441 Visuelle Kunstfag og Design , bachelor

Innledning

Studiet i visuelle kunstfag oppøver ferdigheter for å kunne uttrykke tanker og følelser visuelt. Studiet vektlegger grunnleggende ferdigheter innen tegning og maleteknikker samt arbeid med samtid og kunstuttrykk. Kjerneområder i studiet er kunstnerisk utfoldelse, kunstforståelse, visuell kommunikasjon, skulptural formgiving og entreprenørvirksomhet rettet mot kunstfag. Første studieår er identisk med emnene i Tegning og bilde årstudium.

Målgruppe og opptakskrav

Generell studiekompetanse eller lærerutdanning. Det er rom for å søke opptak på grunnlag av realkompetanse.

For hvem:

  • Studiet kan være forberedelse for videre utdanning innen utøvende kunstnerisk virksomhet
  • For BA studenter i kunstfag
  • Videreutdanning for GLU lærere (1. studieår)
  • Videreutdanning for faglærere (2. studieår)

Mål for studieprogrammet

Studiet sikter mot en grunnleggende kompetanse i visuell kommunikasjon innenfor ulike uttrykksmedier. Innsikt i estetisk teori, elementær forskningsteori og metode, og kunnskap om kulturelle uttrykksformer i samtiden danner kjernen i studiet. Studentenes egen skapende utøvelse står sentralt. Studiet fokuserer på evnen til både å oppfatte, utøve og formidle mening gjennom visuelle uttrykk. Tredje studieår vektlegger forståelse for yrkesutøvelse som kan være av betydning ved kunstproduksjon.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har allsidig estetisk vurderingsevne, kjenner grunnleggende trekk i kunst og formkultur og kan sette dette i relasjon til eget skapende arbeid
  • har kunnskap om læringsstrategier, arbeidsmetoder og læringsarenaer og sammenhengen mellom mål, innhold og rammebetingelser
  • har kunnskap om egnede kriterier for vurdering i kunst og kulturfagene

Ferdigheter

Kandidaten

  • utøver problemløsning og visualisering av egne idéer i bilde- og skulpturprosesser
  • kan tilrettelegge for estetisk utfoldelse, opplevelse og erkjennelse
  • kan vurdere og bruke relevante forskningsresultater og selv gjennomføre systematisk utviklingsarbeid
  • behersker de læringsutbytter som utdanningens ulike emner beskriver

Generell kompetanse

  • har kunnskaper, ferdigheter og handlingskompetanse ved behandling av sentrale materialer, redskaper og teknikker
  • forstår de samfunnsmessige perspektivene knyttet til teknologi- og medieutviklingen (trygg bruk, personvern og ytringsfrihet)

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatoriske emner - første år:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
TEGN 101 Tegning og bilde 30,00 O 25 5
890FKHI Kunsthistorie og formkultur 10,00 O 5 5
ILLU 101 Illustrasjon og digitalt bildearbeid 20,00 O   20
Sum: 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Obligatoriske emner - 2. år:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
KUNST 201 Kunstlab 10,00 O 10  
VERK 201 Verkstedopplæring med materialene tre,
metall og leire
5,00 O 5  
SKULP 201 Skulptur 10,00 O   10
FILM 201 Film 10,00 O 10  
ARTNW 201 Art in nature - Winter 10,00 O   10
UPR 201 Undersøkende praksis 10,00 O   10
VIDEO 201 Videokunst 5,00 O 5  
Sum: 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Obligatoriske emner - 3. år:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
GRAFD 301 Grafisk design 15,00 O 15  
IFFVIT Vitenskapsteori 5,00 O 5  
KENT 301 Kulturelt entreprenørskap 5,00 O 5  
STUDB 300 Studentbedrift 15,00 O 5 10
EST 301 Estetisk teori 5,00 O   5
BACH 300 Bacheloroppgave 15,00 O    
Sum: 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studiet omfatter:

  • tegning
  • maling
  • fargebruk
  • grafikk
  • modellarbeid
  • skulpturelt arbeid i ulike materialer
  • digital bildebehandling
  • video
  • film
  • kunst og formkultur
  • utstilling, formidling og dokumentasjon
  • entreprenørskap

Emner:

1 år

  • Tegning og bilde
  • Illustrasjon og digitalt arbeid
  • Kunsthistorie og formkultur (felles m/faglærer)

2 år

  • Verkstedopplæring med materialene tre, metall og leire
  • Skulptur
  • Kunstlab
  • Film
  • Art in nature – Winter
  • Videokunst
  • Undersøkende praksis

3 år

  • Grafisk design
  • Studentbedrift
  • Vitenskapsteori
  • Estetisk teori
  • Kulturelt entreprenørskap
  • Bacheloroppgave

Internasjonalisering

Studenten har mulighet til å ta femte semester ved en utdanningsinstitusjon utenfor Norge. Høgskolen i Telemark er med i NORPLUS nettverkene NordFo og Edda, som gir studentene anledning til å studere ved en tilsvarende utdanning i Danmark, Finland, Færøyene, Island, Grønland eller Sverige. Prinsippet om tid-for-tid gjelder for denne typen utveksling, og studenten får godskrevet det antall studiepoeng som tilsvarer dette. Det gis mobilitetstipend og reisestipend. Flere opplysninger finnes på http://www.nordfo.org/no

