131 (NFLU), 131ABF (ABF) Førskolelærer, samlings- og nettbasert (NFLU) og Arbeidsplassbasert førskolelærerutdannig (ABF), bachelor
Innledning
Studieprogram og emneplaner for Samlings-og nettbasert (4-årig) førskolelærerutdanning ved Høgskolen i Telemark bygger på Rammeplan for førskolelærereutdanning, fastsatt av Utdannings-og forskningsdepartemenet 03.04.03.
Målgruppe og opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Mål for studieprogrammet
Å være førskolelærer/pedagogisk leder er en ansvarsfull, mangfoldig og krevende jobb. Etter endt studium skal kandidaten kunne legge til rette for og lede pedagogisk arbeid for barn, være konstruktiv leder og en reflektert samarbeidspartner for kollegaer, foreldre og ulike samarbeidsinstanser.
Kandidaten skal ha god evne til å kommunisere både muntlig og skriftlig , bruke teoretisk kunnskap i praksis og ivareta det felrkulturelle perspektivet i sitt arbeid. Utdanningen består av en rekke fag som sammen skal danne en helhetlig førskolelærerutdanning.
Læringsutbytte
Kunnskaper
- Kandidaten har kunnskap i barnehagens fagområder og om pedagogisk arbeid og danning gjennom omsorg, lek og læring.
- Kandidaten har kunnskap om hva som kjennetgner et inkluderende, helsefremmende og lærende barnehagemiljø
- Kandidaten har kunnskap om ledelse av barns læringsprosesser, pedagogisk veiledning og dialog med hjemmet og andre samarbeidspartnere.
Ferdigheter
- Kandidaten kan lede og motivere barnegrupper og enkelt barn i lek, undring og læreprosesser og ta hensyn til barns ulike evner, forutsetninger, interesser og sosiokulturelle bakgrunn.
- Kandidaten kan samhandle med foresatte og aktuelle instanser om barns utvikling og læring
- Kandidaten kan lede og veilede medarbeidere, ta i mot veiledning , reflektere kritisk over egen praksis og justere denne
Generell kompetanse
- Kandidaten kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver med utgangspunkt i forskning- og erfaringsbasert kunnskap
- Kandidaten kan stimulere til forståelse av menneskeverd og demokrati, særlig gjennom barns medvirkning , i tråd med verdigrunnlaget i barnehagens formålsbestemmelse
- Kandidaten har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og innovasjoni fremtidens barnehage
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Studieløp, obligatoriske emner:
|
Den samlings- og nettbaserte utdanningsmodellen er 4-årig og har en progresjon på 75% pr år. Det innebærer at 45 studiepoeng skal gjennomføres hvert studieår. Utdanningen kvalifiserer først og fremst for pedagogisk arbeid i barnehage, samt i institusjoner med barn på tilsvarende utviklingstrinn (0 – 6 år).
Førskolelærerutdanningen er en profesjonsutdanning der studentens arbeid gjennom hele studiet er rettet mot yrket som førskolelærer/pedagogisk leder.Studiet består av fag- og fagdidaktiske studier, pedagogikk og 20 uker veiledet barnehagepraksis.Tverrfaglige emner og prosjekter skal skape helhet i utdanningen.Pedagogikkfaget skal gi studentene kunnskaper om barn, omsorg, lek og læring.I fagstudiene skal studentene få kunnnskaper som de kan bruke i det pedagogiske arbeidet med barn.Fagdidaktikk skal inngå i alle fag. I fagdidaktikken drøftes fagets egenart,innhold, arbeidsmåter og mål.Alle emnene i førskolelærereutdanningen forholder seg til Rammeplan for barnehager(R 11).Utdanningen inneholder 10 studiepoeng i grunnleggende etiske, forskningsmetodiske og vitenskapsteoretiske emner.
Det er 20 uker praksis i studiet. Alle fag er involvert i praksis og skal sammen med praksislærer/praksisbarnehage sørge for at studeten får kompetanse til å kunne møte hverdagen i barnehagen.En student som har fått ikke bestått i praksis kan fullføre studieåret men kan ikke begynne på neste årstrinn før praksisperioden er bestått.
Fritak/ tilrettelegging
Innpassing av fag fra andre studiesteder vil bli behandlet i forhold til gjeldende regler for studiet.
