317 Reiseliv, bachelor

Målgruppe og opptakskrav

Studiet retter seg mot alle som ønsker en markedsorientert reiselivsutdanning der økonomi- og administrasjonsfag utgjør et vesentlig grunnlag. Studiet vil videre passe godt i kombinasjon med andre utdanninger i Norge og i utlandet. Opptakskrav til studiet er generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Mål for studieprogrammet

Studiet skal gi studentene solide kunnskaper innen økonomi, organisasjonsfag, språk og markedsføring.Spesialiseringa i reiselivsfag vil gi studentene innsikt i praktisk relaterte problemstillinger knyttet til reiselivsvirksomhet. Studiet vil kvalifisere til stillinger på leder-/mellomledernivå i små og mellomstore reiselivsvirksomheter, reisemålsselskap og offentlige institusjoner.

Videre studiemuligheter

Studiet kvalifiserer for videre masterstudium i inn- og utland.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Ny fagblokk
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
6003 Informasjonsbehandling 7,50 O 7,5          
6002 Markedsføring 7,50 O 7,5          
6051 Internasjonal politikk og
samfunnsforhold
7,50 O 7,5          
5416 Reiseliv og samfunn 15,00 O 7,5 7,5        
6042 Innføring i økonomi 15,00 O   15        
6006 Forretningsjus 7,50 O   7,5        
6043 Reisemålsutvikling 15,00 O     7,5 7,5    
6010 Organisasjonsfag I 7,50 O     7,5      
6020 Forretningsengelsk 15,00 O     7,5 7,5    
xxxx Valgemne 7,50 V     7,5      
6013 Foretaksstrategi 7,50 O       7,5    
6044 Reiseliv og miljø 7,50 O       7,5    
6045 Reiselivsmarkedsføring/reiselivsgeografi 7,50 O         7,5  
6046 Tverrkulturell kommunikasjon 15,00 O         15  
6083 Økoturisme teorier og konsepter 7,50 O         7,5  
5415 Praksis, reiseliv 30,00 V           30
5971 Studieopphold i utlandet, reiseliv 30,00 V           30
6047 Markedsanalyse og prosjektarbeid,
reiseliv
15,00 V           15
6048 Markedskommunikasjon 7,50 V       7,5    
6011 Samfunnsvitenskapelig metode 7,50 V       7,5    
6021 Arbeidsrett 7,50 V           7,5
5951 Nordic-Baltic Perspectives on Marketing 7,50 V           7,5
6026 Business, Innovation and Cultural
Diversity
7,50 V           7,5
6027 Sustainability Management 7,50 V           7,5
4508 Ecotourism Methods and Practices 10,00 V           10
Sum: 30 30 30 30 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studiet er knytt opp mot 3-årig bachelorstudium i økonomi og administrasjon, og en del av emnene er felles med dette studiet.

Hele studiet er på 180 studiepoeng fordelt med 30 studiepoeng på hvert semester. Studiet gir tittelen Bachelor i reiseliv.

Studiet er delt opp i emner som til vanlig varer 1 til 2 semester med 3-6 undervisningstimer pr uke. Hvert emne gir studiepoeng som tilsvarer den arbeidsmengda emnet krever.

Valgemner
I studieplanen er det satt opp forslag til valgemner, men studentene kan velge valgemner relativt fritt innenfor høgskolens studieprogram, se også studieplaner for andre studium ved høgskolen. Timeplan og eksamensplan kan begrense dette valget noe. I noen sammenhenger vil det være viktig å velge rette valgemner med tanke på opptak til andre studium.

Ekskursjoner med arbeid før og etter er en viktig del av studiet og må sees på som obligatoriske. Studentene må regne med å betale hele eller deler av disse ekskursjonene selv.

Arbeids- og læringsformer

Det blir benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer i emnene som inngår i studieplanen, for eksempel forelesninger, emne/seminar, gruppeoppgaver, individuelle oppgaver og ekskursjoner. Tradisjonelle forelesningsformer kan bli supplerte med aktiv bruk av e-post, internett og databaserte modellverktøy.

Forholdet mellom teori/praksis

Studiet har en teoretisk basis, men det vil bli lagt vekt på å benytte praktiske eksempler i undervisninga. I siste semester i det tredje studieåret vil det være mulig å velge mellom en praktisk variant og to mer teoretiske varianter. Studiar/praksis i dette semesteret kan foregå utenlands.

Vurderingsformer

Kandidatenes kunnskaper innenfor alle emner i studiet skal evalueres. Høgskolen benytter varierte evalueringsformer. Aktuelle evalueringsformer går fram av emneomtalene.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010