Turtle og geometri


Tema: Geometriske figurer

Foreslått klassetrinn: 6 -10 kl

Relevante kompetansemål:

8 trinn: “utforske hvordan algoritmer kan skapes, testes og forbedres ved hjelp av programmering”

9 trinn: “utforske, beskrive og argumentere for sammenhenger mellom sidelengdene i trekanter” og “utforske og argumentere for hvordan det å endre forutsetninger i geometriske problemstillinger påvirker løsninger”

10 trinn: “utforske matematiske egenskaper og sammenhenger ved å bruke programmering”

I denne aktiviteten skal vi ha en liten repetisjon av geometriske figurer med pakken turtle i python. Du kan lese om gjennomføringen i et klasserom i tangenten. Resultatet av alle oppgaver skal tas skjermbilde av og limes inn i et word-dokument. Dersom dette gjøres i en klasse går lærer gjennom første oppgave med elevene, før elevene jobber videre i grupper på to.

Oppgave 1: Se på koden under og beskriv hva koden gjør. Utvid koden slik at skilpadden går et kvadrat. Ta skjermbilde av figuren og lim inn i et word-dokument

Vi innfører nå flere muligheter ved å kunne bruke kommandoene forward(), backward(), right() og left().

Oppgave 2: Bruk det du lærte i oppgave 1 og se om du kan få skilpadden til å lage en likesidet trekant. Hva er en likesidet trekant? Hvordan er vinklene i en likesidet trekant. Diskuter i gruppen. Ta skjermbilde av figuren du får opp og koden.

Oppgave 3: Kan du lage andre type trekanter? Hvilke typer har vi? Diskuter i gruppen. Ta skjermbilde av figuren du får opp og koden.

Oppgave 4: Hvilke andre typer geometriske figurer har vi? Klarer du å få skilpadden til å gå en slik figur? Diskuter i gruppen. Ta skjermbilde av figuren du får opp og koden.

Oppgave 5: Se på koden under og diskuter hva kommandoene penup(), goto() og pendown() gjør. Kjør programmet og se om programmet gjorde det du ønsket. Klarer dere å utvide koden slik at vi speiler kvadratet som er gitt om en linje?

Dere har nå jobbet med flere ulike figurer og testet Python. Hva er vanskelig når man jobber med dette? Kan vi effektivisere kodene dere har lagd?

Oppgave 6: Se på koden under og diskuter hva koden gjør. Ta en titt på for-løkker og se om dette kan hjelpe deg. Kjør koden og se om dere forutså det koden gjorde. Endre koden til å lage en likebeint trekant nå.

Oppgave 7: Bruk det dere har gjort til nå og se om dere kan lage et program der skilpadden går en mangekant der dere oppgir antall sider. Bruk programmerings vinduet over.

Mulig løsningsforslag