Tilrettelegging for studenter med ulike funksjonshemminger vil bli fulgt opp i forhold til nasjonalt vedtatte regler.
Internasjonalisering
Høgskolen i Telemark er med i NORPLUS , som gir studentene anledning til å studere inntil 3 måneder ved tilsvarende utdanning i Danmark, Finland, Færøyene, Island eller Sverige.
Det er mulig å søke om å få gjennomføre praksis i utlandet siste studieår.
Arbeids- og læringsformer
Studiet består av fire samlinger pr.semester av 4 dager eller 5 dager, og en studiedag pr.uke med nettundervisning når det ikke er samlingsuke. Samlinger og studiedager er obligatoriske.
Det samlings- og nettbaserte studiet er basert på 4 ulike typer studiearbeid:
- Arbeid på samlingene,
- Nettarbeid /veiledning på nett
- Selvstudium
- Arbeid i nettverks/basisgrupper
I studiearbeidet vil studenten møte en rekke arbeidsformer som er beskrevet i de ulike emneplanene. Gjennom hele studiet må student, studentgruppe og lærerteam søke å skape en sammenheng mellom teoretisk kunnskap, praksis og didaktisk refleksjon.
Utdanningen bruker Fronter som arbeidsredskap, og studentene får innføring i dette verktøyet. Skype og nefsis blir også brukt i undervisning og veiledning på studiedagene og i mellomperiodene.
Arbeidskrav
- Samlinger, studiedager og praksis er obligatorisk
- I forbindelse med vurdering og eksamen vil emneplanene ha beskrivelse av krav til gjennomført, bestått og godkjent arbeid
Ved obligatorisk deltakelse gjelder retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL. Studenten er selv ansvarlig for å dokumentere sin tilstedeværelse i obligatoriske deler av studiet, og å holde seg orientert om han/hun nærmer seg minimumsgrensen for tilstedeværelse. Overskridelse av minsteprosent for tilstedeværelse kan få konsekvenser for retten til å gå opp til eksamen. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.
Veiledning
Studentene har krav på veiledning i forhold til praksis, det enkelte fag og studiet som helhet.
Studentmedvirkning
Studentene skal gjennom klassemøter, fagutvalg og i studentorganer bidra til å fornye, endre og forbedre studiet og sin egen studiesituasjon.
Alle studenter har ansvar for å bidra til at studiesituasjonen blir positiv og lærerik, gjennom å delta aktivt i undervisnings- og læringssituasjoner.
Forholdet mellom teori/praksis
Praksisopplæring i barnehage.
Kravene til mestring vil øke i takt med studieprogresjonen.
Alle fag skal bidra i forberedelser, gjennomføring og etterarbeid i forbindelse med praksisperiodene. Pedagogikk skal ha et særlig ansvar for å koordinere og følge opp praksis
Faglærere og praksislærere skal sammen sørge for å gi studentene en helhetlig komeptanse slik at de etter endt utdanning kan mestre en førskolelærers ansvar- og arbeidsoppgaver.
Vurderingsformer
Vurderingsformene er varierte og speiler arbeidsformene i studiet. Det vil si at de er av både praktisk og teoretisk art og har fagspesifikke særtrekk. Ulike dokumentasjonsformer skal sikre studentaktive læringsformer som gir trening i å begrunne, dokumentere og presentere fagstoff skriftlig og muntlig.
Fagenes emneplaner beskriver hvilke arbeids- og vurderingsformer som brukes.
Bacheloroppgave skrives i valgt fordypningsfag og pedagogikk siste studieår.
Vurdering av praksisopplæringen er beskrevet i Plan for praksis.
Karakterskalaen er gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste karakter for bestått eller karakteren Bestått/Ikke bestått.
Studenter med særskilte behov i forbindelse med eksamen kan søke om lengre tid og bruk av hjelpemidler. Søknaden må være dokumentert.Det vises for øvrig til eksamensreglement for Høgskolen i Telemark.
Skikkethet
Skikkethetsvurdering skal inngå i en helhetsvurdering av faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som førskolelærer. Løpende skikkethetsvurdering skal foregå gjennom hele studiet.(Jmf. Forskrift for skikkethet=
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Eidbjørg Sandnes Hansson <eidbjorg.s.hanssonSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 13.09.2012