220 853 Spesialpedagogikk, bachelor

Innledning

Spesialpedagogikk er et sentralt arbeidsfelt i en inkluderende barnehage, skole eller annet opplæringstilbud. Studiet bygger på ulike læringsperspektiver, men vil ha hovedfokus på interaksjon mellom individets læring og utvikling gjennom aktiviteter i sosiale kontekster. Kunnskap om barn og unges individuelle forutsetninger og læringsmiljøets betydning er vesentlig for å lykkes i arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering. Kunnskaper og ferdigheter i forhold til kartlegging og tiltak er på sin side avgjørende for å ivareta den enkelte. I tillegg kreves et positivt menneskesyn for å lykkes i samhandling og opplæring av barn og unge med spesielle behov.

Tidlig innsats og forebyggende spesialpedagogisk virksomhet er også avgjørende for å sikre muligheter til optimal læring og utvikling.

Målgruppe og opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Mål for studieprogrammet

Etter endt bachelor utdanning i spesialpedagogikk skal studenten ha kompetanse for å tilpasse undervisningen til barn og unge med spesielle behov. Studiet kvalifiserer studentene til arbeid med spesialpedagogisk tilrettelegging i barnehage, grunnskole, videregående opplæring og voksenopplæring.

Læringsutbytte

Kandidater som har fullført bachelor utdanning skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har:

  • kunnskap og kan redegjøre for barn og unges normalutvikling
  • kunnskap om barn og unges individuelle forutsetninger, generelle og spesifikke vansker og læringsmiljøets betydning
  • kunnskaper om tiltak som forbygger, avhjelper og reduserer vanskene.
  • kunnskap om hva som kjennetegner inkludering, tilpasset opplæring, likestilt, flerkulturelt og helsefremmende miljø.
  • kunnskap om hvilke rettigheter barn og unge med spesielle behov har sett i forhold til lovverket, læreplan og rammeplan.
  • kunnskap om etiske retningslinjer i møte med barn, unge og deres foresatte.
  • kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barn og unge med spesielle behov

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • anvende fagkunnskap om individuelle forutsetninger/generelle og spesifikke vansker og læringsmiljøet betydning.
  • gjennomføre aktuell kartlegging på individ og systemnivå, reflektere over funn i kartleggingen og iverksette tiltak
  • samhandle med foresatte og aktuelle instanser om barn og unges utvikling, læring og trivsel.
  • reflektere over egen og institusjonens praksis i arbeidet med videreutvikling av det spesialpedagogiske arbeidet i et inkluderende samfunn.
  • reflektere over etiske spørsmål i møte med barn ,unge og deres foresatte.
  • vurdere og bruke relevante forskningsresultater i det spesialpedagogiske arbeidet og selv kunne gjennomføre systematisk utviklingsarbeid .

Generell kompetanse

Kandidaten skal kunne:

  • integrere generell kunnskap om læring og om læringsmiljøet betydning, og kunne knytte det til barn og unge med spesielle behov
  • planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere over det spesialpedagogiske arbeidet knyttet til barnehagens/skolens /voksenopplæringens innhold og oppgaver med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
  • ha forståelse for og innsikt i etiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
  • kunne delta i , bidra til å gjennomføre utviklingsarbeid og bidra til nytenking og innovasjon i barnehage/skole/voksenopplæring.
  • identifisere egne lærings- og kompetansebehov i tilknytning til yrket
  • vise endrings- og utviklingskompetanse
  • formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig og mestre norsk på en kvalifisert måte

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning



Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
SPES 101 Spesialpedagogikk med vekt på tilpasset
opplæring og inkludering
30,00 O 30          
SPES 102 Spesialpedagogikk med vekt på
funksjonsnedsettelser og lærevansker
30,00 O   30        
SPES 305 Spesialpedagogikk med vekt på språk-
og kommunikasjon
15,00 O     15      
SPES 306 Spesialpedagogikk med vekt på
matematikkvansker
15,00 O     15      
SPES 307 Spesialpedagogikk med vekt på lese- og
skrivevansker
15,00 O       15    
SPES 308 Spesialpedagogikk med vekt på
konsentrasjon- og atferdsutfordringer
15,00 O       15    
SPES 309 Spesialpedagogikk med vekt på
krysskultur og flerspråklighet
15,00 O         15  
SPES 310 Spesialpedagogikk med vekt på sansetap
og læring
15,00 O         15  
SPES 311 Spesialpedagogikk med vekt på
veiledning, rådgiving og samarbeid
15,00 O           15
SPES BA Bacheloroppgave 15,00 O           15
Sum: 0 0 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne
 

Innholdet i studiet bygger på målet for studieprogrammet og tar utgangspunkt i 12 hovedemner:

Emnene er uavhengige av hverandre og kan følges enkeltvis som 30 studiepoengsemner på 1.årstrinn og 15 studiepoengsemner på 2. og 3. årstrinn. Emnene på 2. og 3. årstrinn krever 30 stp pedagogikk eller spesialpedagogikk i forkunnskaper. Oppstart på bacheloroppgave krever at de andre modulene eller tilsvarende er fullført.

Internasjonalisering

Det vil bli gitt muligheter for praksis i utlandet.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil delvis foregå gjennom forelesninger og seminarer og arbeidsformene skal generelt preges av kritisk tenkning, drøfting og refleksjon. Veiledning av studentene både i forhold til teoretisk arbeid og praksis er også vektlagt. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig studieinnsats i form av selvstudium, gruppearbeid, prosjektarbeid og oppgaver. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet.

Fronter og Nefsis blir brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen. Mye av kommunikasjonen mellom studenter og lærere vil foregå her. Det vil bli gitt veiledning individuelt og i grupper.

Forholdet mellom teori/praksis

Det vil være 1 uke praksis 1 studieår.

Vurderingsformer

Se under hvert emne.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Oddvar Hjulstad <oddvar.hjulstadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 20.03.2015