Internasjonal markedsføring, bachelor
Målgruppe og opptakskrav
Studiet retter seg mot alle som ønsker en økonomisk/administrativ utdanning med spesiell vekt på internasjonal markedsføring. Studiet vil passe godt for alle som ønsker å arbeide i ulike stillinger i bedrifter som arbeider internasjonalt. Studiet vil videre passe godt i kombinasjon med andre utdanninger i Norge og i utlandet.
Opptakskrav til studiet er generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Mål for studieprogrammet
Studiet skal gi studentene solide kunnskaper innen økonomi, organisasjonsfag, språk og markedsføring. Spesialiseringsfag vil gi studentene innsikt i markedsføring i internasjonale omgivelser, rammevilkår for internasjonal handel og tverrkulturell forståelse.
Videre studiemuligheter
Studiet kvalifiserer for videre studium i inn- og utland.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Studiet er 3-årig. Hele studiet er på 180 studiepoeng fordelt med 30 studiepoeng på hvert semester. Studiet gir tittelen Bachelor i internasjonal markedsføring.
Studiet er delt opp i emner som til vanlig varer 1 til 2 semester med 3-5 undervisningstimer pr uke.
Ekskursjoner med arbeid før og etter er en viktig del av studiet. Det vil normalt bli gjennomført lokale ekskursjoner, en kortere utanlandsekskursjon i vårsemesteret 1. og 2. året og en noe lengre utanlandsekskursjon i høstsemesteret i det 3. studieåret. Studentene må regne med å betale en egenandel for å være med på disse ekskursjonene.
Språk i andre studieår
Høgskolen tilbyr Forretningsengelsk som språkemne i 2. studieår. Det kan være en mulighet for studentene å velge Spansk som språkemne i steden for engelsk. Ta kontakt med høgskolen for informasjon.
Valgemner
I studieplanen er det sett opp forslag til valgemner, men studentene kan velge valgemner relativt fritt innenfor høgskolens studieprogram, se også studieplaner for andre studium ved høgskolen. Timeplan og eksamensplan kan begrense dette valget noe. I noen sammenhenger vil det være viktig å passe på at en velger rette valgemner med tanke på opptak til andre studium.
Arbeids- og læringsformer
Det blir benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer i emnene som inngår i studieplanen, for eksempel forelesninger, seminar, gruppeoppgaver, individuelle oppgaver og ekskursjoner. Tradisjonelle forelesningsformer kan bli supplerte med aktiv bruk av e-post, internett og databaserte modellverktøy.
Forholdet mellom teori/praksis
Studiet har en teoretisk basis, men det vil bli lagt vekt på å benytte praktiske eksempler i undervisninga. I siste semester i det tredje studieåret er det flere alternativer å velge mellom. Studier/praksis i dette semesteret kan foregå i Norge eller i utlandet.
Vurderingsformer
Kandidatenes kunnskaper innenfor alle emner i studiet skal evalueres. Høgskolen benytter varierte evalueringsformer. Aktuelle evalueringsformer går fram av emneomtalene.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010