Fart og akselerasjon


Hastighet og akselerasjon

Dette undervisningsopplegget er delt inn i tre, der vi skal jobbe med hastighet og akselerasjon.

Undervisningsoppleggets første to deler bruker micro:bit, mens siste del er en oppgave i Python. Første del kan passe på ungdomsskolen og videregående, mens andre og tredje del passer mer videre arbeid i fysikk på videregående. Forkunnskaper er at elevene bør ha jobbet med formelen for vei fart tid og ha kunnskap om akselerasjon(videregående).

Estimert tid dersom man gjør første del er 1 time.

Estimert tid dersom man gjør hele del en og to er 2 time.

Del tre er en utvidelse av oppgavene og denne delen er estimert til 1 time.

Jeg liker best at elever jobber i par, da dette gjør at de ofte begge er aktive. Dersom det er tre på gruppen har jeg ofte observert at en elev blir en passiv deltaker.

En annen kommentar er at i dette undervisningsopplegget er blokkprogrammering brukt i arbeidet med micro:bit og elevene kan «switche» over til Python for å se på kode om de ønsker. For videregåendeelever kan det å bruke Python direkte være aktuelt, men dette kommer an på bakgrunnskunnskapen til elevene.

Hver gruppe trenger: papplate, aluminiumsfolie, micro:bit, «bil», ledninger med krokodilleklemmer.

Del 1

  1. Vi setter opp en plate med to og to strimler med aluminiumsfolie og måler avstanden mellom dem. Det må være så kort avstand mellom strimlene at hjulet på «bilen» kan slutte kretsen mellom aliminiumsfolien
  2. Tanken er at når vi kjører «bilen» får vi et signal når hjulet lager en krets ved første stripe med aluminiumsfolie. Man registrerer tiden. Det fungerer egentlig best å bruke en flaske med aluminiumsfolie til bil, da man får lettere slutter kretsen. I andre delen av oppgaven vises det med en flaske.
  3. Deretter tar man tiden når bilen «slutter» kretsen når den passerer aluminiumsfolie nr 2.
  4. Deretter tar vi tidsdifferansen mellom de to punktene.
  5. Det er viktig at vi kjører bilen med så konstant hastighet som mulig.
  6. Lag en kode som finner tidsdifferansen og skriver ut hastigheten.

Diskuter feilkilder, hva som skjer om man bruker andre avstander mellom aluminiumsfolie osv.

Del 2

Vi har i første del av forsøket brukt to av tre «pins» på micro:biten.

Hva kan vi gjøre for å lage en akselerasjonsmåler?

Vi har kun 3 pin og vi trenger 4 dersom vi må regne ut to hastigheter som over, hva kan vi gjøre nå? Eller får vi det ikke til? Programmering handler ofte om å komme forbi ulike utfordringer som dette.

Oppsett akselerasjon

Nytt oppsett med «ny» bil i form av flaske gir bedre kontakt siden diameter på hjul er større.

Vi gjør egentlig akkurat det samme som med fart, men må nå registrere hvilket nr av sluttet krets vi er i, vi setter altså opp en teller. Den sier at første gang der kretsen sluttes er vet t1, deretter legger telleren inn 1, før den sier at andre gang den kjører er ved t2. Likt for t3 og t4 på en annen port(«pin»).

Diskusjon rundt dette og feilkilder vil være en vesentlig del av oppgaven