Aktuelle kompetansemål fra læreplanen i matematikk:
- utforske og beskrive generelle egenskaper ved partall og oddetall
- utforske og forklare sammenhenger mellom de fire regneartene og bruke sammenhengene hensiktsmessig i utregninger
- lage og følge regler og trinnvise instruksjoner i lek og spill
Oppgave 1:
Velg deg et tall som er større enn 10:
- Lag et regnestykke ved bruk av tallene og symbolene på MatataLab banen, slik at tallet du har valgt er svaret på regnestykke. Sett opp regnestykke ditt på papir.
- Skriv opp regnearter og tall på Matatalab kodearket (se bilde til høyre).
- Velg et startpunkt for roboten.
- Programmer regnestykket ved bruk av roboten.
Oppgave 2:
Snakk sammen om det hva partall og oddetall er.
- Velg deg et oddetall på banen – det er startpunktet for roboten. Lag en kode og programmer et regnestykke ved bruk av de andre tallene og symbolene på banen, slik at roboten din ender opp i et partall.
- Forklar høyt hvordan du tenkte.
Oppgave 3:
Tenk på andre muligheter for å lage en matematisk oppgave med matatalab