Av Reiar Kravik, USN
For-løkker
Løkker handler om å kunne gjøre noe på en mer effektiv måte. Vi kan se på et eksempel der man ikke bruker og bruker en for-løkke. Hva gjør koden?
I dette tilfellet ser vi at det ikke er mange linjene forskjell på å lage de to likesidede trekantene. Vi kan tenke oss at dere vil lage et kvadrat, da sparer vi noen flere linjer.
Oppgave 1) Lag et kvadrat ved å ikke bruke og ved å bruke en for-løkke. Bruk vinduet over.
Oppgave 2) Kan du lage en 10 kant på samme måte som i oppgave 1) ? (Hint: Det kan være lurt og redusere lengden det gås til 50)
Oppgave 3) Dersom du bruker input-funksjonen. Kan du lage et program som spør om antall kanter figurer skal ha, og deretter tegner den mangekanten? Hvordan lager vi en sirkel?
Vi har nå sett på en form for anvendelser av for-løkker. Vi kan benytte oss av for-løkker for å gjøre ulike beregninger og effektivisere på andre måter også. Vi kan for eksempel “kaste” en terning 10 ganger og skrive ut resultatet.
While- løkker
While – løkker er en annen form for løkker og kan brukes på ulike måter. På en måte kan det brukes som en for-løkke og på en annen måte kan det brukes til en optimalisering. Et eksempel på en while – løkke er vist under, hva gjør koden?
Se på vinduet under. Hva gjør koden?
Koden tar inn et tall og halverer tallet helt til tallet har blitt under 1. Koden lagrer antall steg det tar.
Oppgave 3) Vi tar utgangspunkt i eksempelet med de 10 terningkastene over. Kan du nå bytte til en while løkke og finne ut hvor mange ganger du må kaste for å få 5 seksere? (Hint: Du skal skrive inn kode i de områdene som har “..” i koden.