Simuleringer mynt- og terningkast


INTRODUKSJON

I denne læringsaktiviteten vil vi se litt nærmere på hvordan vi kan jobbe med statistikk, sannsynlighet og store talls lov i Python. Vi vil jobbe med tilfeldige hendelser.

Forutsetter kjennskap til print- og input-funksjonenevariabler og operatorerif-tester og for-sløyfer.

Kompetansemål fra skolen
  • beregne og vurdere sannsynlighet i statistikk og spill
  • simulere utfall i tilfeldige forsøk og beregne sannsynligheten for at noe skal inntreffe, ved å bruke programmering
  • modellere situasjoner knyttet til reelle datasett, presentere resultatene og argumentere for at modellene er gyldige
  • utforske matematiske egenskaper og sammenhenger ved å bruke programmering
OM ØVELSEN

I denne læringsaktiviteten vil elevene ta utgangspunkt i et program som simulerer myntkast. Elevene skal gå igjennom programmet/koden og forklare stegvis til hverandre hva koden beskriver eller programmet gjør. Deretter får elevene i oppdrag å utvide koden til å gjelde terningkast. Øvingen har spesielt fokusområde løkker og ifsetninger, men som vi skal se inkuderer den også, variabler, input og print funksjoner. Vi må importere random-pakken for å jobbe med tilfeldige tall og matplotlib til å presentere dataene.

STEG 1: Hva gjør programmet

Oppgave 1) Diskuter i grupper på to hva koden gjør linje for linje. Kjør koden.

Oppgave 2) Hvorfor variererer sannsynligheten mye for kron og mynt når vi kjører programmet flere ganger?

Oppgave 3) Utvid programmet slik at programmet spør om antall ganger man skal kaste mynten.

Løsningsforslag oppgaver

STEG 2: VI kaster terning

Vi vil nå utvide koden over slik at vi kaster terning istedenfor.

Oppgave 4) Trykk her for å åpne Python og endre kode slik at du får terningkast isteden for myntkast. Hva må dere tenke på?

Løsningsforslag

Steg 3: Vi plotter resultatene

Vi ønsker nå å vise resultatene i et stolpediagram. Vi tar utgangspunkt i programmet som kastet mynt. Vi legger nå inn en ny pakke kalt matplotlib.pyplot i Python. Vi må også sette sammen svarene vi får i en liste som vi kan plotte. Hva gjør koden?

Oppgave 5) I koden dere lagde som hadde terningkast inkluder et stolpediagram som viser resultatene fra terningkastene. Prøv med ulik antall terningkast og se hva som skjer med histogrammet.

Løsningsforslag

RK