Arbeids- og læringsformer

Studieåret har et omfang på 1600 arbeidstimer hvor ca. 300 timer til forelesninger, veiledninger og seminarer (Nærmere presisering i emne og semesterplaner).Teori og refleksjon knyttes til eget skapende arbeid gjennom veiledning i verkstedene. Det tilbys varierende undervisningsformer som:

  • seminar
  • kollokvier
  • demonstrasjoner og instruksjoner
  • forelesninger
  • visuelle presentasjoner
  • prosjektarbeid. Bruk av utstillinger og andre kulturtilbud på skolen og i lokalmiljøet inngår i studiet
  • verkstedarbeid

Krav til oppmøte i utdanningen:

Ved krav om obligatorisk deltakelse i deler av studiet vil retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL gjelde. Studenten er selv ansvarlig for å dokumentere sin tilstedeværelse i obligatoriske deler av studiet, og å holde seg orientert om han/hun nærmer seg minimumsgrensen for tilstedeværelse. Overskridelse av minsteprosent for tilstedeværelse får konsekvenser for om studenten får fortsette studiet og retten til å gå opp til eksamen. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.

Krav til progresjon i utdanningen:

Alle eksamener på hvert trinn må være bestått før studenten kan fortsette studieprogresjonen.

Studentmedvirkning/studieutvalg

Hver klasse har en tillitsvalgt student med vararepresentant. Disse deltar i avdelingens demokratiske organer. Klassen har også et eget studieutvalg bestående av 2-3 studenter som fungerer som et bindeledd mellom lærerteam og klasse. Der det er naturlig kan studieutvalget delta på teammøter for å drøfte saker i forbindelse med planlegging av klassens virksomhet. Studentene velger også representanter til emneutvalg i kunst og formkultur (1. studieår).

Studieutvalg og emneutvalgene skal ha minst ett møte pr. semester. Faglærer og klasseleder har ansvar for at det oppnevnes representanter og kaller inn til det første møtet. Det skal skrives referat fra møtene. Disse skal leveres studiekoordinator og instituttleder.

Deltakelse i klassens og studiestedets studentdemokratiske arbeid er både en rettighet og en forpliktelse.

Nettbasert studium 3. studieår

3. studieår vil organiseres som nettbasert undervisning med samlinger. Campusstudenter vil kunne følge undervisningen. Det vil bli videomediert undervisning, seminar og veiledning. Lærere og studenter vil kunne legge ut bilder, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser. Studentene får opplæring i bruk av plattformen. Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via Internett. Studentene må ha tilgang til datamaskin med tekstbehandling, e-post og Internett og spesifikke programmer for hvert emne. Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og refleksjon. Det vil bli gitt undervisning, foredrag eller forelesningsnotater. Det blir satt arbeidskrav for deltakelse og innleveringsoppgaver. Studentene oppfordres til å danne grupper i studietiden. Høgskolen vil være behjelpelig med å sette sammen hensiktsmessige studentgrupper.

Forholdet mellom teori/praksis

Det er i utgangspunktet ikke lagt opp til praksis i denne utdanningen. Men prosjekter i 3. studieår kan vinkles inn mot næringer i kultursektoren.

Vurderingsformer

Det skal være sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsformer og vurdering i studiet. Vurderingen skal være en del av selve læringen og et middel for den enkelte student til innsikt i egne forutsetninger for videre studier og framtidig arbeid.

Vurderingen underveis i studiet har blant annet til hensikt å veilede studenten. Veiledningen gjelder arbeidsprosesser, resultat, evne til samarbeid. Både studenter og lærere deltar i studievurderingen med sikte på videreutvikling av studiet. Vurderingen må derfor omfatte innhold og organisering av studiet samt studentens eget arbeid og arbeidsmåte gjennom året.

Vitnemål og karakterutskrift

Vitnemål for BA i Visuelle Kunstfag omfatter alle emner som studenten har fullført, og er påført karakter. Studenter som ikke fullfører hele utdanningen kan få utskrift fra eksamensprotokollen for de emnersom er bestått.Det gis en gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er best og E er laveste ståkarakter. Alle arbeider må vurderes til minimum E for at sluttkarakter skal kunne fastsettes. Alle eksamensdeler og emner må ha bestått karakter for at BA vitnemål kan utskrives. Noen emner vurderes til bestått/ikke bestått. Vurderingsformer og eksamen beskrives under hvert enkelt emne. Karakterutskrift for beståtte eksamener kan skrives ut. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Skikkethet

Studiet har ikke krav til skikkethetsvurdering


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jadwiga B.Podowska <Jadwiga.B.PodowskaSPAMFILTER@hit.no>,Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Gunnar Tranvåg <Gunnar.TranvagSPAMFILTER@hit.no>,Ingrid Holmboe Høibo  <ingrid.h.hoiboSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 29.04.2015