Regnearter


Aktuelle kompetansemål fra læreplanen i matematikk: 
  • utforske og beskrive generelle egenskaper ved partall og oddetall  
  • utforske og forklare sammenhenger mellom de fire regneartene og bruke sammenhengene hensiktsmessig i utregninger 
  • lage og følge regler og trinnvise instruksjoner i lek og spill 
Oppgave 1:

Velg deg et tall som er større enn 10: 

  • Lag et regnestykke ved bruk av tallene og symbolene på MatataLab banen, slik at tallet du har valgt er svaret på regnestykke. Sett opp regnestykke ditt på papir. 
  • Skriv opp regnearter og tall på Matatalab kodearket (se bilde til høyre).
  • Velg et startpunkt for roboten.
  • Programmer regnestykket ved bruk av roboten.  
Oppgave 2: 

Snakk sammen om det hva partall og oddetall er.  

  • Velg deg et oddetall på banen – det er startpunktet for roboten. Lag en kode og programmer et regnestykke ved bruk av de andre tallene og symbolene på banen, slik at roboten din ender opp i et partall.  
  • Forklar høyt hvordan du tenkte.  

Oppgave 3: 

Tenk på andre muligheter for å lage en matematisk oppgave med matatalab