Aktuelle kompetansemål fra læreplanen i matematikk:
- lage og følge regler og trinnvise instruksjoner i lek og spill
- eksperimentere med telling både forlengs og baklengs, velge ulike startpunkter og ulik differanse og beskrive mønstre i tellingene
- ordne tall, mengder og former ut fra egenskaper, sammenligne dem og reflektere over om det kan gjøres på flere måter
- Utforske tall, mengder og telling i lek, natur, billedkunst, musikk og barnelitteratur, representere tallene på ulike måter og oversette mellom de ulike representasjonene
- eksperimentere med telling både forlengs og baklengs, velge ulike startpunkter og ulik differanse og beskrive mønstre i tellingene
Oppgave 1:
- Skriv opp tiervenner på et ark. Hvorfor er de tiervenner?
- Tegn tallene fra 0 – 10 i de ulike rutene på Matatalab kodearket
- Sett Matatalab- roboten på et tomt felt
- Programmer roboten med brikkene til å gå til to tiervenner. Trykk deretter “play” på brettet og se om roboten går der du ønsker
- Gjenta for flere tiervenner og legg gjerne inn et hinder på veien.
Oppgave 2:
Tenk på andre muligheter for å lage en matematisk oppgave med matatalab