TPACK


Technological Pedagogical and Content Knowledge

«Technological Pedagogical and Content Knowledge» – TPACK, er et rammeverk for å kunne innlemme teknologi i undervisning og lærerens totale kompetanse. Rammeverket er videreutviklet fra Lee Shulman (1986 og 1987) sitt rammeverk PCK, referert i (Koehler og Mishra, 2009, s. 60–62) og opprinnelig publisert av Mishra og Koehler (2006). Tre sider ved sider ved TPACK er sentrale: 

  1. Pedagogisk kunnskap
  2. Innholdskunnskap
  3. Teknologisk kunnskap
Reproduced by permission of the publisher, © 2012 by tpack.org
Reproduced by permission of the publisher, © 2012 by tpack.org

TPACK – Koehler og Mishra (2009, s. 63) 

Disse tre områdene griper over i hverandre, og tolker man figuren som et Venn-diagram, vil snittet vise den samlede kunnskap en lærer må besitte for å kunne drive effektiv læring med teknologi. Dette krever at læreren har kunnskap om alle tre feltene og har forståelse for hvordan disse områdene spiller sammen (Koehler og Mishra, 2009, s. 63–64). 

Koehler og Mishra (2009) har identifisert utfordringer som lærere erfarer ved innføring av ny teknologi i undervisningen: 

  • Teknologiens virkemåter er ukjent eller skjult for lærerne
  • Teknologien forandrer seg raskt 
  • Teknologien har ikke et klart entydig virkeområde – altså kan brukes på flere forskjellige måter. 
  • Hvordan bruke rett teknologi til rett område – for eksempel e-post er bra til asynkron kommunikasjon, men ikke synkron, slik som for eksempel sms og direktemeldinger (IM, nettprat, osv.) er. 
  • Lærere har tatt utdannelse i en tid hvor teknologien ikke var tilgjengelig eller like aktuell. 
  • Lærere erfarer at å tilegne seg kunnskap som krever at det settes av tid i en travel hverdag, er utfordrende 

(Koehler og Mishra, 2009, s. 61–62). 

Fra Andersen (2022) med visse endringer. 

Et eksempel på TPACK – sannsynlighet via Excel 

  • P: generell klasseledelse osv. 
  • C: matematisk kunnskap om sannsynlighet og regneferdigheter osv. 
  • T: hvordan bruke Excel og datamaskiner generelt 
  • PC: hvordan undervise sannsynlighet; misoppfatninger, vanskeligheter, viktige idéer å formidle, osv. 
  • PT: hva som er vanskelig med Excel, hvordan få studentene til å fokusere på fagstoff selv med en datamaskin foran seg, osv. 
  • CT: hvordan bruke Excel for å skape tilfeldige tall eller summer av dem, og tegne diagrammer av resultata osv. 
  • TPC: hvordan bruke Excel til å undervise sannsynligheter på skolen 

Det interessante med TPACK er at den sier at for eksempel P og T fører ikke automatisk til PT, og det samme med andre snittene. Denne idéen kommer allerede fra Shulman (1986). 

Refleksjonsoppgave 

Tenk på dine erfaringer som lærer eller i praksis. Hvordan har det gått med å introdusere nye teknologi til undervisning? Hvilke komponenter av TPACK har vært heilt i orden og hvilke har årsaket trøbbel? Hvis du ikke har slike erfaringer, tenk på teknologi du kunne ta i bruk i framtiden og hvilke ferdigheter har du i god kontroll og hvilke krever merarbeid. 

Hva medfører dette for læreren i klasserommet?

Pareto og Willermark (2019) forklarer hvordan en kan bruke TPACK til utvikling som lærer. 

Referanser 

Andersen, V. T. (2022). Utfordringer og erfaringer med programmering [Master thesis, University of South-Eastern Norway]. https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/handle/11250/3014791

Koehler, M. & Mishra, P. (2009). What is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)?. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70. Waynesville, NC USA: Society for Information Technology & Teacher Education. Retrieved November 7, 2022 from https://www.learntechlib.org/primary/p/29544/.  

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for integrating technology in teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054.  Retrieved from http://punya.educ.msu.edu/publications/journal_articles/mishra-koehler-tcr2006.pdf 

Pareto, L., & Willermark, S. (2019). TPACK In Situ: A Design-Based Approach Supporting Professional Development in Practice. Journal of Educational Computing Research, 57(5), 1186–1226. https://doi-org.ezproxy1.usn.no/10.1177/0735633118783180  

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching.  Educational Researcher, 15(2), 4-14.  doi:10.3102/0013189X015002004 

Shulman, L. S. (1987).  Knowledge and teaching: Foundations of a new reform.  Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.  doi:10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411