tilpasses prosjektet og teamet som bruker den.
Det er hovedsakelig to metodetyper - strukturerte og agile.
Strukturerte metoder
Strukturerte metoder, eller tradisjonelle metoder, er en type struktur brukt i systemutvikling. Denne kategorien inneholder metoder slik som SDLC - mer kjent som Fossefall metoder slik som SDLC - mer kjent som Fossefall (Kendall & Kendall, 2019, s. 42) metoder slik som SDLC - mer kjent som Fossefall, Sashimi, og Spiral. Som eksempel bruker vi her Fossefallsmetoden.
Fossefallsmetoden
Denne metoden har et veldig billedlig navn. Konseptet er basert på at hvert steg i utviklingsprosessen er et steg i en trapp, og vannet (prosjektet) flyter nedover uten å kunne komme tilbaketil tidligere steg. Tanken er å ferdiggjøre arbeidet i hvert steg helt før man beveger seg over til neste trinnet i fossefallet. Om det er nødvendig å rette/endre på tidligere arbeid, må dette planlegges for i et nytt trinn (Systemutviklingsmetoder - Forelesning v/Tove Bøe, personlig kommunikasjon, 26. oktober 2022). Dette er en metode med lav fleksibilitet, og man har planlagt alle stegene i forkant av utførelse. Man har derfor en tydelig tidslinje på prosjektet, og endringer i disse stegene er ikke alltid like enkle å utføre. Vanligvis består prosjektene av 7 deler for hele livssyklusen til produktet som utvikles: kravspesifikasjon, analyse, design, utvikling, implementering, utgivelse og vedlikehold (Kendall & Kendall, 2019, s. 42). Vi går litt nærmere inn i hvert steg av prosessen.
Steg i Fossefallsmetoden
-
Kravspesifikasjon / identifisering
Her defineres kravene til prosjektet, og problemer som kan oppstå under utviklingen identifiseres. Målet i dette steget er å bli fullstendig (så langt det er mulig) informert om hva som forventes av prosjektet, produktet og utfordringer som kan oppstå underveis.
-
Analyse
I dette steget samler man info og dokumentasjon. Hvis det finnes en eksisterende løsning, finner man info om denne og snakker med brukerne av den. Målet er å finne ut hva man trenger for det nye systemet.
-
Design
Man utvikler en prototype på design, og utvikler denne videre i samarbeid slik at den oppnår kravene.
-
Utvikling
I dette steget utformer man produktet og utvikler det. Innenfor dette steget er det egne steg, grunnet stor arbeidsmengde.
-
Implementering
I denne fasen utgir man produktet, og man bruker forskjellige implementeringsstrategier for å få dette til verks. (Big bang, parallelle systemer, innfasing etc.).
-
Vedlikehold
Denne fasen skjer etter utgivelsen av programmet, og før det blir utdatert. Man vedlikeholder programvaren, gir oppdateringer og legger inn forbedringer. Dette skjer helt frem til steg 7.
-
Avslutning
Her er produktet blitt utdatert av forskjellige grunner. Feks, teknologiske utviklinger, standarder har endret seg, få brukere, etc. I dette steget avslutter man bruken og støtten til programmet.