130 (Notodden), 133 (Porsgrunn) Barnehagelærerutdanning, bachelor
Innledning
Studieprogrammet for tre-årig barnehagelærerutdanning ved Høgskolen i Telemark. Bygger på forskrift om Rammeplan for barnehagelærerutdanning 4. juni 2012.
Målgruppe og opptakskrav
Generell studiekompetanse/realkompetanse.
Mål for studieprogrammet
Etter endt utdanning skal kandidaten kunne legge til rette for og lede pedagogisk arbeid med barn. Kandidaten skal ha kunnskaper og ferdigheter i ledelse og foreldresamarbeid og være en konstruktiv og reflektert barnehagelærer. Kandidatens profesjonskompetanse skal bygge på barnehagens verdiforankring og samdunnsmandat.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har:
- kunnskaper om barnehagens fagområder og om pedagogisk arbeid og danning gjennom omsorg, leik og læring.
- kunnskap om ledelse av barns leike- og læringsprosesser, pedagogisk veiledning og dialog med hjemmet og andre samarbeidspartnere.
- bred kunnskap om barns språkutvikling og flerspråklighet.
- kunnskap til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet.
- kunnskap om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, flerkulturelt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø.
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- lede og motivere barnegrupper og enkeltbarn i leik, undring og læringsprosesser og ta hensyn til barns ulike evner, forutsetninger, interesser og sosiokulturelle bakgrunn.
- identifisere særskilte behov hos enkeltbarn og på bakgrunn av faglige vurderinger iverksette tiltak.
- lede og veilede medarbeidere, ta imot veiledning, reflektere kritisk over egen praksis og justere denne.
- samhandle med foresatte og aktuelle instanser om barns utvikling, læring og trivsel.
- gi barna, natur- og kulturopplevelser med fokus på skapende aktivitet, helhetlig læring og opplevelse av mestring.
Generell kompetanse
Kandidaten skal
- kunne planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
- ha forståelse for og innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
- ha endrings- og utviklingskompetanse, kunne lede utviklingsarbeid og bidra til nytenking og innovasjon i barnehagen.
- kunne stimulere til forståelse av menneskeverd og demokrati, særlig gjennom barns medvirkning, i tråd med verdigrunnlaget i barnehagens formålsbestemmelse.
- kunne formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig og mestre norsk på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Studieløp, obligatoriske emner:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fordypnigsemner, BLU
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Emner som kan velges offentligjøres i slutten av høstsemestert året før. |
Barnehagelærerutdanningens innhold er strukturert i seks kunnskapsområder, samt fordypningsemne og bacheloroppgave.Valg av forsterkningsemne skjer i midten av 3.semester.Valg av fordypningsemne skjer før 1.mars i 4.semester. De to første studieårene har en oppbygging som muliggjør mobilitet etter andre studieår.
Alle kunnskapsområdene er profesjonsrettede og tilpasset barnehagens fagområder. Studieprogrammet bygger på forskningsbasert kunnskap og er forankret i et forskningsaktivt fagmiljø.
Alle kunnskapsområder til og med 3.semester må være bestått for å kunne starte på siste studieår. Fordypningsemnene er nett- og samlingsbasert med base på Notodden. Fordypningemnenes egenart muliggjør i noen tilfeller regionale samlinger. Nettopplæring gis i femte semester.
Internasjonalisering
Studiet legger til rette for utveksling i 6. semester til samarbeidsinstitusjon og feltarbeid i utlandet. Internasjonalt kontor har ansvar for informasjon og organisering av dette i samarbeid med studieleder og faglærere i fordypningsemnene. Det er også mulig å søke om utenlandspraksis knyttet til kunnskapsområdet; ”Ledelse, samarbeid og utvikling”.
Studiet har utvekslingsavtaler til:
- Danmark og Sverige
- Belgia
- USA
Det er mulighet for feltarbeid og praksis i:
- India
- Kina
- England
- De nordiske landene
Arbeids- og læringsformer
Studenten møter ulike arbeidsformer som er beskrevet i emneplanene. Gjennom hele studiet må student, studentgruppe og lærerteam søke å skape en sammenheng mellom teoretisk kunnskap, praksis og didaktisk refleksjon.
Utdanningen bruker Fronter. BA emne og fordypningsemnene er nett- og samlingsbaserte og studentene må disponere egen PVC med nett tilgang. Opplæring blir gitt.
Arbeidskrav
All praksis er obligatorisk og det blir stilt krav om obligatorisk deltakelse i undervisning. Dette blir beskrevet i emneomtaler og semesterplaner
Studentmedvirkning
Studentene skal gjennom klasse- og utvalgsmøter og i studentorganer bidra til å fornye, endre og forbedre studiet og sin egen studiesituasjon. Alle studenter har ansvar for å bidra til at studiesituasjonen blir positiv og lærerik gjennom å delta aktivt.
Forholdet mellom teori/praksis
Det er veiledet, variert og vurdert praksis integrert i alle kunnskapsområder. Praksisperiodene i barnehage er fordelt over de tre studieårene. Kravene til mestring vil øke i takt med studieprogresjonen. All praksis i utdanningen må være bestått før vitnemål utstedes. Se videre merknader til praksis.
Studieår |
Praksis (høst) |
Praksis (vår) |
1. år |
15 dager |
20 dager |
2. år |
20 dager |
15dager |
3. år |
25 dager |
Vurderingsformer
Vurderingsformene er varierte og speiler arbeidsformene i studiet. Det vil si at de er av både praktisk og teoretisk art og har fagspesifikke særtrekk.
Emneplanene beskriver hvilke vurderingsformer som brukes.
De ulike vurderingsformene benytter enten karakterskalaen, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste karakter for bestått eller Bestått/Ikke bestått.
Studenter med særskilte behov i forbindelse med eksamen kan søke om lengre tid og bruk av hjelpemidler. Søknaden må være dokumentert.
Det vises for øvrig til eksamensreglement for Høgskolen i Telemark.
Skikkethet
Skikkethetsvurdering skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som barnehagelærer. Løpende skikkethetsvurdering skal foregå gjennom hele studiet. (Jfr. Forskrift om skikkethet.)
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Eidbjørg Sandnes Hansson <eidbjorg.hanssonSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 18.03.2015